könyv

Szántó T. Gábor: Kafka macskái

Könyv

Mintha meglenne az elképzelt olvasó: a tipikusnak vélt bölcsészlány, akinek a könyvhalmok cipelése közben már Kafka és a macskák említésétől megremeg a térde; akinek férfiideál a tépelődő bölcsészfiú; aki elégedetten sóhajt kultikus irodalomelméletek idézgetésekor; aki azért vad tinédzser korában belebotlott egy-két Dan Brown-regénybe, de igazán röstellne A szürke ötven árnyalatával mutatkozni.

Távol álljon tőlem a gondolat, hogy valóban ez a prekoncepciója a regénynek, az viszont tény, hogy a fenti elvárásoknak tökéletesen megfelel.

Egy öreg haszid felbukkan a modern zsidó irodalmat tanító budapesti egyetemi tanárnál, bejelenti, hogy ő találkozott még Kafkával Auschwitzban, tehát jóval a neves író halála után; sőt még kéziratokról is suttog. Innen indul a főhős nyomozása Pesten, Prágán, Berlinen, Oxfordon és Tel-Avivon keresztül. Míg Kafka és szerelmeinek története íródik újra, aközben főhősünk szép lassan párhuzamba kerül kutatásának tárgyával… Lehet mondani, hogy metanarráció, és lehet boncolni a felbukkanó irodalom- és identitáselméleti idézetek hosszú sorát is. Hiszen a kutatás mindig metafora, a bölcsészfiúnak nemcsak saját elköteleződni nem tudásá­nak forrását, hanem identitásválságának kulcsát is meg kell találni, értelmezni a zsidó identitás lehetőségeit. Főhősünk inkább csak egy helyben mozog, állítása szerint Kafka (valójában pedig önmaga) körül forog. Az egyenetlenség azonban sokszor kizökkent, hiszen mikor már azt hinnénk, hogy valamilyen fejlődésregényről beszélünk, mindig becsúszik némi szoftpornó, a női lélek és kielégülés esetlen, pszichologizáló elemezgetésével. Utóbbit nem az író, hanem az E/1-es elbeszélő követi el, így ezt szeretnénk az irónia számlájára írni. Ettől eltekintve szórakoztató és felejthető irodalmat kapunk, amely jó arányban ötvözi a téttel és tét nélkül zajló játszmákat.

Noran Libro, 2014, 372 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.