Könyv

A személyesen túl

Erdész Ádám: A Kner család és más történetek

Könyv

Erdész Ádám történész-levéltáros gyűjteményes tanulmánykötete a 19–20. század fordulójára kalauzolja az olvasót. Az alapvetően a család- és társadalomtörténet köré szerveződő könyv talán legjelentősebb és legizgalmasabb része a híres nyomdászcsalád, a Kner família történetének körüljárása. Erdész abból indul ki, hogy ha egy családtörténet alapja a memoár – itt Kner Izidoré –, az már sok alapot ad a legenda- és kultuszgyártásra. Alapos aprólékossággal Erdész a valóság keresésére indul a legendák mögött és helyett: a könyvkötőmesterségből eredeztetett név nyelvtörténeti elemzésétől az Amerikába emigrált unokák családi történeteiig, levelezésekig, levéltári anyagokig jut. A szerző aprólékosan végigvezet e histórián, melynek első folytatása a Vág vidékéről származó zsidó könyvkötő-família nemzedékeitől az első biztos forrásként ismert családtagig, Kner Sámuel vándorkönyvkötőig ível. Kner Sámuel apja az 1830-as évek körül, „75 forinttal a zsebében” Békésszentandráson, majd a család Gyomán telepedett le, jó üzletet remélve az evangélikus közösségek imakönyveinek nyomtatásából. A család saját történetében legendás kötődést alakít ki az 1848–49-es szabadságharccal, amely – bár nyilván kicsit elrugaszkodottabb, mint ahogy azt a történeti források igazolják – jól mutatja, hogy a família néhány évtized alatt mekkora utat tett meg társadalmi téren az asszimiláció és a polgári létforma felé. Kner Izidor nyomdája a vállalatépítés 1882-es első mozzanata után pedig – gazdájának jó gazdasági és házasodási érzékének köszönhetően – hamar országos hírűvé, majd többgenerációssá vált. Izidor három fia és két lánya a könyvkötőszakmát vitte tovább, az üzletet legidősebb fia, Imre vezette. Abba, hogy miként zajlott a munka és kapcsolattartás, Imre és Szabó Lőrinc levelezésén keresztül nyerhetünk bepillantást, míg e generáció első bukkanói Imre és fia levelezésén kezdtek kirajzolódni. Az értékátadás sikerességének vagy sikertelenségének kérdését azonban felülírta a történelem. A magyarországi antiszemitizmus, a zsidótörvények és az internálások a Kner családot is elérték. A család és a nyomda túlélési praktikái 1944-ig működtek, mígnem Imrét ’44 tavaszán internálták, majd ’45-ben Auschwitzba deportálták. Mihály szülei deportálása után, 1945-ben öngyilkos lett. Izidor legkisebb lánya, az 1949-ben Amerikába emigrált Erzsébet folytatta a könyvkötőmesterséget: 1998-ig, 101 éves koráig a bibliofil könyvek kiadójaként vitte tovább családi örökségét. (Gyomai Kner Nyomda Zrt. néven ma is működik nyomda az eredeti helyen, de ez a cég, bár büszkén hirdeti „több mint 135 éves” múltját, a nevén kívül nem köthető az alapító család újabb generációihoz.)

Erdész kötetének hangsúlyos eleme, hogy a naplótól, az egyéni történetmondástól halad a történeti források adatai felé. Így tesz a szerző a második részben is, amikor Márki Sándor történetíró, egyetemi tanár pályáját követi végig. Az egyéni pályakép(ek)be tehát éppúgy illeszkedik a mindennapok mikrotörténete, mint a nagyobb ívű világtörténeti események lenyomata: bepillanthatunk az 19. század végi kolozsvári egyetemi élet társadalmába, de nyomon követhetjük a párizsi világkiállítás hatásait is. A harmadik tematika a szociográfus-politikus Kovács Imre életének és pályájának mozaikszerű felvázolása és kontextusba helyezése, akinek munkássága a népi mozgalom 20. századi történetéhez és az emigrációban működő történettudományhoz kapcsolódik.

A kötetet vegyes tanulmányok zárják: elemzések a történelmi emlékezet és a kultuszképződés működéséről. A szerző a családi emlékezet, naplók, memoárok, egyéni visszaemlékezések kultusszá, legendává váló történeteit valóságreferenciájukkal összevetve, levéltári-történeti tények fényében vizsgálja. Mindezt olvasóbarát módon: bár tudományos munkákkal és levéltárosi alapossággal megírt szövegekkel találkozunk, az előadásmód érdekessé és izgalmassá teszi a kötetet a nem szakmabeliek számára is.

Osiris Kiadó, 2017, 372 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.