Könyv

Mézga Aladár az iszlámmal ismerkedik

Amir Ahmed Nasszer: Én és az iszl@m. Egy ifjú muszlim belép a 21. századba

  • B. Simon Krisztián
  • 2014. október 11.

Könyv

A szudáni blogger – vagy ahogy ő nevezi magát: gondolkodó – könyve merő hatásvadászat. Filozófiai merengései jórészt arról szólnak, mennyire különbnek érzi magát a többi muszlimnál, amit pedig a muszlim társadalmakból megmutat, az maximum arra elég, hogy megerősítse a Nyugaton elterjedt sztereotípiákat. Az átlag muszlimról két dolgot igazán fontos tudni: veri a nőket, és utálja a zsidókat. Legalábbis a 21. századba belépő arab ifjú 330 oldalon elmesélt történetéből.

Legkésőbb a 2001. szeptem­beri terrortámadások óta elárasztanak minket a felvilágosult musz­lim szerzők írásai, amelyek többek között arról győzködik a nyugati olvasót, hogy az iszlám jelenleg képtelen a toleranciára, az arabok közt rengeteg a potenciális öngyilkos merénylő, és nagyon nehéz feleségnek lenni a Bin Ládin családban. Az Én és az iszl@m is hasonló céllal íródott: egy azóta elnyugatiasodott arab fiatal me­séli el benne, mennyire rettegett fiatalon attól, hogy tisztátalan élete miatt majd a pokol tüzén köt ki. Ott ugyanis szemgolyói elolvadnak, belső szervei „porrá száradnak”, de szenvedései nem érnek véget, hiszen azt hallotta tanítómesterétől, hogy ezután Isten újrateremti, és a kínzatása kezdődik elölről.

Könyve életképpel indul: szülei épp egy egyiptomi sorozat asszonyverős jelenetét nézik a tévében, amikor ő hívatlanul beállít hozzájuk, és megkérdezi: „Miért ütötte meg?” Anyja rávágja: „Csitt, ne most!” – majd nézi tovább a tévét. A megállítható és visszatekerhető digitális adások előtti korban vagyunk, és láthatóan a Nasszer család is úgy ragaszkodik a televízióhoz, mint annak idején Mézga Gézáék, ezért a kis Aladár, vagyis Amir Ahmed már gyermekkorában sem tehetett mást, mint hogy kielégítő válaszok hiányában intellektuális kiruccanásokat szervezzen a radikális iszlám, majd a felvilágosult blogoszféra irányába.

Ezeknek a történetét olvashatja a kedves olvasó. Bár a fülszöveg azt sugalmazza, hogy Nasszer ezalatt kis híján merénylővé is válik, erről minden jel szerint egy másik könyvben ír majd, mert az Én és az iszl@mból csak az derül ki, hogy tizenévesen egyszer elgondolkodott az öngyilkosságon, mivel rosszak lettek a jegyei.

Egy középosztálybeli szudáni fiatal katari, majd malajziai fiatalkorát meséli el, aki nemcsak sötétebb bőre miatt érezte magát idegennek ezekben a társadalmakban, de az iskolai léttel sem tudott igazán megbarátkozni: néha a túlzott liberalizmus, a pornólapok és a más vallásúak jelenléte verte ki nála a biztosítékot, máskor az zavarta, hogy Isten állítólag olyasmit várna el tőle, amihez kifejezetten nincsen kedve. A teste izgatottan remegett akkor is, amikor a dzsihádról beszélt az órákon, de valami hasonlót érzett akkor is, amikor először megfoghatta egy lány köldökpiercingjét – hogy melyik esetben volt helyes ez a reakció, azt sokáig nem tudta eldönteni, bár utólag azt sugallja nekünk: mindig is érezte, hogy az iszlámot félreértelmező szakállas öregek beszédeiben valami nincs rendben.

Egyetemista korában, a blogo­szférában kikötve néz szembe ezzel a kognitív disszonanciával, és próbál meg valahogy rendet vágni a fejében úrrá lett zavarban. Abban biztos, hogy nem tetszik neki az iszlám fundamentalizmus, de nem tudja, mi a megfelelő alternatíva. Először még bizonygatja, hogy létezik a dzsihádnak egy tiszta formája, amely „belső spirituális harc, és semmi köze nincs a háborúskodáshoz”, majd belebolondul Richard Dawkins és ateista társai műveibe, és reflektálatlanul átveszi a gondolkodásukat. Végül aztán belekóstol a szufizmusba is.

Azt látjuk, hogy Nasszer világnézete minden röviden összefoglalt olvasmánya után változik egy picit, ami viszont konstans, az a vallási radikalizmus elutasítása – bár kérdéses, hogy meggyőződésből, dacból vagy valami teljesen más okból teszi-e ezt. Túlságosan sokszor emle­geti fel például a szélsőségesen vallásos muszlimok antiszemitizmusát ahhoz, hogy az olvasó ne érezze ezt merő hatásvadászatnak, és kétségbeesett kapálózásnak a nyugati olvasók kegyeiért. Főleg annak fényében, hogy nem sok energiát pazarol arra, hogy elmagyarázza, miért alakulhattak ki ilyesfajta indulatok a zsidót még sosem látott és Izraeltől is meglehetősen távol élő emberekben. Felháborodása ezen érzületek felett azért tűnik hamisnak, mert a könyv vége felé legitimálni látszik őket, amikor kifejti, hogy Izrael létét ő is tévedésnek tartja. „Annak gyarmatosító eszközökkel való megteremtése, ami­nek nagyon sok zsidó makacs álláspontja szerint meg kell maradnia zsidó államnak, igazságtalan és nagyon problematikus a térségben. Azt is hiszem, hogy a mi ­reakciónk Izrael megteremtésére igazságos, még ha problémás is” – szól Nasszer helyzetelemzése.

Bár a kiadó az arab tavasszal is kapcsolatba hozza a könyvet, Nasszer nem sokat foglalkozik a Közel-Keleten több mint három éve zajló tüntetéssorozattal. Azt leszámítva persze, hogy tudálékosan az olvasók orra alá dör­göli: a nyugati tévénézők nem tudhatják, miért is indultak el a tüntetések, és miért bukott meg a tunéziai vezetés azt követően, hogy a 25 éves Mohamed Boua­zizi az állami önkény ellen tiltakozva felgyújtotta magát 2011 januárjában. Ez a tett, mint írja, önmagában nem elég egy rezsim megdöntésére. „A legtöbb ilyen történethez hasonlóan ebben az esetben is sokkal bonyolultabb az, ami valójában történt” – teszi hozzá. Majd elmesél egy nagyon is egyszerű történetet arról, hogy az égő férfi képe felkerült a Facebookra, „ahol felfigyelt rá egy csoport tunéziai másképp gondolkodó és digitális aktivista”. Hogy a tömegek eléréséhez is mindenféle bonyolult dolgokat kell tenni, és nem elég létrehozni egy blogot, bepötyögni pár sort angolul, majd megnyomni az entert, az valahogy elsikkad.

Ezek fényében a könyvet az arab tavasz szellemi előtörténetének nevezni (ahogy teszi a ki­adó a fülszövegben) különösen sértő. Picit olyan, mintha arcon köpnénk vele mindazokat, akik az elmúlt években az utcákra vonultak, hogy jobb életet követeljenek.

Fordította: Szántó András. Atlantic Press Kiadó, 2014, 336 oldal, 4800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.