Könyv

Hidas Judit: Hotel Havanna

  • Horváth Györgyi
  • 2013. december 14.

Könyv

Tizenhat "szelíd történetet" foglal magában Hidas Judit első kötete, a szelídség azonban csak látszólagos: a csillogó felszín mögött hétköznapi patológiánk húzódik meg. Hidas avatottan mesél a magyar középosztálybeli családok hétköznapjairól, figyelmének fókuszában a magánszféra történései, és azon belül is különösen a rokoni viszonyok állnak.

A szereplők viszonylagos jómódban, kortárs díszletek közepette (ausztriai nyaraláson, konditeremben, búvártanfolyamon, bevásárlás közben vagy épp fogorvosnál) téblábolnak a lapokon, s közben vallanak kimerült házasságról, fiktív szerelmi beteljesülésekről, teherként megélt gyerekről, vagy épp arról, hogy egy játékból elképzelt válás hogyan tud elrontani egy házasságot. Hidas hétköznapi, egyszerű nyelven mesél, ritka nála a stilizálás; a perspektívája pedig legtöbbször jól azonosíthatóan női. Mint ilyen, sokban rokon Rakovszky Zsuzsának vagy Tóth Krisztina Pixeljének elbeszéléseivel, amelyekben szintén a kortárs magyar valóság elevenedik meg a középosztály nőtagjait centrumba helyezve; de említhetjük akár a lengyel Manuela Gretkowskát vagy a szlovén Mojca Kumerdejt is. A szerzőtől nem idegen a humor, különösen annak groteszk verziója (így válik például egy fogorvosi kezelés hihetetlenül erotikus élménnyé A fogorvosomban; vagy a diétázó feleség palacsintaevése jól jövedelmező internetes szexuális szolgáltatássá a Diéta fortéban), s helyenként a társadalomkritikus pillantás és az euroszkepticizmus is megjelenik nála (mint például A riasztó című elbeszélésben, melyben egy vidéki postahivatal gazdagodik teljesen fölösleges, EU által szponzorált fejlesztésekből). Hidas élvezettel, könnyedén mesél, nagyon jó szeme van a csillogó látszatok mögött megbújó tragikus sorsokra, a magyar középosztálybeli családok öncsalásaira. Csak az a túl populáris, túl szingliregényes cím nem kellett volna.

L'Harmattan, 2013, 168 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”