KÖNYVMELLÉKLET

Uj Péter: Ömbizalompunpa

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2018. július 7.

Könyv

Ha valamire nincs rászorulva a szerző, az az extra önbizalom, hiszen mi mással lenne magyarázható, hogy 2002 és 2005 után 2018-ban is könyv formában jelenteti meg a Népszabadságban megjelent publicisztikáit. Ezúttal ráadásul hangsúlyozottan a 21 évig futó sorozat első feléből válogatva, ami előrevetíti egy negyedik kötet lehetőségét is, s ez még akkor is túlzásnak hat, ha a Szerda rovatban megjelent írások nyelvi leleményei és humora is kiállták az idő próbáját. Uj maga is többször hangoztatja, hogy ezek az írások műfajuknál fogva hamar elavulnak, ezért kis magyarázó szöveget írt a tematikus csoportokba rendezett írásokhoz. Ám maguk a magyarázatok is nagyon a mának szólnak, így pár év múlva azokat is újra lehet majd írni.

Az írások megidézik az 1995 és 2005 közötti évtized méltán és méltatlanul elfeledett pillanatait, újra bepillantást nyerhetünk a ’90-es évek maffiavilágába, Horn Gyula és Torgyán József nyilvános fellépéseibe, amikor még az autópálya-építések testesítették meg a korrupció csúcsát, és országos botrány lett Tocsik Márta 800 millió forintos sikerdíjából vagy a söjtöri összeröffenés 734 ezer forintos ebédszámlájából. A kötet nagyobb részét azonban a személyes élményeket megörökítő írások teszik ki, amelyek aktuális jelenségekből, fiatalkori emlékekből vagy épp egy koncert felidézéséből indulnak ki. Ezen darabok többsége ma is íródhatott volna, és legalább olyan tanulságosak és szórakoztatóak tudnak lenni, mint a politikán való élcelődések.

Tettamanti Béla jellegzetes illusztrációjának borítón való megjelenítéséért mindenképpen jár a pluszpont, viszont egy-egy tördelési és szerkesztési hiba ront az olvasásélményen.

Athenaeum, 270 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.