KÖNYVMELLÉKLET

Humor és horror

Balázs Ádám: Egy angol úr – Erdélyből. Balázs Samu életútja

Könyv

A színháztörténet nagy igazságtalansága, hogy kizárólag azokról a színészekről lehet hiteles képe az utókornak, akikről film- vagy tévéfelvétel készült. Hiába van Blaha Lujzáról vagy Jászai Mariról közterület elnevezve, ha alakjuk csak néhány, ma már viccesnek tűnő felvételen látható.

De legalább ekkora igazságtalanság, hogy a technika fejlődése (fejletlensége) miatt egy sor legendás színészt csak idősen őrzött meg a mozgóképes emlékezet – Feleki Kamillról el nem tudnánk képzelni, hogy egykor Camillo Feleky néven a külföldi táncparkettek ünnepelt ördöge volt –, de mások ennél is rosszabbul jártak, hiszen csak olyan felvételek léteznek róluk, amelyekben negatív hősöket alakítanak. Közéjük tartozik Balázs Samu is, aki hiába szerepelt több mint harminc filmben, legemlékezetesebb szerepeiben szinte mindig a rossz oldalán állt. Balázs Samu 1981-ben, 75 éves korában halt meg. „Úri színész volt, maga a megtestesült előkelőség” – írták az egyik nekrológban, de ezt ma már csak azok a kevesek érthetik meg igazán, akik a színpadon is látták őt.

Ezt az utókori igazságtalanságot írhatja felül most az a memoárkötet, amelyet a színész fia, Balázs Ádám jegyez. Az Egy angol úr – Erdélyből azonban nem valamiféle rokoni visszaemlékezés, ha nem tudnánk, hogy ki írta, meg nem mondanánk, hogy családtag. Noha van a kötetben néhány személyes emlék, Balázs Ádámot elsősorban mint kutató szerzőt ismerhetjük meg; korabeli levelezésekből, újságcikkekből és a pályatársak visszaemlékezéseiből áll össze egy majd’ fél évszázados, nem mindennapi színészi pálya, amelyet Kornis Mihály így jellemzett: „Abban a különleges erőben, amely belőle áradt, a humor és a horror egyaránt jelen volt. Mindent a világon muszáj volt elhinnünk neki: volt benne valami káprázatszerű és tüneményes.”

A kötetből azonban úgy tűnik, hogy a humor és a horror nemcsak Balázs Samu személyére illik, pályafutásának állomásai is összekapcsolódnak ezzel a két fogalommal. Az 1920-as évek végén rövid időn belül nemcsak vezető színművésze, de rendezője és dramaturgja is lett a Kolozsvári Magyar Színháznak, majd amikor nyolc sikeres évad után Budapestre, a Nemzeti Színházba került, mindent elölről kezdhetett mint segédszínész; mire újra a tehetségéhez méltó szerepeket kapott, és a filmesek is felfedezték, kitört a háború.

Az pedig már a horror és humor elegye, hogy az 1940-es évek végén, „papírforma szerint” Balázs Samunak el kellett volna tűnnie a süllyesztőben mint a megvetett polgári színjátszás tipikus példányának, de pont az ellenkezője történt: 1951-ben azért kapott Kossuth-díjat, mert olyan hitelesen alakította a „reakciós” karmestert a Dalolva szép az élet című szoc­reál filmben.

Noha Balázs Ádám arra tett kísérletet, hogy kívülállóként írjon az apjáról, azt nem várhatjuk tőle, hogy teljesen mellőzze a fiúi elfogultságot. Ez lehet az oka, hogy a könyv olvasása közben olykor-olykor eszünkbe juthat a Csak a szépre emlékezem című sláger, de annyira egyszer sem, hogy megkérdőjelezhetnénk az Egy angol úr – Erdélyből hitelességét.

Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2018, 207 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.