könyv

Szántó T. Gábor: Kafka macskái

Könyv

Mintha meglenne az elképzelt olvasó: a tipikusnak vélt bölcsészlány, akinek a könyvhalmok cipelése közben már Kafka és a macskák említésétől megremeg a térde; akinek férfiideál a tépelődő bölcsészfiú; aki elégedetten sóhajt kultikus irodalomelméletek idézgetésekor; aki azért vad tinédzser korában belebotlott egy-két Dan Brown-regénybe, de igazán röstellne A szürke ötven árnyalatával mutatkozni.

Távol álljon tőlem a gondolat, hogy valóban ez a prekoncepciója a regénynek, az viszont tény, hogy a fenti elvárásoknak tökéletesen megfelel.

Egy öreg haszid felbukkan a modern zsidó irodalmat tanító budapesti egyetemi tanárnál, bejelenti, hogy ő találkozott még Kafkával Auschwitzban, tehát jóval a neves író halála után; sőt még kéziratokról is suttog. Innen indul a főhős nyomozása Pesten, Prágán, Berlinen, Oxfordon és Tel-Avivon keresztül. Míg Kafka és szerelmeinek története íródik újra, aközben főhősünk szép lassan párhuzamba kerül kutatásának tárgyával… Lehet mondani, hogy metanarráció, és lehet boncolni a felbukkanó irodalom- és identitáselméleti idézetek hosszú sorát is. Hiszen a kutatás mindig metafora, a bölcsészfiúnak nemcsak saját elköteleződni nem tudásá­nak forrását, hanem identitásválságának kulcsát is meg kell találni, értelmezni a zsidó identitás lehetőségeit. Főhősünk inkább csak egy helyben mozog, állítása szerint Kafka (valójában pedig önmaga) körül forog. Az egyenetlenség azonban sokszor kizökkent, hiszen mikor már azt hinnénk, hogy valamilyen fejlődésregényről beszélünk, mindig becsúszik némi szoftpornó, a női lélek és kielégülés esetlen, pszichologizáló elemezgetésével. Utóbbit nem az író, hanem az E/1-es elbeszélő követi el, így ezt szeretnénk az irónia számlájára írni. Ettől eltekintve szórakoztató és felejthető irodalmat kapunk, amely jó arányban ötvözi a téttel és tét nélkül zajló játszmákat.

Noran Libro, 2014, 372 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.