KÖNYVMELLÉKLET

Humor és horror

Balázs Ádám: Egy angol úr – Erdélyből. Balázs Samu életútja

Könyv

A színháztörténet nagy igazságtalansága, hogy kizárólag azokról a színészekről lehet hiteles képe az utókornak, akikről film- vagy tévéfelvétel készült. Hiába van Blaha Lujzáról vagy Jászai Mariról közterület elnevezve, ha alakjuk csak néhány, ma már viccesnek tűnő felvételen látható.

De legalább ekkora igazságtalanság, hogy a technika fejlődése (fejletlensége) miatt egy sor legendás színészt csak idősen őrzött meg a mozgóképes emlékezet – Feleki Kamillról el nem tudnánk képzelni, hogy egykor Camillo Feleky néven a külföldi táncparkettek ünnepelt ördöge volt –, de mások ennél is rosszabbul jártak, hiszen csak olyan felvételek léteznek róluk, amelyekben negatív hősöket alakítanak. Közéjük tartozik Balázs Samu is, aki hiába szerepelt több mint harminc filmben, legemlékezetesebb szerepeiben szinte mindig a rossz oldalán állt. Balázs Samu 1981-ben, 75 éves korában halt meg. „Úri színész volt, maga a megtestesült előkelőség” – írták az egyik nekrológban, de ezt ma már csak azok a kevesek érthetik meg igazán, akik a színpadon is látták őt.

Ezt az utókori igazságtalanságot írhatja felül most az a memoárkötet, amelyet a színész fia, Balázs Ádám jegyez. Az Egy angol úr – Erdélyből azonban nem valamiféle rokoni visszaemlékezés, ha nem tudnánk, hogy ki írta, meg nem mondanánk, hogy családtag. Noha van a kötetben néhány személyes emlék, Balázs Ádámot elsősorban mint kutató szerzőt ismerhetjük meg; korabeli levelezésekből, újságcikkekből és a pályatársak visszaemlékezéseiből áll össze egy majd’ fél évszázados, nem mindennapi színészi pálya, amelyet Kornis Mihály így jellemzett: „Abban a különleges erőben, amely belőle áradt, a humor és a horror egyaránt jelen volt. Mindent a világon muszáj volt elhinnünk neki: volt benne valami káprázatszerű és tüneményes.”

A kötetből azonban úgy tűnik, hogy a humor és a horror nemcsak Balázs Samu személyére illik, pályafutásának állomásai is összekapcsolódnak ezzel a két fogalommal. Az 1920-as évek végén rövid időn belül nemcsak vezető színművésze, de rendezője és dramaturgja is lett a Kolozsvári Magyar Színháznak, majd amikor nyolc sikeres évad után Budapestre, a Nemzeti Színházba került, mindent elölről kezdhetett mint segédszínész; mire újra a tehetségéhez méltó szerepeket kapott, és a filmesek is felfedezték, kitört a háború.

Az pedig már a horror és humor elegye, hogy az 1940-es évek végén, „papírforma szerint” Balázs Samunak el kellett volna tűnnie a süllyesztőben mint a megvetett polgári színjátszás tipikus példányának, de pont az ellenkezője történt: 1951-ben azért kapott Kossuth-díjat, mert olyan hitelesen alakította a „reakciós” karmestert a Dalolva szép az élet című szoc­reál filmben.

Noha Balázs Ádám arra tett kísérletet, hogy kívülállóként írjon az apjáról, azt nem várhatjuk tőle, hogy teljesen mellőzze a fiúi elfogultságot. Ez lehet az oka, hogy a könyv olvasása közben olykor-olykor eszünkbe juthat a Csak a szépre emlékezem című sláger, de annyira egyszer sem, hogy megkérdőjelezhetnénk az Egy angol úr – Erdélyből hitelességét.

Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2018, 207 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.