Könyv

Stian Hole: Garmann utcája

  • - köves -
  • 2013. december 7.

Könyv

Brooklyn nem tágul, de Garmann univerzuma igen. Arról a jóléti norvég kisfiúról van szó, akit nemcsak az elmúlás, hanem az iskolakezdés szele is meglegyintett Stian Hole díjnyertes képeskönyvében, a Garmann nyarában.

Nagy lehetett a nyomás az egyébként könyvborító-tervezéssel foglalkozó szerzőn, hogy a folytatásban még nagyobbat dobjon, mondjuk ragadják el Garmannt az űrlények, vagy találjon időgépet a kert végében, és vezesse győzelemre a vikingeket.

Ám bármennyire vonzóak is lehettek e csábítások, Garmann-nal már megint nem történik más, mint ami bármely kortársával könnyűszerrel megeshet: mindig akad egy korban és biciklierőben előbbre tartó fiú, aki terrorizálja a kisebbeket (nincs is gyerekkor egy kis bullying nélkül), és minden utcában lakik egy ártalmatlan bolond, akit kipécéznek a fiatalok. Garmann is átesik az első bullyingon és az első bátorságpróbán, de továbbra sem a cselekmény teszi Stian Hole hősét a gyerek/felnőtt könyvespolcok kívánatos darabjává, hanem a garmannizmusok hada. Az a sok vizuális kacat, innen-onnan eldigitalizált apróság, melyből Garmann világa felépül. Stian Hole nemcsak a Photoshophoz ért kiválóan, hanem a 6-7 éves fiatalemberek fantáziavilágába is könnyűszerrel belehelyezkedik. Ez a képesség főleg akkor jön jól, ha 6-7 éves hirtelenszőke gyerekemberekről készítünk képeskönyvet. Ez esetben viszont elengedhetetlen tudni, hogy mi fér el egy korosztályos könyvespolcon: Lego űrhajó, műanyag teve, földgömb, s felettük Batman-plakát. Aki mást mond, nem volt gyerek.

Fordította: Földényi Júlia. Scolar, 2013, 44 oldal, 2450 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.