Megfontoltan (Kádár Gábor - Vági Zoltán: Hullarablás, A magyar zsidók gazdasági megsemmisítése)

  • - kovácsy -
  • 2005. november 24.

Könyv

Aki egy kicsit is hallott harangozni a századforduló és környéke társadalomtudományi közéletéről, az tudja, hogy a "zsidókérdés" már akkor, az asszimilációs aranykorban is elmélyült, hol elfogulatlan, hol tendenciózus elemzések, bölcselkedések, viták tárgya volt.

Aki egy kicsit is hallott harangozni a századforduló és környéke társadalomtudományi közéletéről, az tudja, hogy a "zsidókérdés" már akkor, az asszimilációs aranykorban is elmélyült, hol elfogulatlan, hol tendenciózus elemzések, bölcselkedések, viták tárgya volt. Nem egyszerűen az volt a tét, hogy képes-e benyelni a magyar társadalom az emancipálódó zsidók egyre nagyobb súlyú jelenlétét. Kérdés volt az is, hogy az évtizedek előrehaladtával egyre torzabb társadalmi szerkezet - a tömeges nyomor - feszültségei enyhíthetők-e a zsidóságot bűnbakként kezelő demagógia fölerősödése, közkinccsé válása nélkül. Tudjuk: ebben a tekintetben a nemzet szégyenletes kudarcot vallott. Hogyan haladt a tragédia több szálon a megbocsáthatatlan végkifejlet felé az úton, "amely 1944-ben százezrek előre megfontolt, nyereségvágyból elkövetett deportálásához és legyilkolásához vezetett" - erről szól ez a könyv.

A szerzők előbb leltározzák a "zsidó vagyont" (a lakosság 5-6 százalékának kezében a nemzeti vagyon 20-25 százaléka), majd sorra veszik az európai összehasonlításban igen jelentős arányú gazdagságnak az eltulajdonítását célzó elgondolásokat és konkrét javaslatokat, amelyek aztán különféle szintű jogszabályokban, rendelkezésekben, félhivatalos és nem hi-vatalos kezdeményezések, akciók formájában öltenek testet. A fajvé-dőknek a zsidók kisemmizésével számoló szociális elgondolásait lényegében már 1875-ben megfo-galmazta Istóczy Győző, a politikai antiszemitizmus ősatyja; ami később történt, az már csak az árnyalatok pontosítása, a gondolati alapok finomítása - például a tudós statisztikus és antiszemita képviselő, Matolcsy Mátyás esetében, aki 1937-ben kifejtette: "A magántulajdon szentségének és sérthetet-lenségének elvét fel kell adni, úgy, hogy a magántulajdon római jogi, tehát pogány fogalma helyett a keresztény civilizációnak megfe-lelő fogalmat határozunk meg." A szemforgató hablaty persze csak annyit jelent: a nem keresztény, tehát a zsidó magántulajdon nem szent. Hogy meddig lehetett elmenni a gyakorlatban a társadalmi kohéziót biztosító szabályok efféle relativizálása útján (természetesen: bármeddig), ezt már jóval a gettósítás előtt megtapasztalhatták a magyarországi zsidók - többek között az akkor még csak megyei alispán, Endre László példát statuáló, kis lépésekben haladó intézkedései nyomán, amelyek a kisegzisztenciák ellehetetlenítésében értek el sikereket, és könnyedén találtak lelkes követőkre országszerte. Az-tán, miközben Endre - már belügyi államtitkárként - a gettóba zárt zsidóság példás gyorsasággal lebonyolított deportálását vezényelte, egyre többen vették át a kisajátítás lendületét, kezdve a halálba indítottak testnyílásaiban még fellelhető értékek után kutakodó személyzeten, a jobb módú zsidókból az eldugott vagyontárgyak rejtekhelyét szabályosan kiverő "pénzverdék" csendőrein át az elhagyott lakásokat kiigénylő, kifosztó, elfoglaló, leromboló felsőbb vagy alsóbb néposztályokig. Részletes képet ka-punk még arról is, milyen szervezeti rendszerben igyekezett becsatlakoztatni az eltulajdonított vagyont a gazdasági körforgásba - sikertelenül - a végnapjait élő rezsim.

A könyv kitér a háború során külföldre került vagyontárgyak (műkincsek, az "aranyvonat" stb.) további sorsára, és az 1945 utáni államosításokig húzza tovább az államilag szervezett rablás ívét - mindamellett hangsúlyozva a nyilvánvaló és lényegi különbséget, hogy ti. ezek az intézkedések mindenkire vo-natkoztak.

A kisebb szerkesztési hiányosságok között említhető egy-egy tény indokolatlanul ismételt említése, bizonyos, a tárgyhoz szorosan nem tartozó események esetlegesnek tűnő taglalása. Aligha róható viszont a szerzők számlájára, inkább a források problémája, hogy a történtek súlyát a példák felháborító, szörnyű konkrétsága és sokasága jelzi, de előfordulásuk szórványos vagy gyakori voltáról nem tudunk meggyőződni - nem mintha ez lényegileg változtatna a történtek megítélésén.

A magyar antiszemitizmus mint ideológia, illetve mint közérzület különféle metszeteiről, értelmezéseiről sok mindent tudunk már, ismerjük számos történelmi, szo-ciológiai, sőt szociálpszichológiai magyarázatát. De egyik, mégpedig alighanem kulcsmozzanatát a maga brutálisan és konokul kitartó kegyetlenségében minden eddiginél élesebben világítja meg ez a könyv. Azt, hogy a nyomorgó agrárproletártól a közhivatalnokon, az értelmiségin át az arisztokratáig a magyar nép tömegei tekintettek úgy a zsidókra - a háborús éveknél jóval korábban, netán mindig is -, mint szubhumán lényekre, akikre nemhogy a törvényeket, de az alapvető erkölcsi szabályokat, a tízparancsolatot sem kell feltétlenül vonatkoztatni. Főleg nem, ha a személyes vagy közösségi anyagi érdek, "a nemzet felemelkedése" is ezt diktálja. És jó, ha tudjuk: a kiterjedt, foglalkozási csoportokon, korosztályokon átívelő, joviális tolvajbanda, amelyet áthatott ez az alapállás, túlnyomó többségében a magyar keresztény történelmi középosztály részeként határozta meg magát.

Hannah Arendt Egyesület - Jaffa Kiadó, Budapest, 2005, 432 oldal, 2940 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.