Pápább a pápánál

XVI. Benedek: A világ világossága

Könyv

A keresztény kultúrát sújtó szőnyegbombázások közepette veszi fel a harcot a pápa a relativizmus diktatúrája, az értelem arroganciája és más hasonló vészek ellen. XVI. Benedek új könyvében majdnem olyan sarkosan fogalmaz, mint kérdezője.


Az egyetértés persze korántsem meglepő, elvégre Joseph Ratzinger, akárcsak 1996-os interjúkötetében, most is elkötelezett leibzsurnalisztájának, Peter Seewaldnak a kérdéseire felel. Ám azért ennek a ténynek az ismeretében sem nélkülözik a pikantériát azok a passzusok, ahol is a tiszteletteljesen alákérdező német újságíró hirtelenjében (és ezúttal a szó szoros értelmében) a pápánál is pápábbnak mutatkozik. „Természetesen igaz, hogy a történelemben voltak háborúk a vallás miatt, hogy a vallás erőszakhoz is vezetett…” – kockáztatja meg a távolról, félhomályban, hunyorítva már-már önkritikusnak is vélhető kijelentést XVI. Benedek, mire beszélgetőtársa rögvest közbevág, hogyaszondja: „…De sem Napóleonnak, sem Hitlernek, sem az Egyesült Államok hadseregének Vietnamban nem volt köze semmiféle vallásháborúhoz.” Az interjú egy másik pontján Seewald a Biblia elemzésének történetkritikai módszerét bélyegzi áltudománynak és keresztényellenesnek, s az olvasó már jószerint látni is véli maga előtt a kissé riadtan pislogó főáldozárt, amint megkockáztatja az udvarias ellenvetést: „Én nem ítélkeznék ilyen keményen.”

A taktikus összjáték azután még szórakoztatóbbá és egyszersmind még ismerősebbé válik néhány egyéb ponton, így különösképpen a holokauszttagadó Williamson „püspök” 2009-es botrányának taglalása során. (Az esettel foglalkozó korábbi írásunk itt olvasható.) Merthogy a magyar olvasónak nem nehéz ráismernie a sémára, amelyben a pápa sajnálkozva emlegeti a „rossz médiamunkából” fakadó „baklövést”, míg baráti kérdezője a botrány tudatos időzítését, kiterveltségét, s egyáltalán a médiatálalás összeesküvéses jellegét hozza fel enyhítés és elterelő ellencsapás gyanánt. S minthogy senki sem lehet próféta a saját hazájában, külön is figyelemre méltó a két német katolikus eszmecseréjének szemrehányóan hazabeszélő iránya, melynek vonatkozó szakaszában az amúgy mindvégig a higgadtabb hangot megütő pápa is nyilvánvalóvá teszi sértettségét: „Ténykérdés, hogy a németországi katolikusok körében van egy igen tekintélyes réteg, amely úgymond csak arra vár, hogy belerúghasson a pápába.” Valamint: „itt nyilvánvalóan a zsidók is kissé átvették a németek általános pápaképét”.

Az egyébiránt tiszteletreméltóan filoszemita álláspontot kifejtő XVI. Benedek pápa félreismerhetetlenül nehézsúlyú intellektuális kapacitás, s így kétszáz oldalon taglalt véleménye az ateista olvasó számára sem érdektelen. Igaz, merőben új szempontokkal nem találkozhatunk a kötet lapjain, hiszen a római katolikus világegyház feje már eddig is megannyiszor kifejtette bokros fenntartásait a modern világ szekularitásával, pillanatnyi ésszerűséget bálványozó magatartásával és önpusztító szabadosságával szemben. Aminthogy az sem váratlan fejlemény, hogy Joseph Ratzinger ebben az interjúban is váltig a nők pappá szentelésének lehetetlensége, a homoszexualitás erkölcsi helytelenítése és a papi cölibátus fenntartása mellett teszi le a garast. (Legfeljebb ez utóbbi véleményt ellenpontozhatja, persze csakis az agnosztikus és ellentmondásra hajlamos olvasó számára, hogy a pápa mindeközben „a nemiség pozitív ajándékának”, kincsének a megőrzését is feladatul jelöli ki.)

S végezetül néhány hasznos információ: a szentatya nem használja szobabiciklijét, kedveli Fernandel Don Camillo-filmjeit, Junghans karórát visel és nincsen folyószámlája, de még csak pénztárcája sem.

Duna International–Új Ember, év nélkül, 242 oldal, 3495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.