TAVASZ! - Kiállítás

Minden elmúlik

Bukta Imre: Műveljük kertjeinket!

Kritika

Óbuda legújabb művészeti ékessége 2019-ben, a roncstelepként vegetáló Goldberger textilgyár egyik felújított részéből nőtt ki; a volt mosócsarnok és a hozzá kapcsolódó, négyszintes épület több mint ezer négyzetméternyi összterületén nyílt meg tavaly a „szemerei remete”, a „magyar ugar lírai krónikása”, a „mezőgazdasági művészet” megteremtője, azaz Bukta Imre kiállítása. A magát független kortárs magánmúzeumként definiáló intézményben egyeseknek kalandtúrává, másoknak a meredek és keskeny lépcsők miatt megközelíthetetlenné válik a kiállítás egészének megtekintése. Az intézmény minden pozitív kezdeményezése mellett is piaci vállalkozás: erre utal a belépőjegyek (nem csak a magyar viszonyokhoz képest) magas ára és a shop elképesztő kínálata, amely a Bukta-bögréken, -kitűzőkön, -hűtőmágneseken keresztül egészen a Bukta-művekkel díszített pólókig terjed.

A tárlatot a művész 70. születésnapjára időzítették, s külön érdekessége, hogy nem életmű-kiállítás (azt a mostani kurátor, Gulyás Gábor már megrendezte 2008-ban Debrecenben, majd 2012-ben a Műcsarnokban), hanem az utóbbi két évben készült munkákon alapul. A közel félszáz táblakép és grafika, a számos installáció azt jelzi, hogy Buktának sem a munkakedve, sem a festői talentuma nem lett csekélyebb.

A kurátor a kiállítást hat tematikai egységre bontotta, amelyeket egyenként „megfejelt” egy-egy híres művész, művészettörténész (videón megörökített) gondolataival; azaz a saját értelmezésére/történetére ráhúzott még több értelmezési szempontot. Felteszem, az is egy – kissé kimódolt, a természet hangulatát „sugalló” – értelmezés, hogy mielőtt a kiállítótérbe lépnénk, műfűbe botlunk (ez az udvaron is visszaköszön).

Magát a kiállítást is egy videó nyitja meg: a festményeken felbukkanó mezőszemerei lakosok mondanak ki egymás után a megnyitókat záró szövegfordulatokat. Egy kertkapun áthaladva aztán találkozunk a Kertek alja című résszel, amely meglepő módon egy tablóval indul, ahol beazonosíthatjuk az egyes képek helyrajzi forrását. Erre talán nem lenne szükség. Bukta évtizedek óta él Mezőszemerén, de művei nem csupán e településről szólnak, hanem a vidéki, elszegényedő Magyarország egyre öregedő lakóiról, az értékesnek tartott dolgok devalválódásáról, a természet elpusztításáról, a puszta létezés nehézségeiről és az ezekre adott válaszokról, hitről és reményről, a belvízben álló és az emlékeinkben élő otthon közti különbségről, a beletörődésről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.