Könyv

Jo Nesbo: Fejvadászok

  • - bán -
  • 2011. december 30.

Könyv


Újabb állomáshoz érkezett a norvég Jo Nesbo, és ezzel együtt némileg az úgynevezett skandináv krimi műfaja is. Mindeddig erős társadalomábrázolása, a magas irodalomból sajnálatosan kiveszett realizmusa (manapság Magyarországon szellemileg párbajképtelennek számít, aki képes leírni egy szobabelsőt vagy egy emberi arcot) miatt lett annyira vonzó az északi bűnök története - ahogy azt a svéd alapító anya és atya, Maj Sjöwall és Per Wahlöö a hatvanas-hetvenes években lefektette. (Hogy miért nem adjuk ki összes műveiket - mindössze tíz regényről van szó -, nemigen érem fel ésszel. Ja, nyilván mert "komcsik" voltak.) Eddig Nesbs érdeklődésének középpontjában a régi norvég bűnök álltak, a háború utóhatásai, és ennek egyik folyományaként az idegengyűlölet, a jobboldali terrorizmus, az Európa egyik leggazdagabb államában ismeretlennek számító - pontosabban álszent módon elhazudott - politikai téboly. Az új könyv hangsúlyozottan a magánszféra mélyére vezet, amolyan "jelenetek egy házasságból" norvégmintás előadásban. De ez csak ornamens, hiszen a Fejvadászok játszódhatna akár Párizsban vagy Londonban is; nincs benne semmi Észak-fok, titok - modern világvárosi történet, tipikus szereplőkkel, egy szakmájában roppantul sikeres fejvadásszal; sznob, igazi tudás és ízlés nélkül modern galériát működtető feleségével, és egy holland szerencselovaggal, aki megjárta már a hadak útját. Tökéletes cselekményvezetés, remek karakterek, csúcsteljesítmény a lektűr frontján. Csak éppen nem "skandináv krimi". De ezt még kibírjuk.

Fordította Pék Zoltán. Animus, 2011, 287 oldal, 2980 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.