TAVASZ! - Kiállítás

Minden elmúlik

Bukta Imre: Műveljük kertjeinket!

Kritika

Óbuda legújabb művészeti ékessége 2019-ben, a roncstelepként vegetáló Goldberger textilgyár egyik felújított részéből nőtt ki; a volt mosócsarnok és a hozzá kapcsolódó, négyszintes épület több mint ezer négyzetméternyi összterületén nyílt meg tavaly a „szemerei remete”, a „magyar ugar lírai krónikása”, a „mezőgazdasági művészet” megteremtője, azaz Bukta Imre kiállítása. A magát független kortárs magánmúzeumként definiáló intézményben egyeseknek kalandtúrává, másoknak a meredek és keskeny lépcsők miatt megközelíthetetlenné válik a kiállítás egészének megtekintése. Az intézmény minden pozitív kezdeményezése mellett is piaci vállalkozás: erre utal a belépőjegyek (nem csak a magyar viszonyokhoz képest) magas ára és a shop elképesztő kínálata, amely a Bukta-bögréken, -kitűzőkön, -hűtőmágneseken keresztül egészen a Bukta-művekkel díszített pólókig terjed.

A tárlatot a művész 70. születésnapjára időzítették, s külön érdekessége, hogy nem életmű-kiállítás (azt a mostani kurátor, Gulyás Gábor már megrendezte 2008-ban Debrecenben, majd 2012-ben a Műcsarnokban), hanem az utóbbi két évben készült munkákon alapul. A közel félszáz táblakép és grafika, a számos installáció azt jelzi, hogy Buktának sem a munkakedve, sem a festői talentuma nem lett csekélyebb.

A kurátor a kiállítást hat tematikai egységre bontotta, amelyeket egyenként „megfejelt” egy-egy híres művész, művészettörténész (videón megörökített) gondolataival; azaz a saját értelmezésére/történetére ráhúzott még több értelmezési szempontot. Felteszem, az is egy – kissé kimódolt, a természet hangulatát „sugalló” – értelmezés, hogy mielőtt a kiállítótérbe lépnénk, műfűbe botlunk (ez az udvaron is visszaköszön).

Magát a kiállítást is egy videó nyitja meg: a festményeken felbukkanó mezőszemerei lakosok mondanak ki egymás után a megnyitókat záró szövegfordulatokat. Egy kertkapun áthaladva aztán találkozunk a Kertek alja című résszel, amely meglepő módon egy tablóval indul, ahol beazonosíthatjuk az egyes képek helyrajzi forrását. Erre talán nem lenne szükség. Bukta évtizedek óta él Mezőszemerén, de művei nem csupán e településről szólnak, hanem a vidéki, elszegényedő Magyarország egyre öregedő lakóiról, az értékesnek tartott dolgok devalválódásáról, a természet elpusztításáról, a puszta létezés nehézségeiről és az ezekre adott válaszokról, hitről és reményről, a belvízben álló és az emlékeinkben élő otthon közti különbségről, a beletörődésről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.