TAVASZ! - Színház

A kígyó

Túlságosan vékony falak

Kritika

Az influenszerekről szóló előadás nem bontja ízeire, nem szálazza szét a közösségi média világát, inkább ránk zúdítja azt a maga (hitelesen) inkoherens valójában, kicsit úgy, mint amikor az ember a vécén ülve vagy elalvás előtt pörgeti a telefonját egy kissé már módosult tudatállapotban, ami azonban megnehezíti, sőt talán el is lehetetleníti az árnyalt, problémákat is feltáró reflexiót. Megteremtődik viszont ennek a világnak egy lehetséges színpadi változata, fel-felvillannak a közösségi médiában rejlő színházi helyzetek, az influenszerekben megbúvó színészek.

Az élmény persze attól is függ, hogy a néző mennyire ismeri a négy, különböző platformokon ismertté vált és különböző témákban aktív, általában százezer feletti követőtáborral rendelkező influenszert: B. Nagy Rékát, Horváth Balázst, Kiss Imrét és Szabó Hédit. Vagy úgy egyáltalán: a közösségi média működését. (Nem spoilerezés, ha elárulom: nem a mértékletes kontentfogyasztók járnak jól.) A három másik színházi alkotó, Bódi Zsófia, Georgita Máté Dezső és Horváth Panna az általuk felkért influenszerekkel Gabby Petito és Brian Laundrie tragikus történetéből kiindulva kezdett el dolgozni. A Trafóban tartott bemutatóra az amerikai true crime sztori egy fiktív, magyar verzióvá lényegült át Balatonnal és az ilovevidek.hu-val szerződésben álló, tartalomgyártó áldozatokkal. Elég nehezen követhető ez a szál, mely mintha csak azért maradt volna benne az előadásban, mert a csapat jól mulatott vagy meghatározó pillanatokat élt át, amikor a próbafolyamat során rendőröset, autósüldözőset improvizáltak.

Vagy azért, mert a színpad közepén mégiscsak ott van az a Petitóékra is utaló, rendszámmal is rendelkező fehér Subaru Libero Camper Jeep. Egy működő autó mindig kicsit szürreális a színpadon, de most a fizikalitása, a valóságossága lesz hangsúlyos ebben a színházi és az online határán lebegő, köztes térben. A játszók egyébként edzenek, sminkelnek, énekelnek, videójátékokat játszanak, monologizálnak a gyermekkorukról vagy az influenszerség felszínességéről, úgy tesznek, mintha vacsoráznának, vagy épp a reggeli készülődés közben telefonoznának, videózzák magukat és egymást (a videók egy része rögtön meg is jelenik egy nagy kivetítőn, ez már a sokadik áttét). Hogy a szereplők éppen mikor (online) önmaguk, azt a színészi játék milyenségéből lehet sejteni. Van persze „rendes”, felüdülést hozó, tiktokosan pörgős vizuális kontent is, és az előadás amúgy is tele van (internetről származó) szövegekkel, kommentekkel, idézetekkel, meg az idézetek idézeteivel. Ennek csúcsa, amikor Szabó Hédi remake-et készít Rujder Vivien remake-jéből, amely Rubint Rella lánykéréses videóját dolgozta fel, de közben egy hatalmaskodó, igazi pöcsfej rendező rendezi, akit viszont B. Nagy Réka alakít (játékának a civilsége tökéletesen illik a jelenethez).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.