Karen Thompson Walker: Csodák kora

  • Svébis Bence
  • 2013. március 1.

Könyv

Most, hogy elmaradt a tavalyi év egyik legjobban várt szenzációja, a december 21-i világvége, újabb globális aggódás után kéne nézni. Persze az is lehet, hogy mégsem maradt el. Az első könyves Karen Thompson Walker világvége-víziója nem egy hirtelen bekövetkező katasztrófáról szól: a lassú dekadencia szemtanúi lehetünk.

A történet katalizátora egy furcsa jelenség: a Föld tengely körüli forgása lassulni kezd, s minden más csak következmény és újabb lépcső a lomha Armageddonhoz. A légköri és fizikai változások, a kezdetben szinte észrevehetetlen jelek mind-mind valami szörnyű eseményt készítenek elő. Stephen King-i sablon ez, mely bár izgalmasan hangzik, izgalmak helyett egy lányregénybe oltott ökodrámát kapunk: környezetvédelmi pöttyöskönyv ez a javából. Az eseményeket ugyanis a tizenegy éves Julia elbeszéléseiből tudjuk meg, aki éppen kamaszkorát éli, annak megannyi közhelyével. A globális problémák így találkoznak az egyéni gondokkal, hiszen hiába változik meg a Föld gravitációja, az első melltartó megvételén akkor is át kell esni. Ez a kevercselés akár szimpatikus is lehet, ahogy számomra szimpatikus az az aprólékosság, ahogy a világ változását leírja a szerző, ám a tudományos-fantasztikus zsáner sokszor vegytiszta giccsbe csap át. Amennyire jól kitalált a nappalok és az éjszakák hosszának elmozdulása miatt kialakult kétféle embercsoport: a valós idő és az óraidő szerint élők leírása, annyira elrettentőek az olyan klisészerű mondatok, mint: "Nyár volt. Gyerekek voltunk, egy kicsit szerelmesek is - legalábbis én -, és a tilosban jártunk."

A Csodák kora ugyanis egyetlen - elég vékony - olvasórétegnek, a környezetvédő tini lányoknak íródott, s mint ilyen, jócskán átveri a többi olvasót, amennyiben arcátlanul apokalipszistörténettel kecsegtet.

Fordította: Nagy Gergely. Libri, 2012, 356 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.