Könyv

Velence tükörben

Roger Crowley: Kalmárköztársaság

Könyv

Az egykori Velencei Köztársaság már a maga korában kitűnt politikai-földrajzi környezetéből, és azóta is afféle kuriózumnak, szabályt erősítő kivételnek számít a középkori és kora újkori történelemmel foglalkozók számára. A nevében szereplő államforma anakronizmusnak hangzik a mai olvasó fülében, még ha akkor a köztársaság nem pont azt jelentette, mint manapság (habár, ugye, köztársasága válogatja…). Pedig abban az időben még számos más városköztársaság, tengeri repubblica is akadt az itáliai és dalmáciai régióban, mindenekelőtt a rivális Genovai.

Roger Crowley-nak, az ismeretterjesztő történeti munkák jeles, izgalmas stílusú brit szerzőjének érdeklődése sem véletlenül fordult a néhai velencei tengeri birodalom felé. Számára jól kivehető módon egy későbbi, immár világméretű tengeri birodalom (a sajátja) előképeként szerepel Velence, amelynek virágzása és bukása is komoly tanulságokkal és erős párhuzamokkal szolgál. A bizánci eredetű önelnevezésével La Serenissima, azaz a legfenségesebb államalakulat fittyet hányt az államokat hagyományosan naggyá tévő szabályoknak, és korát (meg minden más szempontot) megelőzve kitüntetetten a tengert és a kereskedelmet akarta uralni. Ezért mindent meg is tett, ami cselszövésből, számításból és kegyetlenségből telik, kíméletlenül, célratörően, ha úgy tetszik, kalmárszellemben építette saját, globális kapitalista birodalmát.

Crowley ugyan nem szaktörténész, de profi historikusok által is elismert precizitással és élvezetesen dolgozza fel témáit. Velence története előtt, talán nem véletlenül, Konstantinápoly 1453-as elestének, illetve a Földközi-tenger feletti uralomért folytatott 16. századi küzdelemnek szentelt nagy sikerű könyveket. A vezérfonal egyértelmű: számára igazán mély történelmi jelentőségűnek csupán a tengeri hatalmak egymás közötti rivalizálása ítéltetik. A tengeri köztársaság históriájából is jórészt a tengeri hegemóniáért folytatott küzdelmet emeli ki – górcső alá véve a genovaiak elleni, mindkét fél számára pusztító hatású 150 éves háborút. Sokkal kevesebb figyelmet szentel annak, kik voltak Velence legfontosabb riválisai a szárazföldi hátországért folytatott küzdelemben – ekkor ugyanis néhány említésnél jóval többször került volna elő a középkori Magyar Királyság neve. Ritka, amikor egy történeti munkában a szakszerű utószót kell kiemelni, de ezúttal ez a helyzet. B. Szabó János történész rövid, ám lényegre törő írásában egészíti ki Crowley könyvét mindazzal, ami úgy látszik, már nem fért bele: hogyan alakult a magyar–velencei viszony hosszú évszázadokon át, milyen – magyar szempontból is váltakozó sikerű – háborúkat vívtak egymással mindenekelőtt Dalmácia és az ottani kikötővárosok (Zára, Trau, Sebenico, Spalato, Ragusa) birtokáért, és hogyan harcoltak alkalomadtán egymás szövetségeseként a török ellen. E ponton B. Szabó cáfolja is Crowley azon tételét, hogy Velence a kontinentális hatalmak által magára hagyatva harcolt volna az oszmánok ellen.

Crowley sokat ad a drámaiságra, némi hatásvadászat sem áll távol tőle, ismeri olvasóközönsége kegyetlenség, vér és szenvedés iránti diszkrét érdeklődését, és eleget is tesz neki. Minderre nem kínálhatna jobb alkalmat Velence – a középkori Magyar Királyságéval időben is nagyjából egybeeső – élet-halál harca egy új rivális, a tengeren és szárazföldön is hatékony nagyhatalom, az Oszmán Birodalom ellen. A könyv utolsó lapjain a szemünk láttára omlik össze a velenceiek vérrel és verejtékkel szerzett, a kereskedelem és flotta pókhálószövedékével összetartott, szabálytalan, kikötők és kereskedelmi támaszpontok hálózatából álló birodalma. Bizony, e könyv olvasása közben nem árt néha elővenni a történelmi atlaszt, és megkeresni a lapokon burjánzó helyneveket: hol volt egykor Negroponte, Modon, Lepanto, Durazzo vagy Kaffa – és mit találunk manapság a helyükön. Ilyenkor elámulhatunk azon, mekkora is volt e tengeri impérium akciórádiusza, hogy egyszerre lehetett Velencéé Kréta, Ciprus, Rodosz, Korfu, a Moreának nevezett Peloponnészoszi-félsziget, és szinte beltengerének számított az Adria.

Crowley már a könyve keretét adó időhatárok önkényes kiválasztásával is ítéletet mond a nagyravágyó velencei kísérlet felett: az oszmánok elleni véres háborút lezáró 1503-as megalázó békéig vezet végig a velencei történelmen – innentől kezdve a városállam is inkább csak afféle alvállalkozó az oszmánok által uralt mediterrán kereskedelemben. Csupán mellékesen, az utószóban tesz említést Ciprus 1570-es vagy éppen Kréta 1669-es elvesztéséről, de ekkor is érzékelteti, hogy egy önmagát túlélt birodalom már szinte tét nélküli veszteségeiről van szó. A véget (amikor Napóleon hadserege bevonul Velencébe, a köztársaság pedig felszámolja önmagát) szinte csak érintőlegesen tárgyalja. Ilyenkor persze nem tudjuk elhessegetni a gondolatot: nem véletlen, hogy e sorokat egy néhai tengeri nagyhatalom elmúlt dicsőségére némi nosztalgiával tekintő szerző vetette papírra.

Fordította: Makovecz Benjamin. Park Könyvkiadó, 2018, 484 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.