Zajos kudarc

Patrick Ness: Válasz és kérdés - Chaos Walking trilógia II.

Könyv


A regény "olyan nehéz témákban merül el, mint amilyen a feminizmus, a terrorizmus, a népirtás és a szerelem" - olvassuk a könyvre tekert szalagon, a fülszövegből pedig kiderül, hogy a kezünkben tartott kötet a Kés a Zajban (a fordító helyében erre azért nem lennék büszke) folytatása, és nemcsak "izgalmas", de "megrendítő", sőt "mélyen megindító" regény. Hát lássuk.

Két szerelmes tini egyes szám első személyben narrált történetének újabb alakulásáról olvashatunk egy idegen bolygón, valahol a jövőben, amit az indián őslakosokra hajazó, primitív lények, az ún. szpakkerek laktak (laknak, laknának). A bolygó első telepeseit egy ördögi figura, David Prentiss, alias Mesterpolgár, alias Elnökúr (és ezek permutációja) vonja hatalmába. Igazi machiavellista uralkodóként ármánykodik, első lépései közt hadseregével bevonul az egykori Haven, most már ÚjPrentissváros utcáira, majd felajánlja a városnak "barátságát". Ebben a világban az emberek hallják egymás és a többi élőlény gondolatait, ezt hívja a könyv Zajnak. Kivételek: a nők, akik "zajtalanok"; a Mesterpolgár és csatlósai, akik rendelkeznek az ellenszérummal, és az őslakos szpakkerek, akiken kikísérletezték az ellenszérumot, és mivel csak a zajjal voltak képesek beszélni egymással, kommunikációképtelen, hallgatag rabszolgák lettek.

Nem is az a baj, hogy ennek következtében - főleg Todd, a fiú zaklatott, ide-oda cikázó gondolatainak, kétségeinek, dühének leírásakor - a narráció kamaszosan dilettáns lesz. Nem is az, hogy mindez a szerző különlegesnek szánt tipográfiai megoldásaival súlyosbodik. Ez még egy jó-rossz írói ötlet következetes végigjátszása. Még azt is megszokjuk, habár elég nevetséges, hogy az állatok gondolatai is megjelenítődnek - újabb különleges betűtípussal (egy ló azt gondolja: engedelmes, egy kutya azt: haza, haza). Viszont azt már nehezebben emésztjük meg, mert végtelenül irritáló, hogy a telepesek nyelve a miénk egy elkorcsosult változata. Az olyan mondatok sorjázásától, hogy "egyiknek sem van Zaja", talán még a tinik is lefőnek. A káromkodásokat ugyan jelzi az író, de "baszd meg" helyett "bémeg" szerepel, "kibaszott" vagy "kurva" helyett pedig "eff". Ez a drámai részeknél majdnem olyan komikus hatást ér el, mint Fehér Béla - csak ő szándékoltan, a kiváló Egyenes Kecskében - a "lósas" vagy a "sasfej" szavakkal. És vannak megbocsáthatatlan mondatok. Amikor a lány, Viola a Válasz nevű terrorszervezet táborába ér, az író így mesél: "Evés közben nézem, ahogy ébredezik a tábor, és készülődik mindarra, amivel általában a terroristák a napjaikat töltik." Hogy a valóban akciódús cselekmény és az inkább Lord Helmetet, mint Darth Vadert idéző Mesterpolgár minden mozdulatának és drámainak szánt belépőinek őrjítő kiszámíthatóságáról már szót se ejtsünk.

Kár, mert máskor - például, mikor Todd és a Mesterpolgár fia kénytelen együtt dolgozni az állatokként kezelt szpakkerekkel - Ness remekel. Igazi mélységet kap a szöveg, mikor felmerül az őslakosokkal kapcsolatban az indiánok kiirtása, a holokauszt és a rabszolgaság. Vagy mikor a szerző veszi a fáradságot, és tényleg leírja a Válasz működését, az egyszerre idézi fel a II. világháború ellenálló mozgalmait és a modern kori terroristaszervezeteket. Csak ezeket úgy kell kiguberálni a szövegből.

Fordította: Ágoston Alex. Vivandra, 2011, 498 oldal, 3500 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.