KÖNYVMELLÉKLET

Humor és horror

Balázs Ádám: Egy angol úr – Erdélyből. Balázs Samu életútja

Könyv

A színháztörténet nagy igazságtalansága, hogy kizárólag azokról a színészekről lehet hiteles képe az utókornak, akikről film- vagy tévéfelvétel készült. Hiába van Blaha Lujzáról vagy Jászai Mariról közterület elnevezve, ha alakjuk csak néhány, ma már viccesnek tűnő felvételen látható.

De legalább ekkora igazságtalanság, hogy a technika fejlődése (fejletlensége) miatt egy sor legendás színészt csak idősen őrzött meg a mozgóképes emlékezet – Feleki Kamillról el nem tudnánk képzelni, hogy egykor Camillo Feleky néven a külföldi táncparkettek ünnepelt ördöge volt –, de mások ennél is rosszabbul jártak, hiszen csak olyan felvételek léteznek róluk, amelyekben negatív hősöket alakítanak. Közéjük tartozik Balázs Samu is, aki hiába szerepelt több mint harminc filmben, legemlékezetesebb szerepeiben szinte mindig a rossz oldalán állt. Balázs Samu 1981-ben, 75 éves korában halt meg. „Úri színész volt, maga a megtestesült előkelőség” – írták az egyik nekrológban, de ezt ma már csak azok a kevesek érthetik meg igazán, akik a színpadon is látták őt.

Ezt az utókori igazságtalanságot írhatja felül most az a memoárkötet, amelyet a színész fia, Balázs Ádám jegyez. Az Egy angol úr – Erdélyből azonban nem valamiféle rokoni visszaemlékezés, ha nem tudnánk, hogy ki írta, meg nem mondanánk, hogy családtag. Noha van a kötetben néhány személyes emlék, Balázs Ádámot elsősorban mint kutató szerzőt ismerhetjük meg; korabeli levelezésekből, újságcikkekből és a pályatársak visszaemlékezéseiből áll össze egy majd’ fél évszázados, nem mindennapi színészi pálya, amelyet Kornis Mihály így jellemzett: „Abban a különleges erőben, amely belőle áradt, a humor és a horror egyaránt jelen volt. Mindent a világon muszáj volt elhinnünk neki: volt benne valami káprázatszerű és tüneményes.”

A kötetből azonban úgy tűnik, hogy a humor és a horror nemcsak Balázs Samu személyére illik, pályafutásának állomásai is összekapcsolódnak ezzel a két fogalommal. Az 1920-as évek végén rövid időn belül nemcsak vezető színművésze, de rendezője és dramaturgja is lett a Kolozsvári Magyar Színháznak, majd amikor nyolc sikeres évad után Budapestre, a Nemzeti Színházba került, mindent elölről kezdhetett mint segédszínész; mire újra a tehetségéhez méltó szerepeket kapott, és a filmesek is felfedezték, kitört a háború.

Az pedig már a horror és humor elegye, hogy az 1940-es évek végén, „papírforma szerint” Balázs Samunak el kellett volna tűnnie a süllyesztőben mint a megvetett polgári színjátszás tipikus példányának, de pont az ellenkezője történt: 1951-ben azért kapott Kossuth-díjat, mert olyan hitelesen alakította a „reakciós” karmestert a Dalolva szép az élet című szoc­reál filmben.

Noha Balázs Ádám arra tett kísérletet, hogy kívülállóként írjon az apjáról, azt nem várhatjuk tőle, hogy teljesen mellőzze a fiúi elfogultságot. Ez lehet az oka, hogy a könyv olvasása közben olykor-olykor eszünkbe juthat a Csak a szépre emlékezem című sláger, de annyira egyszer sem, hogy megkérdőjelezhetnénk az Egy angol úr – Erdélyből hitelességét.

Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2018, 207 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”