KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Régen is rossz volt

Kozák Gyula: Hogy mi ezt túléltük… – Portrévázlatok a Kádár-korszak vezetőiről

Könyv

A Kádár-korszak túlérett periódusában, a diktatórikus rendszer először alig észrevehető, majd egyre gyorsuló bomlása közben már teret kaphattak olyan kutatások is, amelyek a rendszer működésére reflektáltak, néha egyenesen magára a rendszert működtető ipari-gazdasági-pénzügyi elitre koncentrálva.

Ilyen volt a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetében Gazdaságunk szervezeti rendszere címen 1981 és 1984 között zajló, ma már történelmi forrásértékűnek tartott kutatás is. A kritikai társadalomkutatás művelői a késő Kádár-kor gazdasági szervezeti rendszerének megismerését tűzték ki célul, ennek keretében 156, a legkülönbözőbb területeket képviselő gazdasági vezetővel készült oral history interjú. Azaz a kutatók leültek az illetékes elvtársakkal beszélgetni. Az interjúvolók néha a gondolatok szinte teljes hiányával tüntető beszélgetőpartnerekkel készült beszélgetéseket is fontosnak gondolták – és okkal tették!

A kutatás eredményeit, interjúelemzéseket, jellem- és pályarajzokat tartalmazó könyv most, negyven évvel a zárótanulmány megszületése után került először a nyilvánosság elé. „Kozák Gyula könyvét olvasni olyan, mintha egy légmentesen lezárt időkapszulát nyitnánk ki. A kötet a korszak hű pillanatfelvételét őrzi” – fogalmaz Magyar Bálint a könyv bevezető tanulmányában, ahol azt is jelzi, hogy az elemzés módszertanát és értelmezési kereteit a kor cenzurális követelményei sem írták felül; ezért nem jelenhetett meg a kötet a maga idejében, a mégoly sikeres intézményi bemutató és vita után sem.

A könyv kiadásának elhagyása (a bevezető legalábbis ezt sugallja) a kutatókat és a műhelyt féltő akkori intézetvezető, Nyers Rezső óvatosságának volt tulajdonítható, és kapcsolatban volt azzal is, hogy az interjúvolók, tanulmánykészítők között számos ideológiai „disszidens” (mint Vajda Mihály, az akkor már évek óta állástalan filozófus), leendő ellenzéki, sőt ’56-os elítélt (Hegedűs B. András) is helyet kapott. De maga Kozák Gyula is aláírója volt a Václav Havelék szabadon engedését követelő 1979-es ellenzéki petíciónak. Kozák értelmiségi-kutatói szociogramjából, informális szakmai-baráti köréből rekrutált interjúkészítők által megszólaltatott felső vezetők pedig valamennyien érdekes figuráknak tűnnek, legalábbis a mából nézve. A kutatók megpróbálták kategóriákba sorolni a szocialista vezetőtípusokat, leginkább a gazdasági mechanizmus több hullámban kibontakozó (közben rendre megtorpanó, meghátráló) reformjához fűződő viszonyuk alapján. A skála a lelkesen helyeslő reformpioníroktól a reformellenességet is pártszerű blablába csomagoló figurákig terjed. Számos rejtéllyel és megválaszolatlan kérdéssel szembesülhet az olvasó ezekről az életutakról olvasva; a beszédes elhallgatások pedig akár további levéltári kutatásokra is ösztönözhetnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.