Könyv

Mitől nemzetietlen? Mitől nemzeti?

Imre Zoltán: A nemzet színpadra állításai

  • Herczog Noémi
  • 2014. augusztus 31.

Könyv

Vegyük a mostanában oly sokat rágott kérdést: való-e az újítás, a kísérletezés a nemzet színházába?

Imre Zoltán könyve nem tegnaptól kezdi a válaszok keresését, alcíme: A magyar nemzetiszínház-elképzelés változásának főbb momentumai 1837-től napjainkig. És ha van hozzá perspektívánk, fenti kérdésünkről egyből kiderül, hogy (1) a felvetés nem új: úgy a tizenkilencedik században volt az, ellenben (2) máig sem alakult ki róla konszenzus, ezzel összefüggésben a Nemzeti Színház feladatáról sem. Mert (3) hogy igennel vagy nemmel felelünk rá, messze nem csak színházi, ízlésbeli kérdés. Tehát nem csupán azon múlik, hogy drámaolvasás helyett járunk színházba, vagy nincs bajunk a meglepetésekkel sem. Hanem azon is, hogy mit tartunk nemzeti, esetleg mit nemzetietlen magatartásnak. Magyarországon a Nemzeti Színház körüli diskurzus mindig hatalmi kérdés, kormányokon átívelő lehetőség a nemzetproblematika újratárgyalására. A mindenkori politikai hatalom aktuális puritánjai mindig feljogosítva érzik magukat a róla való dilettáns ítélkezésre. Ez a szimbolikus társadalmi, politikai és hatalmi intézmény, amely színház, épület, emlékmű, eszme és ikon, mind a mai napig forró krumpli, egyben ionescói színfolt az Országgyűlésben.

Vagyis színháztörténeti kötetekre aligha jellemzően aktuális témát választott Imre Zoltán. Száraz, történeti adathalmaz helyett - saját szóleleményével élve - a "nemzetiszínház-elképzelés" komplex történeti, társadalmi, szimbolikus és nyelvi változásának vizsgálatára vállalkozott. Nyolc csomópontot választott, többnyire magyar nemzeti klaszszikusok nemzetis bemutatóit, és ezek esettanulmányain keresztül mutatja meg egy-egy korszak nemzet- és az ezzel szorosan összefüggő Nemzeti Színház-képét. A kötet egyik legfőbb erőssége, hogy a Nemzetit nem mint bemutatók zord listáját, hanem mint komplex jelenséget vizsgálja.

Ennyiben a könyv nem zárja el magát a szélesebb közönségtől sem, mindenki számára érvényes kérdésekké képes tágítani egy színházi problémát. Az átlagos újságolvasónak számos aha-élménye lehet. Kiderül, hogy a kísérletezés mint nemzetellenes, a Nemzetitől idegen magatartás gondolata a Horthy- és a Kádár-korszakban is élt. Megtudjuk, hány nemzetis bemutató minősült politikai demonstrációnak. Hogy a nemzet fogalmának változásával hogyan próbált több-kevesebb sikerrel lépést tartani a színház nemzeti jelzője. Egy szempontból viszont jó volna, ha hangvétele picit kevésbé volna "tanáros": ha a társadalmi háttér és előadás-elemzés nem válna szét mindig olyan szemléletesen, mert így mintha az előadás olykor csak illusztráció volna a történeti állításhoz.

A legizgalmasabb egyértelműen szerzőnk "kettős hangja" és a kötet sajátos, bizonyos értelemben angolszász kettőssége. Mert a szerzői tudat szimpatikusan skizoid: hol az elméleti színháztörténész, hol pedig a gyakorlati színházmenedzser vagy dramaturg beszél - elmélet és gyakorlat az angol nyelvterületek színházi képzésében nem válik el olyan élesen, mint nálunk. A menedzser és a történész bifokális szemüvegén át, a jelen felől tekint témájára: van saját víziója és javaslata is a Nemzeti funkciójára, amit a kötet talán legizgalmasabb, Zárszó helyett című utószavában foglal össze. Ha tetszik, az eszmetörténeti bevezetésül szolgáló, önmagában is tanulságos, vastag könyv ezt az utolsó húsz oldalt alapozza meg és támogatja.

Imre 2007-ben Hudi László rendezővel együtt pályázott a Nemzeti Színház igazgatására egy radikális és virtuális, nálunk az úgynevezett baloldali kormányok idején is utópiának minősült tervvel, amelyet a Skót Nemzeti Színház működése alapján dolgoztak ki. Ez a modell gyakorlatilag először lett volna képes megtölteni tényleges tartalommal a "nemzeti" jelzőt, amikor a többi magyar kőszínházzal ellentétben társulat nélküli, mobil produkciós házként képzelte el ezt a kiemelten dotált színházat; amelynek előadásai az egész országban, tehát az egész nemzet számára volnának láthatók. A virtuális Nemzeti decentralizál, nincs is épülete. (Szemben a mostanival, ami tizenkilencedik századi mintára, arisztokratikus patkónézőterével leképezi a meglévő társadalmi hierarchiát.) A mobil Nemzeti nem várja ölbe tett kézzel a polgárt, aki olykor betér hozzá. Maga megy a néphez, akár vidékre. (Ha strukturális szempontból nézzük: a vidéki előadásokat Budapestre hozó Vidnyánszky Attila Nemzetije, noha fenntartja a vízfejűséget, közelebb áll ehhez a demokratikus, decentralizált nemzetképhez, mint Alföldi Róbert színháza. Ott viszont az előadások témáiból rajzolódott ki kortárs nemzetfelfogás. Nemzet, aminek része az elnyomott, a hátrányos helyzetű, az itt élő bevándorló, a cigány, a meleg, a zsidó, a szegény, ne adj' isten a karakán nő.

Jó, hogy ez a könyv elméleti hátteret is tud nyújtani ennek a fájdalmasan és kormányokon átívelően, amúgy magyarosan elfelejtett Nemzeti-víziónak, amely mind ez idáig egyedüliként mondott arról valamit, miben legyen a Nemzeti funkciójában is más, mint az összes többi kőszínház. Azonkívül, hogy több pénze van, tehát nyilván minőségi munkára ad lehetőséget, ami véletlenül sem lekicsinylendő.

De legyen ez a könyv több mint színháztörténet. Legyen, mert lehet, vitaalap egy olyan Nemzetiről, ami nem kevesebbet tehetne, mint hogy megbontja az 1949 óta változatlan, tekintélyelvű magyar színházi struktúrát.

Ráció Kiadó, 2013, 392 oldal, 3750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.