Könyv

Hidas Judit: Hotel Havanna

  • Horváth Györgyi
  • 2013. december 14.

Könyv

Tizenhat "szelíd történetet" foglal magában Hidas Judit első kötete, a szelídség azonban csak látszólagos: a csillogó felszín mögött hétköznapi patológiánk húzódik meg. Hidas avatottan mesél a magyar középosztálybeli családok hétköznapjairól, figyelmének fókuszában a magánszféra történései, és azon belül is különösen a rokoni viszonyok állnak.

A szereplők viszonylagos jómódban, kortárs díszletek közepette (ausztriai nyaraláson, konditeremben, búvártanfolyamon, bevásárlás közben vagy épp fogorvosnál) téblábolnak a lapokon, s közben vallanak kimerült házasságról, fiktív szerelmi beteljesülésekről, teherként megélt gyerekről, vagy épp arról, hogy egy játékból elképzelt válás hogyan tud elrontani egy házasságot. Hidas hétköznapi, egyszerű nyelven mesél, ritka nála a stilizálás; a perspektívája pedig legtöbbször jól azonosíthatóan női. Mint ilyen, sokban rokon Rakovszky Zsuzsának vagy Tóth Krisztina Pixeljének elbeszéléseivel, amelyekben szintén a kortárs magyar valóság elevenedik meg a középosztály nőtagjait centrumba helyezve; de említhetjük akár a lengyel Manuela Gretkowskát vagy a szlovén Mojca Kumerdejt is. A szerzőtől nem idegen a humor, különösen annak groteszk verziója (így válik például egy fogorvosi kezelés hihetetlenül erotikus élménnyé A fogorvosomban; vagy a diétázó feleség palacsintaevése jól jövedelmező internetes szexuális szolgáltatássá a Diéta fortéban), s helyenként a társadalomkritikus pillantás és az euroszkepticizmus is megjelenik nála (mint például A riasztó című elbeszélésben, melyben egy vidéki postahivatal gazdagodik teljesen fölösleges, EU által szponzorált fejlesztésekből). Hidas élvezettel, könnyedén mesél, nagyon jó szeme van a csillogó látszatok mögött megbújó tragikus sorsokra, a magyar középosztálybeli családok öncsalásaira. Csak az a túl populáris, túl szingliregényes cím nem kellett volna.

L'Harmattan, 2013, 168 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."