Pápább a pápánál

XVI. Benedek: A világ világossága

Könyv

A keresztény kultúrát sújtó szőnyegbombázások közepette veszi fel a harcot a pápa a relativizmus diktatúrája, az értelem arroganciája és más hasonló vészek ellen. XVI. Benedek új könyvében majdnem olyan sarkosan fogalmaz, mint kérdezője.


Az egyetértés persze korántsem meglepő, elvégre Joseph Ratzinger, akárcsak 1996-os interjúkötetében, most is elkötelezett leibzsurnalisztájának, Peter Seewaldnak a kérdéseire felel. Ám azért ennek a ténynek az ismeretében sem nélkülözik a pikantériát azok a passzusok, ahol is a tiszteletteljesen alákérdező német újságíró hirtelenjében (és ezúttal a szó szoros értelmében) a pápánál is pápábbnak mutatkozik. „Természetesen igaz, hogy a történelemben voltak háborúk a vallás miatt, hogy a vallás erőszakhoz is vezetett…” – kockáztatja meg a távolról, félhomályban, hunyorítva már-már önkritikusnak is vélhető kijelentést XVI. Benedek, mire beszélgetőtársa rögvest közbevág, hogyaszondja: „…De sem Napóleonnak, sem Hitlernek, sem az Egyesült Államok hadseregének Vietnamban nem volt köze semmiféle vallásháborúhoz.” Az interjú egy másik pontján Seewald a Biblia elemzésének történetkritikai módszerét bélyegzi áltudománynak és keresztényellenesnek, s az olvasó már jószerint látni is véli maga előtt a kissé riadtan pislogó főáldozárt, amint megkockáztatja az udvarias ellenvetést: „Én nem ítélkeznék ilyen keményen.”

A taktikus összjáték azután még szórakoztatóbbá és egyszersmind még ismerősebbé válik néhány egyéb ponton, így különösképpen a holokauszttagadó Williamson „püspök” 2009-es botrányának taglalása során. (Az esettel foglalkozó korábbi írásunk itt olvasható.) Merthogy a magyar olvasónak nem nehéz ráismernie a sémára, amelyben a pápa sajnálkozva emlegeti a „rossz médiamunkából” fakadó „baklövést”, míg baráti kérdezője a botrány tudatos időzítését, kiterveltségét, s egyáltalán a médiatálalás összeesküvéses jellegét hozza fel enyhítés és elterelő ellencsapás gyanánt. S minthogy senki sem lehet próféta a saját hazájában, külön is figyelemre méltó a két német katolikus eszmecseréjének szemrehányóan hazabeszélő iránya, melynek vonatkozó szakaszában az amúgy mindvégig a higgadtabb hangot megütő pápa is nyilvánvalóvá teszi sértettségét: „Ténykérdés, hogy a németországi katolikusok körében van egy igen tekintélyes réteg, amely úgymond csak arra vár, hogy belerúghasson a pápába.” Valamint: „itt nyilvánvalóan a zsidók is kissé átvették a németek általános pápaképét”.

Az egyébiránt tiszteletreméltóan filoszemita álláspontot kifejtő XVI. Benedek pápa félreismerhetetlenül nehézsúlyú intellektuális kapacitás, s így kétszáz oldalon taglalt véleménye az ateista olvasó számára sem érdektelen. Igaz, merőben új szempontokkal nem találkozhatunk a kötet lapjain, hiszen a római katolikus világegyház feje már eddig is megannyiszor kifejtette bokros fenntartásait a modern világ szekularitásával, pillanatnyi ésszerűséget bálványozó magatartásával és önpusztító szabadosságával szemben. Aminthogy az sem váratlan fejlemény, hogy Joseph Ratzinger ebben az interjúban is váltig a nők pappá szentelésének lehetetlensége, a homoszexualitás erkölcsi helytelenítése és a papi cölibátus fenntartása mellett teszi le a garast. (Legfeljebb ez utóbbi véleményt ellenpontozhatja, persze csakis az agnosztikus és ellentmondásra hajlamos olvasó számára, hogy a pápa mindeközben „a nemiség pozitív ajándékának”, kincsének a megőrzését is feladatul jelöli ki.)

S végezetül néhány hasznos információ: a szentatya nem használja szobabiciklijét, kedveli Fernandel Don Camillo-filmjeit, Junghans karórát visel és nincsen folyószámlája, de még csak pénztárcája sem.

Duna International–Új Ember, év nélkül, 242 oldal, 3495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.