Könyv

Jo Nesbo: Fejvadászok

  • - bán -
  • 2011. december 30.

Könyv


Újabb állomáshoz érkezett a norvég Jo Nesbo, és ezzel együtt némileg az úgynevezett skandináv krimi műfaja is. Mindeddig erős társadalomábrázolása, a magas irodalomból sajnálatosan kiveszett realizmusa (manapság Magyarországon szellemileg párbajképtelennek számít, aki képes leírni egy szobabelsőt vagy egy emberi arcot) miatt lett annyira vonzó az északi bűnök története - ahogy azt a svéd alapító anya és atya, Maj Sjöwall és Per Wahlöö a hatvanas-hetvenes években lefektette. (Hogy miért nem adjuk ki összes műveiket - mindössze tíz regényről van szó -, nemigen érem fel ésszel. Ja, nyilván mert "komcsik" voltak.) Eddig Nesbs érdeklődésének középpontjában a régi norvég bűnök álltak, a háború utóhatásai, és ennek egyik folyományaként az idegengyűlölet, a jobboldali terrorizmus, az Európa egyik leggazdagabb államában ismeretlennek számító - pontosabban álszent módon elhazudott - politikai téboly. Az új könyv hangsúlyozottan a magánszféra mélyére vezet, amolyan "jelenetek egy házasságból" norvégmintás előadásban. De ez csak ornamens, hiszen a Fejvadászok játszódhatna akár Párizsban vagy Londonban is; nincs benne semmi Észak-fok, titok - modern világvárosi történet, tipikus szereplőkkel, egy szakmájában roppantul sikeres fejvadásszal; sznob, igazi tudás és ízlés nélkül modern galériát működtető feleségével, és egy holland szerencselovaggal, aki megjárta már a hadak útját. Tökéletes cselekményvezetés, remek karakterek, csúcsteljesítmény a lektűr frontján. Csak éppen nem "skandináv krimi". De ezt még kibírjuk.

Fordította Pék Zoltán. Animus, 2011, 287 oldal, 2980 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."