Interjú

„Teknősbékát pórázon”

Földényi F. László író, esztéta

Könyv

Új könyve egyetlen szálra fűzi fel a guillotine, a párizsi bulvárok, a fotográfia és az agyatlanító gép történetét. Olyan, mint egy szereplők nélkül hömpölygő regény.

Magyar Narancs: A guillotine hosszú árnyéka című, most megjelent könyvében a francia forradalom kivégzőeszközétől odáig vezeti a szálakat, hogy az embe­rek átadják magukat az őket megfojtó gépek szerelmének…

Földényi F. László: A guillotine már a 16. században használatos volt, mégis a francia forradalomnak lett örök jelképe mint olyan eszköz, amely tényleg megvalósította a „szabadság, egyenlőség, testvériség” hármas jelszavából a középsőt. Minden ítéletet egyformán hajtottak végre vele, az arisztokratát és a polgárt, a szegényt és a gazdagot, a bűnöst és az ártatlant nem megkülönböztetve. Miközben a francia forradalom az emberi jogok kiterjesztését hirdette és az Észt istenként tisztelte, a terror is fokozódott. Minél elszántabban akarták egyesek a jóról alkotott elképzelésüket másokra rákényszeríteni, annál nagyobb borzalmakat követtek el. A 20. és 21. századra ez meghozta a gyümölcsét. A jóról alkotott elképzelésébe ma is számos politikus szabályosan beleszerelmesedett. A guillotine ennyiben a modern civilizációnk egyik nagy jelképe. Lefejezni, aki nem ért velem egyet. Vagy legalább farigcsálni az agyán egy keveset, ahogyan Alfred Jarry írta. A kínai átnevelőtáborok vagy a magyar közhivatalokban kiakasztott nemzeti hitvallás, az én szememben ezek is a guillotine árnyékai.

MN: Bizonyos köröknek ma is vágyálmuk egy igazságosabb világot teremtő forradalom. Viszont azt nem látjuk, hogy a tömegek hajlandók lennének erre a sodrásra hagyatkozni.

FFL: Mielőtt belefogtam a könyv írásába, a Színművészetin tanítottam, amelyet olyan gyorsan, egyik napról a másikra nyírt ki a hatalom, hogy az felért egy guillotine-nal. Én, és az a többtucatnyi tanár és közel kétszáz diák, akik otthagytuk az egyetemet, úgy éreztük magunkat, mint akiket lefejeztek.

MN: Részt vett az egyetemfoglalásban?

FFL: Természetesen. Életem egyik felemelő időszaka volt, amikor megtapasztaltam, hogy tizen-, huszonéves fiatalok hetek leforgása alatt felnőttebbé válnak, mint a felnőttek. Megtanulták, mi is a demokrácia. Az egyetemfoglalás éjjel-nappal zajló örökös tanácskozás is volt, hogy mi legyen a következő órákban. Éjszakába nyúló viták, amelyek végén mindig konszenzus született. Csodálatos, hogy a fiatalok erre képesek voltak, miközben a hierarchia megszűnt, nem volt különbség köztem és a huszonéves diák között, akit az előző héten még vizsgáztattam. Az SZFE-t elfoglaló, odarendelt színházhivatalnokok tanulhatnának tőlük. De akár a magyar parlament is.

MN: Azonban mintha kódolva lenne, hogy az ilyen megmozdulások kérészéletűek lesznek.

FFL: Ha az ember tudná előre, nem csinálná. De azért október 23-án legalább nyolcvanezer embert sikerült megmozgatni, nem pártok és nem intézmények segítségével.

MN: A könyvben sok szó esik Párizs átépítéséről. Hogyan kapcsolódik ez a guillotine-hoz?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?