Könyv

Él, lüktet

Falcsik Mari: Az igazi idő

  • Svébis Bence
  • 2019. július 20.

Könyv

Ritkán kerül a kortárs költészetben ennyire közel az olvasóhoz költő és témája. Az idejétmúltnak tartott, mi több, gyakran lenézett alanyi költészet mozgósít itt olyan energiákat, melyekhez nincs szükség látványos nyelvi bravúrra, túlcsiszolt szikárságra és andalító tudományos nyelvezetre.

Nem bújik meg a szerző a sorok közt, nem pajzs a nyelv, hanem fémlemez, amely átveszi és közvetíti a rezonanciát. Mert Falcsik Mari tudja: a komplikáltság még nem költészet, és az egyszerűség nem hiba.

Merész kötet a szerző hatodik verseskönyve, mert nincs benne a manapság oly’ divatos újítási kényszer, nem akar megugrani semmit, hiszen önmagában képviseli a nívót. Az igazi idő nagy részét halálversek teszik ki, s azok többségét – a kötet első részében található költemények – egy nagyon közeli személy elvesztése hívta életre. Az első két ciklus – ha jól számolom, kb. negyven vers – mind erre a tragikus eseményre reflektál. Hogy ezek a költemények végül se nem válnak repetitívvé, se nem oltják ki egymást, az elsősorban annak köszönhető, hogy Falcsik a legváltozatosabb témák felől, a legkülönfélébb hangokon és versformákban képes megragadni hol az elmúlást, hol pedig az élet egy-egy pillanatát.
A Nyár van így indul: „nyár van élned kéne: magadat hanyatt vágni”; a Kimenni készen dallammá oldja a tragédiát: „zenélt a mentő míg a testet vitte”; az Élőként épp így pedig ellene megy a pátosznak: „hány éve vagy halott és én most is a bőrömön érzem / ahogy gúnyolódsz az ilyen megemlékezésen”. A kötetben az ilyen versek a legerősebbek; ezekben valami apró mozzanatot ragad meg a költő, sűrít egyetlen sorba, vagy bont ki egy egész versszakon, költeményen át.

Ezzel szemben azok a versek szinte egyáltalán nem működnek, amelyekben Falcsik valami nagy, általános igazságot igyekszik megfogalmazni. Úgy tűnik, ez nem igazán az ő terepe, és szövegeiből ezekben az – ismerjük el, azért elég ritka – esetekben hiányzik az az üzemanyag, ami a többi költeményt hajtja: a személyesség. Pedig ez adja a kötet ívét is, amennyiben az első két cikluson keresztül kirajzolódik egy személy rajza, akit elvesztett a versbeli megszólaló. Ezt követik a testről szóló versek, amelyek hol a fiatalságot temetik, hol az öregedést figurázzák ki, hol pedig valami múltbéli eseményt dolgoznak fel. Ilyen
A test tanulása, amely a magyar líra egyik legerőteljesebb verse az első menstruációról. Ezen a tájon, a kötet felénél találhatók még emlékversek, majd visszakanyarodunk a haláltematikához. Bár ezen a részen olvasható a kötet talán legerősebb halálverse, a Négy halál, amely négy távoli rokon elvesztését meséli el egyszerre megrendítő és ironikus módon, mégis talán azzal, hogy visszatérünk a kötet keretei közt korábban kellően kibeszélt témához, mintha a végére elfogyott volna a lendület. Mindez nem sokat csorbít Az igazi idő jelentőségén és erényein: él, lüktet az alanyi líra, sőt, köszöni, elég jól van.

Jelenkor, 2019, 160 oldal, 1999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.