TAVASZ! - Színház

A kígyó

Túlságosan vékony falak

Kritika

Az influenszerekről szóló előadás nem bontja ízeire, nem szálazza szét a közösségi média világát, inkább ránk zúdítja azt a maga (hitelesen) inkoherens valójában, kicsit úgy, mint amikor az ember a vécén ülve vagy elalvás előtt pörgeti a telefonját egy kissé már módosult tudatállapotban, ami azonban megnehezíti, sőt talán el is lehetetleníti az árnyalt, problémákat is feltáró reflexiót. Megteremtődik viszont ennek a világnak egy lehetséges színpadi változata, fel-felvillannak a közösségi médiában rejlő színházi helyzetek, az influenszerekben megbúvó színészek.

Az élmény persze attól is függ, hogy a néző mennyire ismeri a négy, különböző platformokon ismertté vált és különböző témákban aktív, általában százezer feletti követőtáborral rendelkező influenszert: B. Nagy Rékát, Horváth Balázst, Kiss Imrét és Szabó Hédit. Vagy úgy egyáltalán: a közösségi média működését. (Nem spoilerezés, ha elárulom: nem a mértékletes kontentfogyasztók járnak jól.) A három másik színházi alkotó, Bódi Zsófia, Georgita Máté Dezső és Horváth Panna az általuk felkért influenszerekkel Gabby Petito és Brian Laundrie tragikus történetéből kiindulva kezdett el dolgozni. A Trafóban tartott bemutatóra az amerikai true crime sztori egy fiktív, magyar verzióvá lényegült át Balatonnal és az ilovevidek.hu-val szerződésben álló, tartalomgyártó áldozatokkal. Elég nehezen követhető ez a szál, mely mintha csak azért maradt volna benne az előadásban, mert a csapat jól mulatott vagy meghatározó pillanatokat élt át, amikor a próbafolyamat során rendőröset, autósüldözőset improvizáltak.

Vagy azért, mert a színpad közepén mégiscsak ott van az a Petitóékra is utaló, rendszámmal is rendelkező fehér Subaru Libero Camper Jeep. Egy működő autó mindig kicsit szürreális a színpadon, de most a fizikalitása, a valóságossága lesz hangsúlyos ebben a színházi és az online határán lebegő, köztes térben. A játszók egyébként edzenek, sminkelnek, énekelnek, videójátékokat játszanak, monologizálnak a gyermekkorukról vagy az influenszerség felszínességéről, úgy tesznek, mintha vacsoráznának, vagy épp a reggeli készülődés közben telefonoznának, videózzák magukat és egymást (a videók egy része rögtön meg is jelenik egy nagy kivetítőn, ez már a sokadik áttét). Hogy a szereplők éppen mikor (online) önmaguk, azt a színészi játék milyenségéből lehet sejteni. Van persze „rendes”, felüdülést hozó, tiktokosan pörgős vizuális kontent is, és az előadás amúgy is tele van (internetről származó) szövegekkel, kommentekkel, idézetekkel, meg az idézetek idézeteivel. Ennek csúcsa, amikor Szabó Hédi remake-et készít Rujder Vivien remake-jéből, amely Rubint Rella lánykéréses videóját dolgozta fel, de közben egy hatalmaskodó, igazi pöcsfej rendező rendezi, akit viszont B. Nagy Réka alakít (játékának a civilsége tökéletesen illik a jelenethez).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.