Képek támadása

Hornyik Sándor: Idegenek egy bűnös városban

Könyv

A könyv címe és borítója kissé megtévesztő: a fegyvert szorongató Bruce Willis, a Sin City nyomozója s maga a képregényből készült kultfilm szóba kerül ugyan, de csak a 100. oldal után.

Hornyik a könyv első harmadában ugyanis a könyv valódi tárgyára, az alcímben is jelzett Művészettörténetek és vizuális kultúrák elméleteinek bemutatására fókuszál, arra a témára, melynek vitathatatlanul ő a legnagyobb magyarországi szakértője - olyannyira, hogy gyakran úgy tűnik, mintha személyes vitába bonyolódna a new art history és a visual culture hírneves "figuráival". Ez az elméleti blokk (bibliográfiai figyelmetlenségeivel együtt) kétségkívül próbára teszi az olvasót; még akkor is, ha a korábban írt tanulmányok egymás mellé helyezése miatt gyakran találkozik ismétlésekkel.

A több elméleti forrásból létrejövő, egymással szinte késhegyig menően vitázó angol és amerikai szerzők által létrehozott új diszciplína, a "visual studies" elsősorban a hagyományos művészettörténeti megközelítések (a stíltuskritika, az ikonológia és a társadalomtörténet) elégtelen voltát hangsúlyozza, hiszen nem képesek vagy nem akarnak foglalkozni a mediális társadalom, a mindent eluraló képek világával és az ehhez kapcsolódó kérdésekkel (például a giccsel és a tömegkultúrával). Bár a V. J. T. Mitchell által kidolgozott képi fordulat elmélete, majd az ennek kapcsán 1996-ban az October folyóiratban kibontakozó vita, továbbá a különféle szociológiai, filozófiai meglátások és a feminista kritika alapvetései lehetővé teszik az árnyaltabb elemzéseket, a vizuális kultúra tudománya nem kebelezte be a művészettörténetet. Némely ponton nem is történt semmi revelatív: a német orientációjú művészettörténészek például kaján vigyorral figyelték, ahogy Mitchell Aby Warburg és Erwin Panofsky 1920-as években írt tanulmányairól mit sem tudva újra "feltalálta" az ikonológiát. S míg a művészettörténetnek nem lehet tárgya, addig a vizuális kultúra elemzői nyugodtan foglalkozhatnak olyan új típusú, nem ember által létrehozott vizuális "termékekkel", mint a számítógépes animáció, a repülésszimulátor, a sugárnyomkövető, a szintetikus holográfia, az elektronmikroszkóp vagy a mágnesrezonancia által létrehozott képek. Számukra - ellentétben a tradicionális művészettörténészekkel - olyan kérdések fontosak, mint hogy mi az, ami láthatóvá tesz, ki mit lát, és milyen módon áll kölcsönös kapcsolatban egymással a látás, a tudás és a hatalom; hogy a hiperrealitás korában, amikor a valóság reprezentációja elválaszthatatlanul összeforr magával a valósággal, miként manipulálhatók a high-tech látványtársadalom uniformizált fogyasztói. A művészettörténészek számára inkább az az érdekes, hogy miként reflektálnak erre az állapotra a művészek.

A könyv második részében számos elemzés olvasható. Bár Gerhard Richter nyilatkozataiban tagadta, hogy "fotófestményei" a kép kultuszának kritikai megközelítéséből erednének, Hornyik érvei a blurös (elkent, a mozgásban levést érzékeltető) technikával készült RAF-sorozat esetében - amely a német Vörös Hadsereg Frakció terrorcsoport néhány tagjának 1977. októberi "öngyilkosságához" és ezek médiabeli reprezentációjához kötődik - igen meggyőzőek. Hasonlóan reflektív Luc Tuymans festészete, csak ő éppen a hiánnyal, a kihagyással operál, a szerző szavaival szólva "mellébeszél": például a WTC elleni támadás emlékére egy óriási méretű csendéletet festett. Hornyik kitér a történeti festészet szerepére a 21. században, a magyarországi technorealizmus létrejöttére, mely szorosan kötődik a képi fordulathoz, s finoman járja körbe a képeslapokat, talált képeket kiindulópontként használó Szűcs Attila és a mozgóképes beállításokat alkalmazó Szépfalvi Ágnes munkásságát. Nagyobb tanulmány foglalkozik Gyenis Tibor fotóalapú műveivel, kiemelve művészetében a poszthumanizmus és a mesterséges intelligenciával rendelkező kibernetikus organizmusok elméletének gyakorlati "lecsapódását".

Míg ezekbe az elsősorban a művészettörténeti diskurzust követő írásokba még csak mintegy beszivárog a vizuális kultúra elmélete, Hornyik több olyan elemzést is közöl, amely teljes egészében az információs társadalom képi világával foglalkozik. Kifejezetten szórakoztató a Sin City kritikai olvasata, a Mátrix-trilógia világával kapcsolatos vita ismertetése (benne Baudrillard fenntartásai szimulákrumelmélete megvalósíthatóságával kapcsolatban) vagy az Alien-tetralógiával (különösen a negyedik résszel) foglalkozó posztfeminista meglátások felsorolása.

Leginkább a képháborúval kapcsolatos írások gondolatébresztőek. Míg 2001. szeptember 11-én a terroristák a képek hatalmában bízva médiaeseményként komponálták meg a merényleteket, az Abu Ghraib-i, a látványosság kedvéért lefényképezett kínzások már arra világítanak rá, hogy a "látványtársadalomban" kerengő, minden oldalról támadó testetlen képek felülírják a valóságot, a realitás helyett mintává és referenciális ponttá válnak. Ennél borzalmasabbat nehéz elképzelni.

L'Harmattan - MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, 2011, 302 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.