Könyv

Mozaikdarabok

Romsics Ignác: Magyar sorsfordulók 1920-1989

Könyv

A kötet tíz fejezete közül kettő - a Kárpátalja 1939-es visszacsatolásával és a II. világháború utáni rövid életű magyar demokráciával foglalkozó írás - a jelen összeállítás részére készült, de további kettő (1956-ról és a rendszerváltásról) is most olvasható először magyarul.

Ezekben és a többi (a Rubiconban, illetve a Népszabadságban már megjelent) tanulmányban a szerző egy-egy történelmi "sorsfordulót" elemez, hogy ily módon segítse a 20. század jobb megértését, amely - ahogyan írja - "a magyarság szétszakíttatásának kezdete és az állandó újrakezdések időszaka is volt".

Az egyes írások értékelésekor könnyű a recenzens dolga: nemcsak a szerzőtől megszokott (és elvárt) nívójú szaktanulmányokat, hanem az igényes ismeretterjesztésnek is mindenben megfelelő produktumokat olvashatunk. Az ellentmondás csak látszólagos: a magyarországi történettudomány már régen rátalált arra a nyelvre, amelyen a legrigorózusabb tudományos követelményeket is kielégítő tartalmakat a szélesebb közönség számára is érthetően, mi több, élvezhetően képes közölni. Hogy ennek dominánssá válásában mekkora a szerepe a Históriának, illetve a később indult, ám ha lehet, az előbbit is felülmúló magazinnak, a Rubiconnak, annak kimutatása legyen a historiográfusok dolga. Ami tény: e szaknyelvi hagyomány Romsics Ignáccal és tanítványai sorával csak erősödött. (Érdekességként megjegyeznénk, hogy a szerző fia, Romsics Gergely Nép, nemzet, birodalom című unikális munkája egyebek mellett értelmezhető egy újfajta, a fentitől eltérő történetírói narratíva bevezetésére tett kísérletként is.)

A kötet - a cikk elején idézett - koncepciója ellenben fölvet egy lényeges kérdést. A tíz kitüntetett történelmi esemény közül hét Trianonhoz és következményeihez - az első bécsi döntéssel indult területgyarapodásokhoz, a háborúba lépéshez és az 1947-es újabb békeszerződéshez - kapcsolódik. Ám hogy pontosan mi indokolja a katasztrófába torkollt revíziós politika egyes állomásainak önálló "sorsfordulóként" kezelését, arra Romsics Ignác közvetlenül nem utal. A tanulmányok külön-külön, az adott keretek között teljes képet igyekeznek adni a tárgyalt események előzményeiről, Magyarország, a nagyhatalmak és a szomszédos országok sajátos politikai szempontjairól - csakhogy valamiképp elsikkad, hogy mindahány ugyanazon big picture egy-egy darabja. A figyelmes olvasó persze maga is összerakhatja ezt, hiszen például akár a Trianonhoz, akár a háborúba lépéshez vezető útról van szó, Romsics Ignác világosan beszél a magyar politika tévedéseiről, rövidlátásáról és szűklátókörűségéről. Egy olyan történeti munkában viszont, amely históriai sorsfordulók elemzését ígéri már a címében is, ezt az összegzést nem az olvasónak kellene elvégeznie. A deklarált szerzői szándéknak alighanem jobban megfelelt volna például annak szentelni egyetlen nagy tanulmányt, hogy Trianon előtt az "integer" ország, majd Trianon után a revízió mindenekfelettisége miképp írta felül az aktuálpolitikai realitásokat, miként vált a magyar politika mindezek foglyává még akkor is, amikor tisztában volt azzal, hogy volna más út is. A dualizmus kori magyar vezetés merev elzárkózása a Monarchia bármiféle megreformálásától ugyanazon történet epizódja, mint a "két" - az 1920-as és az 1947-es - Trianon. Tény, hogy Romsics Ignác tanulmányaiban kellő hangsúllyal szerepel minden epizód, miként (ennyiben még aktuális is a kötet, noha ez csak a véletlen műve) az újabb legendákat és Horthy Miklós emlékiratainak vonatkozó állításait cáfolva egyértelműsíti a kormányzó felelősségét a háborúba lépésért is. Mindezek ellenére hiányérzetünk van.

Osiris, 2012, 230 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."