Könyv

Mozaikdarabok

Romsics Ignác: Magyar sorsfordulók 1920-1989

Könyv

A kötet tíz fejezete közül kettő - a Kárpátalja 1939-es visszacsatolásával és a II. világháború utáni rövid életű magyar demokráciával foglalkozó írás - a jelen összeállítás részére készült, de további kettő (1956-ról és a rendszerváltásról) is most olvasható először magyarul.

Ezekben és a többi (a Rubiconban, illetve a Népszabadságban már megjelent) tanulmányban a szerző egy-egy történelmi "sorsfordulót" elemez, hogy ily módon segítse a 20. század jobb megértését, amely - ahogyan írja - "a magyarság szétszakíttatásának kezdete és az állandó újrakezdések időszaka is volt".

Az egyes írások értékelésekor könnyű a recenzens dolga: nemcsak a szerzőtől megszokott (és elvárt) nívójú szaktanulmányokat, hanem az igényes ismeretterjesztésnek is mindenben megfelelő produktumokat olvashatunk. Az ellentmondás csak látszólagos: a magyarországi történettudomány már régen rátalált arra a nyelvre, amelyen a legrigorózusabb tudományos követelményeket is kielégítő tartalmakat a szélesebb közönség számára is érthetően, mi több, élvezhetően képes közölni. Hogy ennek dominánssá válásában mekkora a szerepe a Históriának, illetve a később indult, ám ha lehet, az előbbit is felülmúló magazinnak, a Rubiconnak, annak kimutatása legyen a historiográfusok dolga. Ami tény: e szaknyelvi hagyomány Romsics Ignáccal és tanítványai sorával csak erősödött. (Érdekességként megjegyeznénk, hogy a szerző fia, Romsics Gergely Nép, nemzet, birodalom című unikális munkája egyebek mellett értelmezhető egy újfajta, a fentitől eltérő történetírói narratíva bevezetésére tett kísérletként is.)

A kötet - a cikk elején idézett - koncepciója ellenben fölvet egy lényeges kérdést. A tíz kitüntetett történelmi esemény közül hét Trianonhoz és következményeihez - az első bécsi döntéssel indult területgyarapodásokhoz, a háborúba lépéshez és az 1947-es újabb békeszerződéshez - kapcsolódik. Ám hogy pontosan mi indokolja a katasztrófába torkollt revíziós politika egyes állomásainak önálló "sorsfordulóként" kezelését, arra Romsics Ignác közvetlenül nem utal. A tanulmányok külön-külön, az adott keretek között teljes képet igyekeznek adni a tárgyalt események előzményeiről, Magyarország, a nagyhatalmak és a szomszédos országok sajátos politikai szempontjairól - csakhogy valamiképp elsikkad, hogy mindahány ugyanazon big picture egy-egy darabja. A figyelmes olvasó persze maga is összerakhatja ezt, hiszen például akár a Trianonhoz, akár a háborúba lépéshez vezető útról van szó, Romsics Ignác világosan beszél a magyar politika tévedéseiről, rövidlátásáról és szűklátókörűségéről. Egy olyan történeti munkában viszont, amely históriai sorsfordulók elemzését ígéri már a címében is, ezt az összegzést nem az olvasónak kellene elvégeznie. A deklarált szerzői szándéknak alighanem jobban megfelelt volna például annak szentelni egyetlen nagy tanulmányt, hogy Trianon előtt az "integer" ország, majd Trianon után a revízió mindenekfelettisége miképp írta felül az aktuálpolitikai realitásokat, miként vált a magyar politika mindezek foglyává még akkor is, amikor tisztában volt azzal, hogy volna más út is. A dualizmus kori magyar vezetés merev elzárkózása a Monarchia bármiféle megreformálásától ugyanazon történet epizódja, mint a "két" - az 1920-as és az 1947-es - Trianon. Tény, hogy Romsics Ignác tanulmányaiban kellő hangsúllyal szerepel minden epizód, miként (ennyiben még aktuális is a kötet, noha ez csak a véletlen műve) az újabb legendákat és Horthy Miklós emlékiratainak vonatkozó állításait cáfolva egyértelműsíti a kormányzó felelősségét a háborúba lépésért is. Mindezek ellenére hiányérzetünk van.

Osiris, 2012, 230 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.