Rádió

Akkor is megérte

Micsoda nők voltak! – podcast

Kritika

Nem számítottunk rá, hogy épp egy híres nőkről szóló ismeretterjesztő podcasttól kapjuk az utóbbi idők legközérthetőbb és legpontosabb eszmefuttatásait a genderelméleteket övező félreértésekről és rossz szándékú félremagyarázásokról. Az Éva magazin neve alatt futó podcastbe majdhogynem véletlenül futottunk bele.

A közelmúlt egyik örvendetes fejleménye, hogy egyre több médiafelületen, a kulturális élet egyre szélesebb körében erősödött fel az érdeklődés a múltbeli kiemelkedő női teljesítmények és életpályák iránt. Bizonyos értelemben végighullámzott e rácsodálkozás a társadalom bizonyos – erre érzékeny és az ilyesmire figyelmet fordítani képes – részében, mondván: a történelem tele van csodálatos nőkkel, csak a történeteik eddig nem kaptak elég figyelmet, amin ideje változtatni.

A Micsoda nők voltak! innen nézve tehát nem találta fel a spanyolviaszt, ugyanakkor az, ahogyan az egyes adások nőalakjait kiválogatják, illetve a beszélgetések hangütése mégis különleges ízt ad a sorozatnak. Az enyhén ráolvasásszerű felvezető a következőt mondja: „Nők, de micsoda nők! Nők, akik maradandót alkottak, nők, akik beírták magukat a történelembe, nők, akiknek nem volt egyszerű életük, nők, akik nem adták fel, nők, akik nem érték be az elég jóval, nők, akik nem törődtek bele a nembe és a nemüknek szánt sorsba, nők, akik változást hoztak, nők, de micsoda nők! Micsoda nők voltak!” A vizsgált személyiségek sora pedig Nagy Katalin cárnőtől Frida Kahlón, Szendrey Júlián vagy Margaret Thatcheren át mondjuk, Hugonnai Vilmáig vezet. Vagy épp Lili Elbéig, akiről a legutóbbi epizód szólt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.