KÖNYVMELLÉKLET

Humor és horror

Balázs Ádám: Egy angol úr – Erdélyből. Balázs Samu életútja

Könyv

A színháztörténet nagy igazságtalansága, hogy kizárólag azokról a színészekről lehet hiteles képe az utókornak, akikről film- vagy tévéfelvétel készült. Hiába van Blaha Lujzáról vagy Jászai Mariról közterület elnevezve, ha alakjuk csak néhány, ma már viccesnek tűnő felvételen látható.

De legalább ekkora igazságtalanság, hogy a technika fejlődése (fejletlensége) miatt egy sor legendás színészt csak idősen őrzött meg a mozgóképes emlékezet – Feleki Kamillról el nem tudnánk képzelni, hogy egykor Camillo Feleky néven a külföldi táncparkettek ünnepelt ördöge volt –, de mások ennél is rosszabbul jártak, hiszen csak olyan felvételek léteznek róluk, amelyekben negatív hősöket alakítanak. Közéjük tartozik Balázs Samu is, aki hiába szerepelt több mint harminc filmben, legemlékezetesebb szerepeiben szinte mindig a rossz oldalán állt. Balázs Samu 1981-ben, 75 éves korában halt meg. „Úri színész volt, maga a megtestesült előkelőség” – írták az egyik nekrológban, de ezt ma már csak azok a kevesek érthetik meg igazán, akik a színpadon is látták őt.

Ezt az utókori igazságtalanságot írhatja felül most az a memoárkötet, amelyet a színész fia, Balázs Ádám jegyez. Az Egy angol úr – Erdélyből azonban nem valamiféle rokoni visszaemlékezés, ha nem tudnánk, hogy ki írta, meg nem mondanánk, hogy családtag. Noha van a kötetben néhány személyes emlék, Balázs Ádámot elsősorban mint kutató szerzőt ismerhetjük meg; korabeli levelezésekből, újságcikkekből és a pályatársak visszaemlékezéseiből áll össze egy majd’ fél évszázados, nem mindennapi színészi pálya, amelyet Kornis Mihály így jellemzett: „Abban a különleges erőben, amely belőle áradt, a humor és a horror egyaránt jelen volt. Mindent a világon muszáj volt elhinnünk neki: volt benne valami káprázatszerű és tüneményes.”

A kötetből azonban úgy tűnik, hogy a humor és a horror nemcsak Balázs Samu személyére illik, pályafutásának állomásai is összekapcsolódnak ezzel a két fogalommal. Az 1920-as évek végén rövid időn belül nemcsak vezető színművésze, de rendezője és dramaturgja is lett a Kolozsvári Magyar Színháznak, majd amikor nyolc sikeres évad után Budapestre, a Nemzeti Színházba került, mindent elölről kezdhetett mint segédszínész; mire újra a tehetségéhez méltó szerepeket kapott, és a filmesek is felfedezték, kitört a háború.

Az pedig már a horror és humor elegye, hogy az 1940-es évek végén, „papírforma szerint” Balázs Samunak el kellett volna tűnnie a süllyesztőben mint a megvetett polgári színjátszás tipikus példányának, de pont az ellenkezője történt: 1951-ben azért kapott Kossuth-díjat, mert olyan hitelesen alakította a „reakciós” karmestert a Dalolva szép az élet című szoc­reál filmben.

Noha Balázs Ádám arra tett kísérletet, hogy kívülállóként írjon az apjáról, azt nem várhatjuk tőle, hogy teljesen mellőzze a fiúi elfogultságot. Ez lehet az oka, hogy a könyv olvasása közben olykor-olykor eszünkbe juthat a Csak a szépre emlékezem című sláger, de annyira egyszer sem, hogy megkérdőjelezhetnénk az Egy angol úr – Erdélyből hitelességét.

Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2018, 207 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.