Könyv

Ninni Schulman: Lány a hóban

Könyv

Mínusz húsz fok, hullanak a hópelyhek és az áldozatok. Erre a jól ismert skandináv krimi-klisére épít a svéd újságíró is, aki egy valóságos kisvárosi gyilkosságtól indult el, és vált publicistából díjnyertes első kötetessé. A detektívregény alapmotívumaival dolgozik: az elvált újságíró, Magdalena Hansson visszaköltözik kisfiával vidéki szülővárosába, ahol gyilkosságok sora várja.

Eltűnik Hedda Losjő, a kettős életet élő tinédzser; aztán rábukkannak egy azonos korú lány meztelen holttestére egy lyukpincében... Tarkólövés, szexuális erőszak, kisvárosi idill. Mindenki mindenkit ismer, tehát titkol is valamit.

Mindezek mellett (és a némileg erőltetett romantikus szálak ellenére) ügyesen komponált a rövid, nézőpontváltásos szövegek ritmusa. Nem a nyomozás vagy a "milyen veszélyes a mai világ a kamaszlányokra" tematika izgalmas, hanem az, hogy hol a szerkesztőségben, hol egy megerőszakolt lány szerepében, hol pedig a gyilkos fegyver mögött tűnik fel az elbeszélő. Érdemes volt és talán ennél is jobban érdemes lett volna így törni a szöveget. A főszereplő - talán túlságosan is - az újságírónő marad, körülötte többnyire kidolgozatlan karakterek mozognak. Engedjük meg, hogy ez a krimi "titokzatossága", végül úgyis megkapjuk a motivációkat szépen, didaktikusan. Mert "olyan ez, mint egy krimiben" - mondja többször is Magda. Tanulságként pedig mindenki elkezd a saját háza táján söprögetni és havat lapátolni.

Fordította: Erdődy Andrea. Animus, 2013, 368 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.