Képregény

Mark Waid, Alex Ross: Kingdom Come

  • - kg -
  • 2019. július 20.

Könyv

Ha van olyan, hogy papa mozija, márpedig van (az ifjú süvölvények által lesajnált régiségeket nevezzük így), akkor kell lennie papa szuperhősének is. Nos, a Kingdom Come, a DC ’96-os klasszikusa tele van a papa szuperhőseivel: megannyi deres halántékú, tisztességben megőszült klasszissal, élü­kön a mezőgazdasági munkát végző, kertészgatyós Supermannel, de a mozgássérült Batman, a magányosan trónoló Zöld Lámpás és Aquaman ősz fürtjei is figyelemreméltók. Egy, csak egy legény van talpon a vidéken, egy híres leány, de ő sem a régi: Wonder Woman háborúpárti lett, Batman rendpárti, Superman pedig kétpántos nadrágot visel.

Mark Waid és Alex Ross olyan alternatív képregényvilágot fest le – és Ross pazar paneljei valóban festményszerűségükkel tüntetnek –, amelyben a régi gárda oszlopos tagjai visszavonultak, ez magyarázza Superman kertésznadrágját is. Az újak viszont – s nem egy közülük egyenes ági leszármazottja a régmúlt nagyjainak – nemhogy nem nőttek fel a feladathoz, de sem magatartásból, sem erkölcstanból nem ütik meg a mércét, talán csak testnevelésből jeleskednek, és a szorgalmuk is inkább csak a pusztításra korlátozódik. De csitt, ki kopogtat? Igen, az Armageddon lesz az, mert Kansas elpusztítása csak a kezdet, a káosz fokozódik, ilyen időkben már nem érdemes házi feladatot készíteni, főleg hogy a Jelenések Könyvéből vett idézetek is egyre csak sokasodnak. Nem beszélve arról, hogy az idő fodrozódik és gyűlnek a seregek – a szöveg mosolyt keltő komolykodásáért bőven kárpótolnak Ross képei, nem alaptalanul hívják a művészt a képregények Norman Rockwelljének.

Fordította Rusznyák Csaba. Fumax, 2019, 240 oldal, 8495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."