Könyv

Él, lüktet

Falcsik Mari: Az igazi idő

  • Svébis Bence
  • 2019. július 20.

Könyv

Ritkán kerül a kortárs költészetben ennyire közel az olvasóhoz költő és témája. Az idejétmúltnak tartott, mi több, gyakran lenézett alanyi költészet mozgósít itt olyan energiákat, melyekhez nincs szükség látványos nyelvi bravúrra, túlcsiszolt szikárságra és andalító tudományos nyelvezetre.

Nem bújik meg a szerző a sorok közt, nem pajzs a nyelv, hanem fémlemez, amely átveszi és közvetíti a rezonanciát. Mert Falcsik Mari tudja: a komplikáltság még nem költészet, és az egyszerűség nem hiba.

Merész kötet a szerző hatodik verseskönyve, mert nincs benne a manapság oly’ divatos újítási kényszer, nem akar megugrani semmit, hiszen önmagában képviseli a nívót. Az igazi idő nagy részét halálversek teszik ki, s azok többségét – a kötet első részében található költemények – egy nagyon közeli személy elvesztése hívta életre. Az első két ciklus – ha jól számolom, kb. negyven vers – mind erre a tragikus eseményre reflektál. Hogy ezek a költemények végül se nem válnak repetitívvé, se nem oltják ki egymást, az elsősorban annak köszönhető, hogy Falcsik a legváltozatosabb témák felől, a legkülönfélébb hangokon és versformákban képes megragadni hol az elmúlást, hol pedig az élet egy-egy pillanatát.
A Nyár van így indul: „nyár van élned kéne: magadat hanyatt vágni”; a Kimenni készen dallammá oldja a tragédiát: „zenélt a mentő míg a testet vitte”; az Élőként épp így pedig ellene megy a pátosznak: „hány éve vagy halott és én most is a bőrömön érzem / ahogy gúnyolódsz az ilyen megemlékezésen”. A kötetben az ilyen versek a legerősebbek; ezekben valami apró mozzanatot ragad meg a költő, sűrít egyetlen sorba, vagy bont ki egy egész versszakon, költeményen át.

Ezzel szemben azok a versek szinte egyáltalán nem működnek, amelyekben Falcsik valami nagy, általános igazságot igyekszik megfogalmazni. Úgy tűnik, ez nem igazán az ő terepe, és szövegeiből ezekben az – ismerjük el, azért elég ritka – esetekben hiányzik az az üzemanyag, ami a többi költeményt hajtja: a személyesség. Pedig ez adja a kötet ívét is, amennyiben az első két cikluson keresztül kirajzolódik egy személy rajza, akit elvesztett a versbeli megszólaló. Ezt követik a testről szóló versek, amelyek hol a fiatalságot temetik, hol az öregedést figurázzák ki, hol pedig valami múltbéli eseményt dolgoznak fel. Ilyen
A test tanulása, amely a magyar líra egyik legerőteljesebb verse az első menstruációról. Ezen a tájon, a kötet felénél találhatók még emlékversek, majd visszakanyarodunk a haláltematikához. Bár ezen a részen olvasható a kötet talán legerősebb halálverse, a Négy halál, amely négy távoli rokon elvesztését meséli el egyszerre megrendítő és ironikus módon, mégis talán azzal, hogy visszatérünk a kötet keretei közt korábban kellően kibeszélt témához, mintha a végére elfogyott volna a lendület. Mindez nem sokat csorbít Az igazi idő jelentőségén és erényein: él, lüktet az alanyi líra, sőt, köszöni, elég jól van.

Jelenkor, 2019, 160 oldal, 1999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."