Interjú

„Teknősbékát pórázon”

Földényi F. László író, esztéta

Könyv

Új könyve egyetlen szálra fűzi fel a guillotine, a párizsi bulvárok, a fotográfia és az agyatlanító gép történetét. Olyan, mint egy szereplők nélkül hömpölygő regény.

Magyar Narancs: A guillotine hosszú árnyéka című, most megjelent könyvében a francia forradalom kivégzőeszközétől odáig vezeti a szálakat, hogy az embe­rek átadják magukat az őket megfojtó gépek szerelmének…

Földényi F. László: A guillotine már a 16. században használatos volt, mégis a francia forradalomnak lett örök jelképe mint olyan eszköz, amely tényleg megvalósította a „szabadság, egyenlőség, testvériség” hármas jelszavából a középsőt. Minden ítéletet egyformán hajtottak végre vele, az arisztokratát és a polgárt, a szegényt és a gazdagot, a bűnöst és az ártatlant nem megkülönböztetve. Miközben a francia forradalom az emberi jogok kiterjesztését hirdette és az Észt istenként tisztelte, a terror is fokozódott. Minél elszántabban akarták egyesek a jóról alkotott elképzelésüket másokra rákényszeríteni, annál nagyobb borzalmakat követtek el. A 20. és 21. századra ez meghozta a gyümölcsét. A jóról alkotott elképzelésébe ma is számos politikus szabályosan beleszerelmesedett. A guillotine ennyiben a modern civilizációnk egyik nagy jelképe. Lefejezni, aki nem ért velem egyet. Vagy legalább farigcsálni az agyán egy keveset, ahogyan Alfred Jarry írta. A kínai átnevelőtáborok vagy a magyar közhivatalokban kiakasztott nemzeti hitvallás, az én szememben ezek is a guillotine árnyékai.

MN: Bizonyos köröknek ma is vágyálmuk egy igazságosabb világot teremtő forradalom. Viszont azt nem látjuk, hogy a tömegek hajlandók lennének erre a sodrásra hagyatkozni.

FFL: Mielőtt belefogtam a könyv írásába, a Színművészetin tanítottam, amelyet olyan gyorsan, egyik napról a másikra nyírt ki a hatalom, hogy az felért egy guillotine-nal. Én, és az a többtucatnyi tanár és közel kétszáz diák, akik otthagytuk az egyetemet, úgy éreztük magunkat, mint akiket lefejeztek.

MN: Részt vett az egyetemfoglalásban?

FFL: Természetesen. Életem egyik felemelő időszaka volt, amikor megtapasztaltam, hogy tizen-, huszonéves fiatalok hetek leforgása alatt felnőttebbé válnak, mint a felnőttek. Megtanulták, mi is a demokrácia. Az egyetemfoglalás éjjel-nappal zajló örökös tanácskozás is volt, hogy mi legyen a következő órákban. Éjszakába nyúló viták, amelyek végén mindig konszenzus született. Csodálatos, hogy a fiatalok erre képesek voltak, miközben a hierarchia megszűnt, nem volt különbség köztem és a huszonéves diák között, akit az előző héten még vizsgáztattam. Az SZFE-t elfoglaló, odarendelt színházhivatalnokok tanulhatnának tőlük. De akár a magyar parlament is.

MN: Azonban mintha kódolva lenne, hogy az ilyen megmozdulások kérészéletűek lesznek.

FFL: Ha az ember tudná előre, nem csinálná. De azért október 23-án legalább nyolcvanezer embert sikerült megmozgatni, nem pártok és nem intézmények segítségével.

MN: A könyvben sok szó esik Párizs átépítéséről. Hogyan kapcsolódik ez a guillotine-hoz?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.