Könyv

Mozaikdarabok

Romsics Ignác: Magyar sorsfordulók 1920-1989

Könyv

A kötet tíz fejezete közül kettő - a Kárpátalja 1939-es visszacsatolásával és a II. világháború utáni rövid életű magyar demokráciával foglalkozó írás - a jelen összeállítás részére készült, de további kettő (1956-ról és a rendszerváltásról) is most olvasható először magyarul.

Ezekben és a többi (a Rubiconban, illetve a Népszabadságban már megjelent) tanulmányban a szerző egy-egy történelmi "sorsfordulót" elemez, hogy ily módon segítse a 20. század jobb megértését, amely - ahogyan írja - "a magyarság szétszakíttatásának kezdete és az állandó újrakezdések időszaka is volt".

Az egyes írások értékelésekor könnyű a recenzens dolga: nemcsak a szerzőtől megszokott (és elvárt) nívójú szaktanulmányokat, hanem az igényes ismeretterjesztésnek is mindenben megfelelő produktumokat olvashatunk. Az ellentmondás csak látszólagos: a magyarországi történettudomány már régen rátalált arra a nyelvre, amelyen a legrigorózusabb tudományos követelményeket is kielégítő tartalmakat a szélesebb közönség számára is érthetően, mi több, élvezhetően képes közölni. Hogy ennek dominánssá válásában mekkora a szerepe a Históriának, illetve a később indult, ám ha lehet, az előbbit is felülmúló magazinnak, a Rubiconnak, annak kimutatása legyen a historiográfusok dolga. Ami tény: e szaknyelvi hagyomány Romsics Ignáccal és tanítványai sorával csak erősödött. (Érdekességként megjegyeznénk, hogy a szerző fia, Romsics Gergely Nép, nemzet, birodalom című unikális munkája egyebek mellett értelmezhető egy újfajta, a fentitől eltérő történetírói narratíva bevezetésére tett kísérletként is.)

A kötet - a cikk elején idézett - koncepciója ellenben fölvet egy lényeges kérdést. A tíz kitüntetett történelmi esemény közül hét Trianonhoz és következményeihez - az első bécsi döntéssel indult területgyarapodásokhoz, a háborúba lépéshez és az 1947-es újabb békeszerződéshez - kapcsolódik. Ám hogy pontosan mi indokolja a katasztrófába torkollt revíziós politika egyes állomásainak önálló "sorsfordulóként" kezelését, arra Romsics Ignác közvetlenül nem utal. A tanulmányok külön-külön, az adott keretek között teljes képet igyekeznek adni a tárgyalt események előzményeiről, Magyarország, a nagyhatalmak és a szomszédos országok sajátos politikai szempontjairól - csakhogy valamiképp elsikkad, hogy mindahány ugyanazon big picture egy-egy darabja. A figyelmes olvasó persze maga is összerakhatja ezt, hiszen például akár a Trianonhoz, akár a háborúba lépéshez vezető útról van szó, Romsics Ignác világosan beszél a magyar politika tévedéseiről, rövidlátásáról és szűklátókörűségéről. Egy olyan történeti munkában viszont, amely históriai sorsfordulók elemzését ígéri már a címében is, ezt az összegzést nem az olvasónak kellene elvégeznie. A deklarált szerzői szándéknak alighanem jobban megfelelt volna például annak szentelni egyetlen nagy tanulmányt, hogy Trianon előtt az "integer" ország, majd Trianon után a revízió mindenekfelettisége miképp írta felül az aktuálpolitikai realitásokat, miként vált a magyar politika mindezek foglyává még akkor is, amikor tisztában volt azzal, hogy volna más út is. A dualizmus kori magyar vezetés merev elzárkózása a Monarchia bármiféle megreformálásától ugyanazon történet epizódja, mint a "két" - az 1920-as és az 1947-es - Trianon. Tény, hogy Romsics Ignác tanulmányaiban kellő hangsúllyal szerepel minden epizód, miként (ennyiben még aktuális is a kötet, noha ez csak a véletlen műve) az újabb legendákat és Horthy Miklós emlékiratainak vonatkozó állításait cáfolva egyértelműsíti a kormányzó felelősségét a háborúba lépésért is. Mindezek ellenére hiányérzetünk van.

Osiris, 2012, 230 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.