KÖNYVMELLÉKLET

Ördögh Ottó: Sortalanság – Magyar irodalmi paródiák

  • - palosm -
  • 2018. július 7.

Könyv

A mai irodalmi parodistának nemcsak Karinthy örökségével kell valamit kezdenie, de a manapság különösen népszerű slam poetrys szótekerés és Lackfi János-i értelemben vett jópofa versátiratok mellett kell valahogyan saját hangon megszólalnia. Persze már az is kérdés, milyen az a saját hang, ami per def más írók hangjának, írásmódjának, szerzői leleményeinek karikírozásából jön létre, mintegy feloldódva, önmagát eltüntetve a folyamatban. Ráadásul a paródia – jótékony – paradoxonaihoz Ördögh Ottó humorista, író és tanár új paródiagyűjteményének előszavában hozzátesz még egyet. Az igazi paródia, írja Ördögh, új mű, olyannyira, „hogy ha nem lett volna előtte eredeti, akkor most a kész paródiát kéne parodizálni”. A paródia felfalja gyermekeit, sőt célja az, hogy végül felszámolja önmagát.

A bölcs gondolat a paródia végtelenül komoly felfogásáról árulkodik, és ez szimpatikussá teszi Ördögh egész vállalkozását. Ugyanakkor, ha ez így van, a Sortalanság 25 paródiáját Pajzaniustól Szady Endrén, a Szigeti eszedelemen és Pilinszky Pilinckékjein át a címadó Kertész-bohózatig ennek szellemében kell mérlegre tenni. Ördöghnek van, hogy sikerül a salto mortale. Főként akkor, amikor felhagy a nyelvi sziporkák pufogtatásával (Csokonai Ítész Mihály, Magvas Béla), és nem a mű formáját, íróját parodizálja, hanem művészi hitvallást, írói alkatot leplez le és állít pellengérre, vagy nekimegy irodalomtörténeti berögződéseinknek, mint például a Szindbád, a cowboyban, a Találkozás egy fiatalasszonnyalban vagy a Sortalanság egészen zavarba ejtő szatírájában.

Móra, 2018, 214 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.