Irodalom a világhálón

Legyél te is író!

Könyv

Megy a sopánkodás, hogy az Y és a Z generáció alig olvas, ám a közösségi irodalmi portálokon zajló élet egész másról árulkodik. Az elsősorban fiataloknak készített Wattpad sorozatban ontja a tizenéves szerzők bestsellereit – úgy 94 millió felhasználónak. Megnéztük, hogy megy ez mifelénk és szerte a nagyvilágban.

Magyarországon már a kétezres évek elején is sok online irodalmi folyóirat, interneten szerveződő irodalmi kör, fórum és blog működött. Később a közösségi média átírta a trendeket: a pályakezdő szerzők előbb a Facebookon, majd az Instagramon próbálták kidolgozni a megjelenési lehetőségeket, de mindkét platform inkább a rövidebb írások, főként a versek felülete lett.

A novellákkal, regényekkel kísérletező, jellemzően amatőr írók próbálkozásai még ekkor is csak azokon a honlapokon jelentek meg, amelyeket a publikálási igény és az olvasószerzés vágya működtetett. Ezen az állapoton változtatott némiképp az e-könyveket forgalmazó nagy platformok, például az Amazon (Kindle), az ITunes megjelenése, amelyek a magánkiadást igyekeztek – többnyire sikerrel – a digitális világba terelni. E felületekre bárki feltöltheti és árusíthatja saját e-könyvét, mindezért pedig a klasszikus ki­adói modellnél jóval kisebb részesedést kell a platformnak fizetnie, hiszen a kiadói munkákat (a szerkesztést, a lektorálást, a tördelést, a borítótervezést és a reklámozást) a szerző maga végzi el. Az Amazon például (a könyv árától és a szerző által igénybe venni kívánt szolgáltatásoktól, terjesztési körtől függően) két ajánlatot tesz az e-könyvek szerzőinek: vagy a vételár 30, vagy 65 százalékát kéri el jutalékként.

Az online könyvesboltok, a közösségi oldalak és a fórumok keresztezésével jöttek létre az azonnali megjelenést biztosító irodalmi portálok, amelyeken az alkotók előfizetést vagy akár fejezetenkénti belépőt kérve is publikálhatják az írásaikat. Az úgynevezett self-publishing portálok a 2010-es években jelentkeztek, ezek közül az Amazonon a Smashwords, a FicShelf, a Blurb és a CreateSpace volt a legnépszerűbb. Mára, ha nem is monopolizálódott a terület, egyértelműen a Wattpad vette át a vezető szerepet. A portált még 2006-ban, a Project Gutenberg részeként hozta létre Allen Lau és Ivan Yuen, s tavaly már 600 millió dollárért vásárolta fel a Naven nevű technológiai óriás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.