Kiállítás

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András
  • 2025. március 5.

Kritika

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Látszólag pofonegyszerű a válasz, hiszen önarcképekről van szó, pontosabban „önarcrajzokról” és „önarcfestményekről”, ahogyan a festő a képek melletti kis cédulákon műfajilag megkülönbözteti a két típust. A képek tárgya és a képek alkotója találkozik. Ám a mennyiség is számít. Annyira, hogy van is a második teremben a bal oldali falon egy húsz képet tartalmazó tabló (ebbe az osztályba csupa bogi jár), amelynek címe: emblematikus installáció. Mely installációval a festő világossá teszi, hogy igazándiból nem az egyes kép számít, hanem a képek összessége. A monet-i, warholi értelemben vett sorozat. Az individuális tömegtermék. De az emblematikus installáció egyben az egész kiállításra is vonatkozik: azt tükrözi, fókuszálja, fonja be, mint pók a pókháló közepén. Hogy úgy mondjam, az emblematikus installáció a kiállítás látható alanya. Egy bogi.

A kiállításon 71 bogi szerepel – majdnem annyi, mint amennyi önarcképe Rembrandtnak összesen van (80), és majdnem kétszer annyi, amennyit Van Gogh egész életében festett (36), pedig szorgalmas volt, ám huszonhét évvel kevesebbet élt, mint a molnár fia. Ez a nagy mennyiség nem a warholi technika segítségével és filozófia okán születik (bár a hatása alól nem vonja ki magát), mert nem polaroid és nem is szitanyomat, hanem a hagyományos módon előállított alkotás, és mert bogi szorgalmas, zümm-zümm, rajzról rajzra száll, állandóan rajzol, és szüntelenül fest. A közbe­eső időben azon gondolkozik, hogy mit fessen. Félig kész képek várnak rá, de ha jön egy ötlete, teszem szilánkok, kipróbálja. Reggeltől estig. Nem szeret szénnel rajzolni? Nosza, rengeteget rajzol szénnel (fejből, ezek az úgynevezett fejbőlrajzok, sok volt látható belőlük a pilisi művelődési házban), puszta önszorgalomból, önnevelési célzattal, hogy hátha mégis megszereti a szénnel rajzolást. Fölkel reggel? Rajzol valamit. Így tette ezt már azelőtt is, hogy beszélni vagy járni tudott. De ha már a számoknál tartunk, Gedő Ilkának 378 önarcképe van, 370 rajz és 8 festmény. De nála egészen más okból lett ez így, mint bogi esetében. Egyszóval bogi, ez az eredetileg családon belüli becenév, ez a baráti körben használt megszólítás egyszerre vonatkozik a modellre és az alkotóra, de a képre és még a képek létrejöttének körülményeire is. A bogiság ugyanis életforma – a művész gyakran beszél önmagáról és tevékenységéről egyes szám harmadik személyben, például Facebook-oldalán. Mellesleg, de utalhatok a Facebookon semmiségcsakszerintemszép hashtaggel ellátott fotósorozatára, amelyből tavaly már lett is kiállítás a Hunnia Bisztróban. És a sorozat attól még folytatódik. És bár még éppen csak februárnak lett vége, a művésznek az idén már három kiállítása nyílt, a legutóbbi, szinte mellékesen, a Nyitott Műhelyben. Mintha megmozdult volna körülötte a levegő, amióta Pilisre, a saját házába költözött. Korábban sokféle kalandos és küzdelmes módon keresett pénzt, most viszont bogi a festészetre koncentrál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.