KÖNYVMELLÉKLET

Ördögh Ottó: Sortalanság – Magyar irodalmi paródiák

  • - palosm -
  • 2018. július 7.

Könyv

A mai irodalmi parodistának nemcsak Karinthy örökségével kell valamit kezdenie, de a manapság különösen népszerű slam poetrys szótekerés és Lackfi János-i értelemben vett jópofa versátiratok mellett kell valahogyan saját hangon megszólalnia. Persze már az is kérdés, milyen az a saját hang, ami per def más írók hangjának, írásmódjának, szerzői leleményeinek karikírozásából jön létre, mintegy feloldódva, önmagát eltüntetve a folyamatban. Ráadásul a paródia – jótékony – paradoxonaihoz Ördögh Ottó humorista, író és tanár új paródiagyűjteményének előszavában hozzátesz még egyet. Az igazi paródia, írja Ördögh, új mű, olyannyira, „hogy ha nem lett volna előtte eredeti, akkor most a kész paródiát kéne parodizálni”. A paródia felfalja gyermekeit, sőt célja az, hogy végül felszámolja önmagát.

A bölcs gondolat a paródia végtelenül komoly felfogásáról árulkodik, és ez szimpatikussá teszi Ördögh egész vállalkozását. Ugyanakkor, ha ez így van, a Sortalanság 25 paródiáját Pajzaniustól Szady Endrén, a Szigeti eszedelemen és Pilinszky Pilinckékjein át a címadó Kertész-bohózatig ennek szellemében kell mérlegre tenni. Ördöghnek van, hogy sikerül a salto mortale. Főként akkor, amikor felhagy a nyelvi sziporkák pufogtatásával (Csokonai Ítész Mihály, Magvas Béla), és nem a mű formáját, íróját parodizálja, hanem művészi hitvallást, írói alkatot leplez le és állít pellengérre, vagy nekimegy irodalomtörténeti berögződéseinknek, mint például a Szindbád, a cowboyban, a Találkozás egy fiatalasszonnyalban vagy a Sortalanság egészen zavarba ejtő szatírájában.

Móra, 2018, 214 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.