Megfontoltan (Kádár Gábor - Vági Zoltán: Hullarablás, A magyar zsidók gazdasági megsemmisítése)

  • - kovácsy -
  • 2005. november 24.

Könyv

Aki egy kicsit is hallott harangozni a századforduló és környéke társadalomtudományi közéletéről, az tudja, hogy a "zsidókérdés" már akkor, az asszimilációs aranykorban is elmélyült, hol elfogulatlan, hol tendenciózus elemzések, bölcselkedések, viták tárgya volt.

Aki egy kicsit is hallott harangozni a századforduló és környéke társadalomtudományi közéletéről, az tudja, hogy a "zsidókérdés" már akkor, az asszimilációs aranykorban is elmélyült, hol elfogulatlan, hol tendenciózus elemzések, bölcselkedések, viták tárgya volt. Nem egyszerűen az volt a tét, hogy képes-e benyelni a magyar társadalom az emancipálódó zsidók egyre nagyobb súlyú jelenlétét. Kérdés volt az is, hogy az évtizedek előrehaladtával egyre torzabb társadalmi szerkezet - a tömeges nyomor - feszültségei enyhíthetők-e a zsidóságot bűnbakként kezelő demagógia fölerősödése, közkinccsé válása nélkül. Tudjuk: ebben a tekintetben a nemzet szégyenletes kudarcot vallott. Hogyan haladt a tragédia több szálon a megbocsáthatatlan végkifejlet felé az úton, "amely 1944-ben százezrek előre megfontolt, nyereségvágyból elkövetett deportálásához és legyilkolásához vezetett" - erről szól ez a könyv.

A szerzők előbb leltározzák a "zsidó vagyont" (a lakosság 5-6 százalékának kezében a nemzeti vagyon 20-25 százaléka), majd sorra veszik az európai összehasonlításban igen jelentős arányú gazdagságnak az eltulajdonítását célzó elgondolásokat és konkrét javaslatokat, amelyek aztán különféle szintű jogszabályokban, rendelkezésekben, félhivatalos és nem hi-vatalos kezdeményezések, akciók formájában öltenek testet. A fajvé-dőknek a zsidók kisemmizésével számoló szociális elgondolásait lényegében már 1875-ben megfo-galmazta Istóczy Győző, a politikai antiszemitizmus ősatyja; ami később történt, az már csak az árnyalatok pontosítása, a gondolati alapok finomítása - például a tudós statisztikus és antiszemita képviselő, Matolcsy Mátyás esetében, aki 1937-ben kifejtette: "A magántulajdon szentségének és sérthetet-lenségének elvét fel kell adni, úgy, hogy a magántulajdon római jogi, tehát pogány fogalma helyett a keresztény civilizációnak megfe-lelő fogalmat határozunk meg." A szemforgató hablaty persze csak annyit jelent: a nem keresztény, tehát a zsidó magántulajdon nem szent. Hogy meddig lehetett elmenni a gyakorlatban a társadalmi kohéziót biztosító szabályok efféle relativizálása útján (természetesen: bármeddig), ezt már jóval a gettósítás előtt megtapasztalhatták a magyarországi zsidók - többek között az akkor még csak megyei alispán, Endre László példát statuáló, kis lépésekben haladó intézkedései nyomán, amelyek a kisegzisztenciák ellehetetlenítésében értek el sikereket, és könnyedén találtak lelkes követőkre országszerte. Az-tán, miközben Endre - már belügyi államtitkárként - a gettóba zárt zsidóság példás gyorsasággal lebonyolított deportálását vezényelte, egyre többen vették át a kisajátítás lendületét, kezdve a halálba indítottak testnyílásaiban még fellelhető értékek után kutakodó személyzeten, a jobb módú zsidókból az eldugott vagyontárgyak rejtekhelyét szabályosan kiverő "pénzverdék" csendőrein át az elhagyott lakásokat kiigénylő, kifosztó, elfoglaló, leromboló felsőbb vagy alsóbb néposztályokig. Részletes képet ka-punk még arról is, milyen szervezeti rendszerben igyekezett becsatlakoztatni az eltulajdonított vagyont a gazdasági körforgásba - sikertelenül - a végnapjait élő rezsim.

A könyv kitér a háború során külföldre került vagyontárgyak (műkincsek, az "aranyvonat" stb.) további sorsára, és az 1945 utáni államosításokig húzza tovább az államilag szervezett rablás ívét - mindamellett hangsúlyozva a nyilvánvaló és lényegi különbséget, hogy ti. ezek az intézkedések mindenkire vo-natkoztak.

A kisebb szerkesztési hiányosságok között említhető egy-egy tény indokolatlanul ismételt említése, bizonyos, a tárgyhoz szorosan nem tartozó események esetlegesnek tűnő taglalása. Aligha róható viszont a szerzők számlájára, inkább a források problémája, hogy a történtek súlyát a példák felháborító, szörnyű konkrétsága és sokasága jelzi, de előfordulásuk szórványos vagy gyakori voltáról nem tudunk meggyőződni - nem mintha ez lényegileg változtatna a történtek megítélésén.

A magyar antiszemitizmus mint ideológia, illetve mint közérzület különféle metszeteiről, értelmezéseiről sok mindent tudunk már, ismerjük számos történelmi, szo-ciológiai, sőt szociálpszichológiai magyarázatát. De egyik, mégpedig alighanem kulcsmozzanatát a maga brutálisan és konokul kitartó kegyetlenségében minden eddiginél élesebben világítja meg ez a könyv. Azt, hogy a nyomorgó agrárproletártól a közhivatalnokon, az értelmiségin át az arisztokratáig a magyar nép tömegei tekintettek úgy a zsidókra - a háborús éveknél jóval korábban, netán mindig is -, mint szubhumán lényekre, akikre nemhogy a törvényeket, de az alapvető erkölcsi szabályokat, a tízparancsolatot sem kell feltétlenül vonatkoztatni. Főleg nem, ha a személyes vagy közösségi anyagi érdek, "a nemzet felemelkedése" is ezt diktálja. És jó, ha tudjuk: a kiterjedt, foglalkozási csoportokon, korosztályokon átívelő, joviális tolvajbanda, amelyet áthatott ez az alapállás, túlnyomó többségében a magyar keresztény történelmi középosztály részeként határozta meg magát.

Hannah Arendt Egyesület - Jaffa Kiadó, Budapest, 2005, 432 oldal, 2940 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?