Kiszámíthatóbb lehet a folyóiratok támogatása

Lé és idő

Könyv

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) mintha hajlandó lenne belátni egyik komoly tévedését. A legfőbb állami kultúrafinanszírozó szerv a napokban közölte: ismét hároméves folyóirat-támogatási rendszert vezet be a nagy hagyományú, kivételes értéket képviselő folyóiratoknak. Ez jó hír a megtépázott magyar folyóiratoknak, de a kissé homályos közlemény kérdéseket is felvet.

Nem ők nyerték a legtöbbet

A Magyar Művészeti Akadémia újabb befolyásszerzése után idén átszervezték az NKA struktúráját, több lett a kollégium, többfelé kellett osztani a nagyjából ugyanannyi pénzt, és az NKA-ban úgy döntöttek, hogy a folyóiratoktól fogják elvenni a legtöbbet. Azóta neves orgánumok szűntek meg (például a 2000), vagy álltak le egy időre (mint a Színház), és a kedélyeket az sem csillapította, hogy a szépirodalmi kollégium sajtótájékoztatóján Doncsev András, az NKA alelnöke alapos fejmosásban részesítette az értetlenkedő lapszerkesztőket. Akkor még Doncsev a lehető leghatározottabban felszólította a szerkesztőket, hogy forduljanak máshova pénzért, mert az NKA nem kiadó. Sőt még azt is sugalmazta, hogy az állami pénz a folyóiratoknál nem hasznosul megfelelő mértékben.

Aztán jött a fordulat. Az NKA konferenciát rendezett A folyóiratok jelene és jövője címmel, aminek célja a jó gyakorlatok bemutatása, a higgadt párbeszéd és közös javaslatok megfogalmazása volt. Doncsev itt is megdorgált néhány szerkesztőt, de megtudtuk tőle azt is, hogy a hároméves támogatási struktúra beszüntetése az MMA-sítás következménye volt: ő igazából meg akarta tartani.

Higgadt párbeszéd a jövőről

Higgadt párbeszéd a jövőről

Fotó: Németh Dániel

Nem tudni, hogy most miért változott meg az NKA vezetésének kommunikációja, min­den­­esetre hirtelen lett pénz és szándék a folyóiratok hároméves támogatására, sőt a szisztémát a kiemelt kulturális fesztiválok esetében is alkalmazni fogják. Ez mindenképp pozitív fejlemény, mert az NKA pályázati rendszerét legtöbbször a lassú döntési folyamatok és a hónapokat késő pályázati kiírások mellett éppen azért kritizálják, mert nem biztosít tervezhető működést. Egyelőre nem világos, honnan csoportosítanak át hova, például azért sem, mert még nem nyilvánosak a 2017-es kollégiumi keretösszegek. A közleményben mindenesetre az áll, hogy egy tavaly zárolt 1,2 milliárd forintos maradványösszeget szabadítottak most fel. Ez viszont arra a kérdése nem ad választ, hogy 2018-ban és 2019-ben miből finanszírozzák majd a 2017-es vállalásokat.

További kérdéseket vet fel az is, hogy a közlemény szerint 2017-ben 600, 2018-ban 300, 2019-ben szintén 300 milliós keretösszeggel működik majd a hároméves laptámogatási rendszer. Hogyan lesz elég ugyanannak a lapnak a második és harmadik évben az elsőben kapott pénz fele? Miért nem egyenlően oszlik el a pénz, ahogy például a kiemelt kulturális fesztiváloknál a mintegy 400 milliós éves összeg? Egyébként a 600 millió forint egy évre aránylag magasnak számít – a 2012-ben elindított hároméves pályázatnál összesen mint­egy 1,2 milliárdot osztottak szét, ami egy évre vetítve bő 400 millió forintot jelentett. Ebből következik viszont, hogy a 300 millió forint kevésnek tűnik ugyanerre a célra. Az pedig külön fontos kérdés, hogy ezeken az összegeken felül mekkora keret áll majd a különböző kollégiumok rendelkezésére a kisebb – és nem a hároméves rendszerben támogatott – szerkesztőségek segítésére.

Az tény, hogy egyszer már belekavarodott az NKA a hároméves támogatási rendszer és az évi keretösszegek egymásra vetítésébe. Ugyanis tavasszal büszkén állították honlapjukon, hogy idén „több mint félmilliárdot” szánnak folyóiratokra, tehát többet, mint a tavalyi 368 és a tavalyelőtti 352 milliós „nyílt keret”. Csakhogy a 368 és 352 milliós nyílt keret mellett azokban az években pörögtek a 2012-ben kötött hároméves vállalások is, erről mintha megfeledkeztek volna. Azt a közleményt pár héttel később levették honlapjukról.

Természetesen minderről megkérdeztük az NKA-t, és szerettük volna, ha az általuk ki­adott közlemény homályos pontjait megvilágítják. Főleg az érdekelt minket, hogy a 600, illetve 300-300 milliós összegek megállapításánál egyeztettek-e a kollégiumokkal, hogy miért nem egyenlően oszlik el az 1,2 milliárd forint, és hogy előreláthatóan mikor hozzák nyilvánosságra a kollégiumok 2017-es keretösszegeit. Az NKA igazgatási osztályának munkatársa azonban közadatigénylésnek nyilvánította érdeklődésünket, és 15 napon belül ígért választ. Hosszúra nyúló telefonbeszélgetésünkben elhangzott az is, hogy a szabadságolások miatt jelenleg nincs senki az NKA-nál, aki érdemi válasszal tudna szolgálni.

Schubert Gusztáv, a korábban hároméves rendszerben támogatott Filmvilág főszerkesztője szerint súlyos hiba volt az önálló folyóirat-kollégium megszüntetése, erre kis híján ráment az összes magyar folyóirat. Annak viszont örül, hogy visszaállítják azt a támogatási szisztémát, ami már egyszer bevált. „Ugyanakkor a gyors átállás rendkívül fontos. A 2017-es folyóirat-pályázatot a lehető leghamarabb ki kell írni. Az idő pénz, a magyar folyóiratoknak már nincsenek tartalékaik. Ha a jövő évben is májusig kell várni a támogatás megindulására, azt egyetlen művészeti vagy tudományos folyóirat sem fogja túlélni.” Az Artmagazin főszerkesztője, Topor Tünde is óvatosan, de pozitívan értékelte a hírt. „Az állandó és totális létbizonytalansághoz képest sokkal jobb volt tudni, hogy mennyi pénzre számíthatunk a következő három évben, bár bizonytalanság ezzel is járt: késve érkeztek meg a pénzek, és folyton olyan hírek kaptak szárnyra, hogy bedől az egész rendszer. Minden olyan szervezeti változtatás, ami növeli az átláthatóságot és kiszámíthatóságot, az örömteli.”

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.