Pápább a pápánál

XVI. Benedek: A világ világossága

Könyv

A keresztény kultúrát sújtó szőnyegbombázások közepette veszi fel a harcot a pápa a relativizmus diktatúrája, az értelem arroganciája és más hasonló vészek ellen. XVI. Benedek új könyvében majdnem olyan sarkosan fogalmaz, mint kérdezője.


Az egyetértés persze korántsem meglepő, elvégre Joseph Ratzinger, akárcsak 1996-os interjúkötetében, most is elkötelezett leibzsurnalisztájának, Peter Seewaldnak a kérdéseire felel. Ám azért ennek a ténynek az ismeretében sem nélkülözik a pikantériát azok a passzusok, ahol is a tiszteletteljesen alákérdező német újságíró hirtelenjében (és ezúttal a szó szoros értelmében) a pápánál is pápábbnak mutatkozik. „Természetesen igaz, hogy a történelemben voltak háborúk a vallás miatt, hogy a vallás erőszakhoz is vezetett…” – kockáztatja meg a távolról, félhomályban, hunyorítva már-már önkritikusnak is vélhető kijelentést XVI. Benedek, mire beszélgetőtársa rögvest közbevág, hogyaszondja: „…De sem Napóleonnak, sem Hitlernek, sem az Egyesült Államok hadseregének Vietnamban nem volt köze semmiféle vallásháborúhoz.” Az interjú egy másik pontján Seewald a Biblia elemzésének történetkritikai módszerét bélyegzi áltudománynak és keresztényellenesnek, s az olvasó már jószerint látni is véli maga előtt a kissé riadtan pislogó főáldozárt, amint megkockáztatja az udvarias ellenvetést: „Én nem ítélkeznék ilyen keményen.”

A taktikus összjáték azután még szórakoztatóbbá és egyszersmind még ismerősebbé válik néhány egyéb ponton, így különösképpen a holokauszttagadó Williamson „püspök” 2009-es botrányának taglalása során. (Az esettel foglalkozó korábbi írásunk itt olvasható.) Merthogy a magyar olvasónak nem nehéz ráismernie a sémára, amelyben a pápa sajnálkozva emlegeti a „rossz médiamunkából” fakadó „baklövést”, míg baráti kérdezője a botrány tudatos időzítését, kiterveltségét, s egyáltalán a médiatálalás összeesküvéses jellegét hozza fel enyhítés és elterelő ellencsapás gyanánt. S minthogy senki sem lehet próféta a saját hazájában, külön is figyelemre méltó a két német katolikus eszmecseréjének szemrehányóan hazabeszélő iránya, melynek vonatkozó szakaszában az amúgy mindvégig a higgadtabb hangot megütő pápa is nyilvánvalóvá teszi sértettségét: „Ténykérdés, hogy a németországi katolikusok körében van egy igen tekintélyes réteg, amely úgymond csak arra vár, hogy belerúghasson a pápába.” Valamint: „itt nyilvánvalóan a zsidók is kissé átvették a németek általános pápaképét”.

Az egyébiránt tiszteletreméltóan filoszemita álláspontot kifejtő XVI. Benedek pápa félreismerhetetlenül nehézsúlyú intellektuális kapacitás, s így kétszáz oldalon taglalt véleménye az ateista olvasó számára sem érdektelen. Igaz, merőben új szempontokkal nem találkozhatunk a kötet lapjain, hiszen a római katolikus világegyház feje már eddig is megannyiszor kifejtette bokros fenntartásait a modern világ szekularitásával, pillanatnyi ésszerűséget bálványozó magatartásával és önpusztító szabadosságával szemben. Aminthogy az sem váratlan fejlemény, hogy Joseph Ratzinger ebben az interjúban is váltig a nők pappá szentelésének lehetetlensége, a homoszexualitás erkölcsi helytelenítése és a papi cölibátus fenntartása mellett teszi le a garast. (Legfeljebb ez utóbbi véleményt ellenpontozhatja, persze csakis az agnosztikus és ellentmondásra hajlamos olvasó számára, hogy a pápa mindeközben „a nemiség pozitív ajándékának”, kincsének a megőrzését is feladatul jelöli ki.)

S végezetül néhány hasznos információ: a szentatya nem használja szobabiciklijét, kedveli Fernandel Don Camillo-filmjeit, Junghans karórát visel és nincsen folyószámlája, de még csak pénztárcája sem.

Duna International–Új Ember, év nélkül, 242 oldal, 3495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.