TAVASZ! - Kiállítás

Minden elmúlik

Bukta Imre: Műveljük kertjeinket!

Kritika

Óbuda legújabb művészeti ékessége 2019-ben, a roncstelepként vegetáló Goldberger textilgyár egyik felújított részéből nőtt ki; a volt mosócsarnok és a hozzá kapcsolódó, négyszintes épület több mint ezer négyzetméternyi összterületén nyílt meg tavaly a „szemerei remete”, a „magyar ugar lírai krónikása”, a „mezőgazdasági művészet” megteremtője, azaz Bukta Imre kiállítása. A magát független kortárs magánmúzeumként definiáló intézményben egyeseknek kalandtúrává, másoknak a meredek és keskeny lépcsők miatt megközelíthetetlenné válik a kiállítás egészének megtekintése. Az intézmény minden pozitív kezdeményezése mellett is piaci vállalkozás: erre utal a belépőjegyek (nem csak a magyar viszonyokhoz képest) magas ára és a shop elképesztő kínálata, amely a Bukta-bögréken, -kitűzőkön, -hűtőmágneseken keresztül egészen a Bukta-művekkel díszített pólókig terjed.

A tárlatot a művész 70. születésnapjára időzítették, s külön érdekessége, hogy nem életmű-kiállítás (azt a mostani kurátor, Gulyás Gábor már megrendezte 2008-ban Debrecenben, majd 2012-ben a Műcsarnokban), hanem az utóbbi két évben készült munkákon alapul. A közel félszáz táblakép és grafika, a számos installáció azt jelzi, hogy Buktának sem a munkakedve, sem a festői talentuma nem lett csekélyebb.

A kurátor a kiállítást hat tematikai egységre bontotta, amelyeket egyenként „megfejelt” egy-egy híres művész, művészettörténész (videón megörökített) gondolataival; azaz a saját értelmezésére/történetére ráhúzott még több értelmezési szempontot. Felteszem, az is egy – kissé kimódolt, a természet hangulatát „sugalló” – értelmezés, hogy mielőtt a kiállítótérbe lépnénk, műfűbe botlunk (ez az udvaron is visszaköszön).

Magát a kiállítást is egy videó nyitja meg: a festményeken felbukkanó mezőszemerei lakosok mondanak ki egymás után a megnyitókat záró szövegfordulatokat. Egy kertkapun áthaladva aztán találkozunk a Kertek alja című résszel, amely meglepő módon egy tablóval indul, ahol beazonosíthatjuk az egyes képek helyrajzi forrását. Erre talán nem lenne szükség. Bukta évtizedek óta él Mezőszemerén, de művei nem csupán e településről szólnak, hanem a vidéki, elszegényedő Magyarország egyre öregedő lakóiról, az értékesnek tartott dolgok devalválódásáról, a természet elpusztításáról, a puszta létezés nehézségeiről és az ezekre adott válaszokról, hitről és reményről, a belvízben álló és az emlékeinkben élő otthon közti különbségről, a beletörődésről.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.