Kiállítás

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András
  • 2025. március 5.

Kritika

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Látszólag pofonegyszerű a válasz, hiszen önarcképekről van szó, pontosabban „önarcrajzokról” és „önarcfestményekről”, ahogyan a festő a képek melletti kis cédulákon műfajilag megkülönbözteti a két típust. A képek tárgya és a képek alkotója találkozik. Ám a mennyiség is számít. Annyira, hogy van is a második teremben a bal oldali falon egy húsz képet tartalmazó tabló (ebbe az osztályba csupa bogi jár), amelynek címe: emblematikus installáció. Mely installációval a festő világossá teszi, hogy igazándiból nem az egyes kép számít, hanem a képek összessége. A monet-i, warholi értelemben vett sorozat. Az individuális tömegtermék. De az emblematikus installáció egyben az egész kiállításra is vonatkozik: azt tükrözi, fókuszálja, fonja be, mint pók a pókháló közepén. Hogy úgy mondjam, az emblematikus installáció a kiállítás látható alanya. Egy bogi.

A kiállításon 71 bogi szerepel – majdnem annyi, mint amennyi önarcképe Rembrandtnak összesen van (80), és majdnem kétszer annyi, amennyit Van Gogh egész életében festett (36), pedig szorgalmas volt, ám huszonhét évvel kevesebbet élt, mint a molnár fia. Ez a nagy mennyiség nem a warholi technika segítségével és filozófia okán születik (bár a hatása alól nem vonja ki magát), mert nem polaroid és nem is szitanyomat, hanem a hagyományos módon előállított alkotás, és mert bogi szorgalmas, zümm-zümm, rajzról rajzra száll, állandóan rajzol, és szüntelenül fest. A közbe­eső időben azon gondolkozik, hogy mit fessen. Félig kész képek várnak rá, de ha jön egy ötlete, teszem szilánkok, kipróbálja. Reggeltől estig. Nem szeret szénnel rajzolni? Nosza, rengeteget rajzol szénnel (fejből, ezek az úgynevezett fejbőlrajzok, sok volt látható belőlük a pilisi művelődési házban), puszta önszorgalomból, önnevelési célzattal, hogy hátha mégis megszereti a szénnel rajzolást. Fölkel reggel? Rajzol valamit. Így tette ezt már azelőtt is, hogy beszélni vagy járni tudott. De ha már a számoknál tartunk, Gedő Ilkának 378 önarcképe van, 370 rajz és 8 festmény. De nála egészen más okból lett ez így, mint bogi esetében. Egyszóval bogi, ez az eredetileg családon belüli becenév, ez a baráti körben használt megszólítás egyszerre vonatkozik a modellre és az alkotóra, de a képre és még a képek létrejöttének körülményeire is. A bogiság ugyanis életforma – a művész gyakran beszél önmagáról és tevékenységéről egyes szám harmadik személyben, például Facebook-oldalán. Mellesleg, de utalhatok a Facebookon semmiségcsakszerintemszép hashtaggel ellátott fotósorozatára, amelyből tavaly már lett is kiállítás a Hunnia Bisztróban. És a sorozat attól még folytatódik. És bár még éppen csak februárnak lett vége, a művésznek az idén már három kiállítása nyílt, a legutóbbi, szinte mellékesen, a Nyitott Műhelyben. Mintha megmozdult volna körülötte a levegő, amióta Pilisre, a saját házába költözött. Korábban sokféle kalandos és küzdelmes módon keresett pénzt, most viszont bogi a festészetre koncentrál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.