Könyv

Ninni Schulman: Lány a hóban

Könyv

Mínusz húsz fok, hullanak a hópelyhek és az áldozatok. Erre a jól ismert skandináv krimi-klisére épít a svéd újságíró is, aki egy valóságos kisvárosi gyilkosságtól indult el, és vált publicistából díjnyertes első kötetessé. A detektívregény alapmotívumaival dolgozik: az elvált újságíró, Magdalena Hansson visszaköltözik kisfiával vidéki szülővárosába, ahol gyilkosságok sora várja.

Eltűnik Hedda Losjő, a kettős életet élő tinédzser; aztán rábukkannak egy azonos korú lány meztelen holttestére egy lyukpincében... Tarkólövés, szexuális erőszak, kisvárosi idill. Mindenki mindenkit ismer, tehát titkol is valamit.

Mindezek mellett (és a némileg erőltetett romantikus szálak ellenére) ügyesen komponált a rövid, nézőpontváltásos szövegek ritmusa. Nem a nyomozás vagy a "milyen veszélyes a mai világ a kamaszlányokra" tematika izgalmas, hanem az, hogy hol a szerkesztőségben, hol egy megerőszakolt lány szerepében, hol pedig a gyilkos fegyver mögött tűnik fel az elbeszélő. Érdemes volt és talán ennél is jobban érdemes lett volna így törni a szöveget. A főszereplő - talán túlságosan is - az újságírónő marad, körülötte többnyire kidolgozatlan karakterek mozognak. Engedjük meg, hogy ez a krimi "titokzatossága", végül úgyis megkapjuk a motivációkat szépen, didaktikusan. Mert "olyan ez, mint egy krimiben" - mondja többször is Magda. Tanulságként pedig mindenki elkezd a saját háza táján söprögetni és havat lapátolni.

Fordította: Erdődy Andrea. Animus, 2013, 368 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.