Könyv

Holnaplányok

  • Götz Eszter
  • 2018. augusztus 19.

Könyv

„Önök kivételek” – helyesbítette önmagát Sigmund Freud, amikor a női pszichéről tartott egyik előadásában arról beszélt, hogy a nők elsősorban a művészet és a kutatás rejtélyes, megismerésre váró tárgyai. A megjegyzés az előadáson szép számban ott ülő női pszichoanalitikusoknak szólt, akik közül ekkor már sokan az új tudomány jeles képviselői voltak. Borgos Anna pszichológus, nőkutató a magyar női pszichológusok első generációjának történetét írta meg ebben a kötetben, Freud hatásától Ferenczi Sándor budapesti iskoláján keresztül egészen az 1960-as, 1970-es évekig, pályájuk végéig követve ezeknek a rendkívül asszonyoknak a sorsát és gondolatait. A címet is egyiküktől kölcsönözte, Hajdu Lillytől, aki orvosból lett pszichoanalitikus, a Galilei-kör tagjaként közeli kapcsolatban volt Adyval, később a fiát, Gimes Miklóst Nagy Imrével együtt végezték ki 1958-ban. De itt van a József Attila analitikusaként ismert Gyömrői Edit is, aki otthonosan mozgott a 20-as évek berlini és párizsi értelmiségi világában, majd 1939-től Ceylonban és Londonban folytatta munkásságát, és hasonlóan izgalmas a gyermeklélektannal foglalkozó Rotter Lillian, vagy a fiatalon meghalt Bálint Alice és édesanyja, Kovács Vilma analitikusi pályája és a tudományban betöltött szerepe. Borgos Anna harmincvalahány pszichológus-pszichoanalitikus nő élet- és pályarajzát foglalja össze rendkívüli alapossággal és empátiával, ahol lehetett, ott a páciensek visszaemlékezéseivel is megelevenítve egy-egy karaktert. A könyv nem csupán értékes forrása egy tudományág születésének és első lépéseinek, hanem ennél sokkal több: most, amikor Magyarországon a hivatalos kommunikációban a nők szerepe erősen szűkülni kezd, az első hazai női tudósgeneráció megidézésével bátor kiállás a mai „holnaplányok” mellett.

Noran Libro, 2018, 312 oldal,2966 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.