Kiállítás

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András
  • 2025. március 5.

Kritika

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Látszólag pofonegyszerű a válasz, hiszen önarcképekről van szó, pontosabban „önarcrajzokról” és „önarcfestményekről”, ahogyan a festő a képek melletti kis cédulákon műfajilag megkülönbözteti a két típust. A képek tárgya és a képek alkotója találkozik. Ám a mennyiség is számít. Annyira, hogy van is a második teremben a bal oldali falon egy húsz képet tartalmazó tabló (ebbe az osztályba csupa bogi jár), amelynek címe: emblematikus installáció. Mely installációval a festő világossá teszi, hogy igazándiból nem az egyes kép számít, hanem a képek összessége. A monet-i, warholi értelemben vett sorozat. Az individuális tömegtermék. De az emblematikus installáció egyben az egész kiállításra is vonatkozik: azt tükrözi, fókuszálja, fonja be, mint pók a pókháló közepén. Hogy úgy mondjam, az emblematikus installáció a kiállítás látható alanya. Egy bogi.

A kiállításon 71 bogi szerepel – majdnem annyi, mint amennyi önarcképe Rembrandtnak összesen van (80), és majdnem kétszer annyi, amennyit Van Gogh egész életében festett (36), pedig szorgalmas volt, ám huszonhét évvel kevesebbet élt, mint a molnár fia. Ez a nagy mennyiség nem a warholi technika segítségével és filozófia okán születik (bár a hatása alól nem vonja ki magát), mert nem polaroid és nem is szitanyomat, hanem a hagyományos módon előállított alkotás, és mert bogi szorgalmas, zümm-zümm, rajzról rajzra száll, állandóan rajzol, és szüntelenül fest. A közbe­eső időben azon gondolkozik, hogy mit fessen. Félig kész képek várnak rá, de ha jön egy ötlete, teszem szilánkok, kipróbálja. Reggeltől estig. Nem szeret szénnel rajzolni? Nosza, rengeteget rajzol szénnel (fejből, ezek az úgynevezett fejbőlrajzok, sok volt látható belőlük a pilisi művelődési házban), puszta önszorgalomból, önnevelési célzattal, hogy hátha mégis megszereti a szénnel rajzolást. Fölkel reggel? Rajzol valamit. Így tette ezt már azelőtt is, hogy beszélni vagy járni tudott. De ha már a számoknál tartunk, Gedő Ilkának 378 önarcképe van, 370 rajz és 8 festmény. De nála egészen más okból lett ez így, mint bogi esetében. Egyszóval bogi, ez az eredetileg családon belüli becenév, ez a baráti körben használt megszólítás egyszerre vonatkozik a modellre és az alkotóra, de a képre és még a képek létrejöttének körülményeire is. A bogiság ugyanis életforma – a művész gyakran beszél önmagáról és tevékenységéről egyes szám harmadik személyben, például Facebook-oldalán. Mellesleg, de utalhatok a Facebookon semmiségcsakszerintemszép hashtaggel ellátott fotósorozatára, amelyből tavaly már lett is kiállítás a Hunnia Bisztróban. És a sorozat attól még folytatódik. És bár még éppen csak februárnak lett vége, a művésznek az idén már három kiállítása nyílt, a legutóbbi, szinte mellékesen, a Nyitott Műhelyben. Mintha megmozdult volna körülötte a levegő, amióta Pilisre, a saját házába költözött. Korábban sokféle kalandos és küzdelmes módon keresett pénzt, most viszont bogi a festészetre koncentrál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.