Képek támadása

Hornyik Sándor: Idegenek egy bűnös városban

Könyv

A könyv címe és borítója kissé megtévesztő: a fegyvert szorongató Bruce Willis, a Sin City nyomozója s maga a képregényből készült kultfilm szóba kerül ugyan, de csak a 100. oldal után.

Hornyik a könyv első harmadában ugyanis a könyv valódi tárgyára, az alcímben is jelzett Művészettörténetek és vizuális kultúrák elméleteinek bemutatására fókuszál, arra a témára, melynek vitathatatlanul ő a legnagyobb magyarországi szakértője - olyannyira, hogy gyakran úgy tűnik, mintha személyes vitába bonyolódna a new art history és a visual culture hírneves "figuráival". Ez az elméleti blokk (bibliográfiai figyelmetlenségeivel együtt) kétségkívül próbára teszi az olvasót; még akkor is, ha a korábban írt tanulmányok egymás mellé helyezése miatt gyakran találkozik ismétlésekkel.

A több elméleti forrásból létrejövő, egymással szinte késhegyig menően vitázó angol és amerikai szerzők által létrehozott új diszciplína, a "visual studies" elsősorban a hagyományos művészettörténeti megközelítések (a stíltuskritika, az ikonológia és a társadalomtörténet) elégtelen voltát hangsúlyozza, hiszen nem képesek vagy nem akarnak foglalkozni a mediális társadalom, a mindent eluraló képek világával és az ehhez kapcsolódó kérdésekkel (például a giccsel és a tömegkultúrával). Bár a V. J. T. Mitchell által kidolgozott képi fordulat elmélete, majd az ennek kapcsán 1996-ban az October folyóiratban kibontakozó vita, továbbá a különféle szociológiai, filozófiai meglátások és a feminista kritika alapvetései lehetővé teszik az árnyaltabb elemzéseket, a vizuális kultúra tudománya nem kebelezte be a művészettörténetet. Némely ponton nem is történt semmi revelatív: a német orientációjú művészettörténészek például kaján vigyorral figyelték, ahogy Mitchell Aby Warburg és Erwin Panofsky 1920-as években írt tanulmányairól mit sem tudva újra "feltalálta" az ikonológiát. S míg a művészettörténetnek nem lehet tárgya, addig a vizuális kultúra elemzői nyugodtan foglalkozhatnak olyan új típusú, nem ember által létrehozott vizuális "termékekkel", mint a számítógépes animáció, a repülésszimulátor, a sugárnyomkövető, a szintetikus holográfia, az elektronmikroszkóp vagy a mágnesrezonancia által létrehozott képek. Számukra - ellentétben a tradicionális művészettörténészekkel - olyan kérdések fontosak, mint hogy mi az, ami láthatóvá tesz, ki mit lát, és milyen módon áll kölcsönös kapcsolatban egymással a látás, a tudás és a hatalom; hogy a hiperrealitás korában, amikor a valóság reprezentációja elválaszthatatlanul összeforr magával a valósággal, miként manipulálhatók a high-tech látványtársadalom uniformizált fogyasztói. A művészettörténészek számára inkább az az érdekes, hogy miként reflektálnak erre az állapotra a művészek.

A könyv második részében számos elemzés olvasható. Bár Gerhard Richter nyilatkozataiban tagadta, hogy "fotófestményei" a kép kultuszának kritikai megközelítéséből erednének, Hornyik érvei a blurös (elkent, a mozgásban levést érzékeltető) technikával készült RAF-sorozat esetében - amely a német Vörös Hadsereg Frakció terrorcsoport néhány tagjának 1977. októberi "öngyilkosságához" és ezek médiabeli reprezentációjához kötődik - igen meggyőzőek. Hasonlóan reflektív Luc Tuymans festészete, csak ő éppen a hiánnyal, a kihagyással operál, a szerző szavaival szólva "mellébeszél": például a WTC elleni támadás emlékére egy óriási méretű csendéletet festett. Hornyik kitér a történeti festészet szerepére a 21. században, a magyarországi technorealizmus létrejöttére, mely szorosan kötődik a képi fordulathoz, s finoman járja körbe a képeslapokat, talált képeket kiindulópontként használó Szűcs Attila és a mozgóképes beállításokat alkalmazó Szépfalvi Ágnes munkásságát. Nagyobb tanulmány foglalkozik Gyenis Tibor fotóalapú műveivel, kiemelve művészetében a poszthumanizmus és a mesterséges intelligenciával rendelkező kibernetikus organizmusok elméletének gyakorlati "lecsapódását".

Míg ezekbe az elsősorban a művészettörténeti diskurzust követő írásokba még csak mintegy beszivárog a vizuális kultúra elmélete, Hornyik több olyan elemzést is közöl, amely teljes egészében az információs társadalom képi világával foglalkozik. Kifejezetten szórakoztató a Sin City kritikai olvasata, a Mátrix-trilógia világával kapcsolatos vita ismertetése (benne Baudrillard fenntartásai szimulákrumelmélete megvalósíthatóságával kapcsolatban) vagy az Alien-tetralógiával (különösen a negyedik résszel) foglalkozó posztfeminista meglátások felsorolása.

Leginkább a képháborúval kapcsolatos írások gondolatébresztőek. Míg 2001. szeptember 11-én a terroristák a képek hatalmában bízva médiaeseményként komponálták meg a merényleteket, az Abu Ghraib-i, a látványosság kedvéért lefényképezett kínzások már arra világítanak rá, hogy a "látványtársadalomban" kerengő, minden oldalról támadó testetlen képek felülírják a valóságot, a realitás helyett mintává és referenciális ponttá válnak. Ennél borzalmasabbat nehéz elképzelni.

L'Harmattan - MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, 2011, 302 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.