JÁTSZÓTÉR - Könyv

Khaled Hosseini: Ima a tengeren

  • - kg -
  • 2018. december 22.

Könyv

Biztosan léteznek költőibb mondatok és kifejezőbb képek, mint amilyenekkel Khaled Hosseini, a Papírsárkányok világhírű írója és Dan Williams képzőművész-illusztrátor lefestik, milyen volt a szíriai Homsz, amikor az óváros még élettől nyüzsgött, és milyen Homsz, az ostromlott város, ahol a gyerekek gyorsan megtanulták, hogy a bombakráterekben úszni is lehet. A háború miatt menekülő apa idézi fel a régi, elveszett életet, illetve az újat, ami elől menekülni kényszerül – fiával várja a tengeri átkelést, tudván tudva, hogy ha a tenger netán kegyes is lesz hozzájuk, a túlpartra érve nem sok jóindulatra számíthatnak.

Egy menekültsors a sok közül – biztosan lehetne ezt művészibben is megformázni, egy kicsivel kevesebb pasztell itt, szikárabb ábrázolás ott, s míg újabb menekülteket rugdosnak meg riporterek, és újabb gyerekek fulladnak a tengerbe, hosszan vitatkozhatunk elefántcsonttornyainkban, hogy mi lehet az egyedüli üdvös ábrázolás. Addig is itt ez a kis könyv, mely a maga ízléses eszközeivel nem akar mást, mint – rideg, csúnya szóval – érzékenyíteni. Hosseini ellen talán nem indul eljárás a Stop Soros országában, amiért nemcsak szóban áll ki a menekültek mellett, de az Ima a tengeren bevételét menekülteket segítő szervezeteknek juttatja. Kormánykörökben aligha ezzel a könyvvel kedveskednek karácsonykor egymásnak a propagandisták, de titokban talán ezt kapja majd egy-két NER-csemete. Nagyon jó választás NER-en innen és túl!

Fordította: Nagy Gergely. Libri, 2018, 48 oldal, 2299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."