Rádió

Akkor is megérte

Micsoda nők voltak! – podcast

Kritika

Nem számítottunk rá, hogy épp egy híres nőkről szóló ismeretterjesztő podcasttól kapjuk az utóbbi idők legközérthetőbb és legpontosabb eszmefuttatásait a genderelméleteket övező félreértésekről és rossz szándékú félremagyarázásokról. Az Éva magazin neve alatt futó podcastbe majdhogynem véletlenül futottunk bele.

A közelmúlt egyik örvendetes fejleménye, hogy egyre több médiafelületen, a kulturális élet egyre szélesebb körében erősödött fel az érdeklődés a múltbeli kiemelkedő női teljesítmények és életpályák iránt. Bizonyos értelemben végighullámzott e rácsodálkozás a társadalom bizonyos – erre érzékeny és az ilyesmire figyelmet fordítani képes – részében, mondván: a történelem tele van csodálatos nőkkel, csak a történeteik eddig nem kaptak elég figyelmet, amin ideje változtatni.

A Micsoda nők voltak! innen nézve tehát nem találta fel a spanyolviaszt, ugyanakkor az, ahogyan az egyes adások nőalakjait kiválogatják, illetve a beszélgetések hangütése mégis különleges ízt ad a sorozatnak. Az enyhén ráolvasásszerű felvezető a következőt mondja: „Nők, de micsoda nők! Nők, akik maradandót alkottak, nők, akik beírták magukat a történelembe, nők, akiknek nem volt egyszerű életük, nők, akik nem adták fel, nők, akik nem érték be az elég jóval, nők, akik nem törődtek bele a nembe és a nemüknek szánt sorsba, nők, akik változást hoztak, nők, de micsoda nők! Micsoda nők voltak!” A vizsgált személyiségek sora pedig Nagy Katalin cárnőtől Frida Kahlón, Szendrey Júlián vagy Margaret Thatcheren át mondjuk, Hugonnai Vilmáig vezet. Vagy épp Lili Elbéig, akiről a legutóbbi epizód szólt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."