JÁTSZÓTÉR - Könyv

Khaled Hosseini: Ima a tengeren

  • - kg -
  • 2018. december 22.

Könyv

Biztosan léteznek költőibb mondatok és kifejezőbb képek, mint amilyenekkel Khaled Hosseini, a Papírsárkányok világhírű írója és Dan Williams képzőművész-illusztrátor lefestik, milyen volt a szíriai Homsz, amikor az óváros még élettől nyüzsgött, és milyen Homsz, az ostromlott város, ahol a gyerekek gyorsan megtanulták, hogy a bombakráterekben úszni is lehet. A háború miatt menekülő apa idézi fel a régi, elveszett életet, illetve az újat, ami elől menekülni kényszerül – fiával várja a tengeri átkelést, tudván tudva, hogy ha a tenger netán kegyes is lesz hozzájuk, a túlpartra érve nem sok jóindulatra számíthatnak.

Egy menekültsors a sok közül – biztosan lehetne ezt művészibben is megformázni, egy kicsivel kevesebb pasztell itt, szikárabb ábrázolás ott, s míg újabb menekülteket rugdosnak meg riporterek, és újabb gyerekek fulladnak a tengerbe, hosszan vitatkozhatunk elefántcsonttornyainkban, hogy mi lehet az egyedüli üdvös ábrázolás. Addig is itt ez a kis könyv, mely a maga ízléses eszközeivel nem akar mást, mint – rideg, csúnya szóval – érzékenyíteni. Hosseini ellen talán nem indul eljárás a Stop Soros országában, amiért nemcsak szóban áll ki a menekültek mellett, de az Ima a tengeren bevételét menekülteket segítő szervezeteknek juttatja. Kormánykörökben aligha ezzel a könyvvel kedveskednek karácsonykor egymásnak a propagandisták, de titokban talán ezt kapja majd egy-két NER-csemete. Nagyon jó választás NER-en innen és túl!

Fordította: Nagy Gergely. Libri, 2018, 48 oldal, 2299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.