Túljárni a próza eszén (Nagy Koppány Zolt: Jozefát úr és a regénykedés)

  • Czinki Ferenc
  • 2007. március 1.

Könyv

Nagy Koppány Zsolt regényét olvasva nehéz elsőre pontosan megmondani, hogy mivel (vagy kivel) is állunk szemben.

Nagy Koppány Zsolt regényét olvasva nehéz elsőre pontosan megmondani, hogy mivel (vagy kivel) is állunk szemben. A szerző ugyanis mintha túl sok és egymásnak gyakorta ellentmondó támpontot adna nekünk, bizonytalanságban tartja az olvasót, amíg csak lehet. És annál tovább is. Az író a regény keletkezésének folyamatát szeretné bemutatni, az összes kétséget, bizonytalanságot, önámítást és slendriánságot, ami az írással jár, járhat. Ugyanakkor kitartóan ragaszkodik ahhoz a látszathoz, hogy a születendő mű története is fontos, hiszen tulajdonképpen azt szolgálná minden fáradozás. A keletkezéstörténet és a valódi történet elmeséléséhez egy igen veszélyes elbeszélői modort választ, többes számban kezd el magáról (a szerzőről) beszélni, nosztalgikus hangnemet igyekszik alkalmazni tehát, és talán föl is vállalja a modorosság vádját. Mintha arra tenne kísérletet, hogy eltávolítsa művét és önmagát a posztmodernnek mondott alapállástól, miközben valójában végig arról beszél. És néha úgy is.

Történetének első fele egy esetlen Szindbád kalandozása ("téblábolása"), aki keresi a boldogulást és a boldogságot, vagy hogy egészen pontosak legyünk: egy nőt. Konkrétan egyet, de addig is, amíg őt megtalálja, bármelyiket. Eleinte fölsejlik egy generációs mese lehetősége, amiben pályakezdő angoltanárok keresik önmagukat és egymást a nagyvárosban, de erről az élményről hamar le kell mondanunk, mert a szerző látszólag egészen mással van elfoglalva. Pedig Nagy Koppány Zsolt jó érzékkel és pimasz humorral képes egy-egy karakter személyét és életútját megrajzolni. Emlékezetesek azok a részek, amikor egy jelentéktelen mellékszereplő jövőjét és végzetét foglalja össze pár szarkasztikus mondatban ("... kizárják az orvosi kollégiumból, úgyhogy megint vonatra száll és örökre nyoma vész"). Vagy amikor elhagyja az önként vállalt kínos elbeszélői alapállást, és egyik szereplője bőrébe bújva beszél, például egy vidéki lány és maffiózó hajlamú barátja kapcsolatáról, a naivnak becézhető lány szemszögéből természetesen. Szintén pontosan és találó gúnnyal ír az önjelölt költő, Balog Valér életútjáról. Épp ezeket a kellemes szakaszokat olvasva tűnik igazán sajnálatosnak, hogy csak főhőse, Jozefát úr esetében nem tartja meg azt a távolságot, ami ahhoz volna szükséges, hogy szerethető és bűntudat nélkül kikacagható karaktert hozzon létre. Jozefát úr téblábolása egyben mintha a szerző téblábolása is volna, témája és hőse körül.

A regény második felében azonban némi magyarázatra találhatunk, és az írói szándék is egyre nyilvánvalóbbá válik. A második történet Jozefát ura egy középkorú férfi, egykötetes szerző, a legesetlenebb fajtából. Nem tudja még, hogy az írás már a hivatása-e, vagy még csak időigényes és sok önmarcangolással járó hobbi ez csupán; mármint az, hogy regényt akar írni. Ezekben a fejezetekben válik nyilvánvalóvá Nagy Koppány Zsolt valódi szándéka, amikor is már látni engedi: a sok magyarázó és értékelő jellegű kitérő mind arra szolgált, hogy egy regény születésének körülményeit mutassa be. Egy posztmodern regényét, hogy egészen pontos legyek, és ez a fontos. A szerző úgy kívánja karikírozni a mai kanonizált próza stílusát, hogy annak elemeit mind felhasználja, és megpróbálja túlírni. Túljárni az eszén. Felkészültségét jelzi azzal, hogy miközben a regényírás gyötrelmét mutatja be hősén, végigveszi ezeket az elemeket, idéz, úgy tesz, mintha csalna, aztán le is leplezi önmagát. Elébe megy a kritikának, amikor kritikákat "idéz be" és "sejt meg" előre, lábjegyzetel, állandóan módosítja és kijavítja önmagát. Stílust parodizálna. A gyakran ígéretesnek tűnő módszerhez azonban mintha nem a megfelelő célpontot választotta volna ki. A regény létrehozásának nehézségeinél ugyanis sokkal érdekesebbnek és aktuálisabbnak tűnik a mondat születésének körülményeivel foglalkozni, de erről Jozefát úr tépelődései során nem esik szó. Mintha átugrana egy lépcsőfokot. Vagy megkerülne egy problémát.

Helyette a szerző bőségesen foglalkozik az olvasóval, akárha állandóan szóval tartaná, olvasói magatartásokat feltételez, aztán elnézést kér mindenért. Előremenekül. Olyan vendég képe sejlik fel, aki előre bocsánatot kér az asztaltársaságtól a disznó viccért, aztán amit mond, az se nem disznó, se nem vicc.

Pedig olyan a társaság, hogy nyugodtan lehetne. Nem zavarna senkit, sőt várják is, hátha végre valaki.

Alexandra, Irodalmi Jelen Könyvek, 2006, 416 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.