Karen Thompson Walker: Csodák kora

  • Svébis Bence
  • 2013. március 1.

Könyv

Most, hogy elmaradt a tavalyi év egyik legjobban várt szenzációja, a december 21-i világvége, újabb globális aggódás után kéne nézni. Persze az is lehet, hogy mégsem maradt el. Az első könyves Karen Thompson Walker világvége-víziója nem egy hirtelen bekövetkező katasztrófáról szól: a lassú dekadencia szemtanúi lehetünk.

A történet katalizátora egy furcsa jelenség: a Föld tengely körüli forgása lassulni kezd, s minden más csak következmény és újabb lépcső a lomha Armageddonhoz. A légköri és fizikai változások, a kezdetben szinte észrevehetetlen jelek mind-mind valami szörnyű eseményt készítenek elő. Stephen King-i sablon ez, mely bár izgalmasan hangzik, izgalmak helyett egy lányregénybe oltott ökodrámát kapunk: környezetvédelmi pöttyöskönyv ez a javából. Az eseményeket ugyanis a tizenegy éves Julia elbeszéléseiből tudjuk meg, aki éppen kamaszkorát éli, annak megannyi közhelyével. A globális problémák így találkoznak az egyéni gondokkal, hiszen hiába változik meg a Föld gravitációja, az első melltartó megvételén akkor is át kell esni. Ez a kevercselés akár szimpatikus is lehet, ahogy számomra szimpatikus az az aprólékosság, ahogy a világ változását leírja a szerző, ám a tudományos-fantasztikus zsáner sokszor vegytiszta giccsbe csap át. Amennyire jól kitalált a nappalok és az éjszakák hosszának elmozdulása miatt kialakult kétféle embercsoport: a valós idő és az óraidő szerint élők leírása, annyira elrettentőek az olyan klisészerű mondatok, mint: "Nyár volt. Gyerekek voltunk, egy kicsit szerelmesek is - legalábbis én -, és a tilosban jártunk."

A Csodák kora ugyanis egyetlen - elég vékony - olvasórétegnek, a környezetvédő tini lányoknak íródott, s mint ilyen, jócskán átveri a többi olvasót, amennyiben arcátlanul apokalipszistörténettel kecsegtet.

Fordította: Nagy Gergely. Libri, 2012, 356 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”