KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Régen is rossz volt

Kozák Gyula: Hogy mi ezt túléltük… – Portrévázlatok a Kádár-korszak vezetőiről

Könyv

A Kádár-korszak túlérett periódusában, a diktatórikus rendszer először alig észrevehető, majd egyre gyorsuló bomlása közben már teret kaphattak olyan kutatások is, amelyek a rendszer működésére reflektáltak, néha egyenesen magára a rendszert működtető ipari-gazdasági-pénzügyi elitre koncentrálva.

Ilyen volt a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetében Gazdaságunk szervezeti rendszere címen 1981 és 1984 között zajló, ma már történelmi forrásértékűnek tartott kutatás is. A kritikai társadalomkutatás művelői a késő Kádár-kor gazdasági szervezeti rendszerének megismerését tűzték ki célul, ennek keretében 156, a legkülönbözőbb területeket képviselő gazdasági vezetővel készült oral history interjú. Azaz a kutatók leültek az illetékes elvtársakkal beszélgetni. Az interjúvolók néha a gondolatok szinte teljes hiányával tüntető beszélgetőpartnerekkel készült beszélgetéseket is fontosnak gondolták – és okkal tették!

A kutatás eredményeit, interjúelemzéseket, jellem- és pályarajzokat tartalmazó könyv most, negyven évvel a zárótanulmány megszületése után került először a nyilvánosság elé. „Kozák Gyula könyvét olvasni olyan, mintha egy légmentesen lezárt időkapszulát nyitnánk ki. A kötet a korszak hű pillanatfelvételét őrzi” – fogalmaz Magyar Bálint a könyv bevezető tanulmányában, ahol azt is jelzi, hogy az elemzés módszertanát és értelmezési kereteit a kor cenzurális követelményei sem írták felül; ezért nem jelenhetett meg a kötet a maga idejében, a mégoly sikeres intézményi bemutató és vita után sem.

A könyv kiadásának elhagyása (a bevezető legalábbis ezt sugallja) a kutatókat és a műhelyt féltő akkori intézetvezető, Nyers Rezső óvatosságának volt tulajdonítható, és kapcsolatban volt azzal is, hogy az interjúvolók, tanulmánykészítők között számos ideológiai „disszidens” (mint Vajda Mihály, az akkor már évek óta állástalan filozófus), leendő ellenzéki, sőt ’56-os elítélt (Hegedűs B. András) is helyet kapott. De maga Kozák Gyula is aláírója volt a Václav Havelék szabadon engedését követelő 1979-es ellenzéki petíciónak. Kozák értelmiségi-kutatói szociogramjából, informális szakmai-baráti köréből rekrutált interjúkészítők által megszólaltatott felső vezetők pedig valamennyien érdekes figuráknak tűnnek, legalábbis a mából nézve. A kutatók megpróbálták kategóriákba sorolni a szocialista vezetőtípusokat, leginkább a gazdasági mechanizmus több hullámban kibontakozó (közben rendre megtorpanó, meghátráló) reformjához fűződő viszonyuk alapján. A skála a lelkesen helyeslő reformpioníroktól a reformellenességet is pártszerű blablába csomagoló figurákig terjed. Számos rejtéllyel és megválaszolatlan kérdéssel szembesülhet az olvasó ezekről az életutakról olvasva; a beszédes elhallgatások pedig akár további levéltári kutatásokra is ösztönözhetnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.