Kiállítás

Álljunk meg egy szóra!

Tomeishi/Megállító kő/Stop stone

Kritika

Husz Ágnes keramikusművész 1994 óta él és dolgozik Japánban. A Tomeishi-projekt, egy nemzetközi színtérre tervezett utazó kiállítás tavaly debütált Tokióban. A budapesti helyszínre érve az anyag már olyan friss és helyspecifikus darabokkal is bővült, amelyek a nyáron készültek Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban.

A tomeishi (a tome jelentése állj, megállni, az ishi pedig követ jelent), egy közönséges kavics vagy kő, melyet fekete kötéllel átkötve látnak el a megállítás, az útvonal megszakításának üzenetével. A zen buddhista szentélyekben és a teakertekben nem csupán arra szólít fel, hogy álljunk meg és szemlélődjünk, hanem arra is, hogy másik irányba folytassuk utunkat. De mi köze egy japán szimbólumnak a kerámiához? Husz Ágnes olyan egyedi technikát alkalmaz, amelyről kerámiái azonnal felismerhetők: különböző vastagságúra és hosszúságúra nyújtott agyagcsíkokból, szalagokból formázza, tekeri, gyűri, hajtogatja plasztikáit, és a reprezentativitásuk mellett gyakorlati-használati funkcióval is bíró edényeit, tálait. A szalagok felületére felhordott színek és mintázatok a keramikus mozdulatait rögzítik, a kézi nyújtás és a gravitáció irányított véletlenszerűsége mentén alakulnak, formálódnak, beülve, belefolyva az agyag finom redőibe, apró repedéseibe. Husz Ágnes megállító objektjeit a hagyományos, tehát a tomeishi kavicsoknál is használt feketére színezett kenderpálmakéregből sodort kötéllel (shuronawa) fogja át. Alkotói módszere rímel a japán kultú­rá­nak arra a kiemelő gesztusára, amellyel egy kavicsot ruháznak fel a megállítás és az irányváltás felszólításával. A keramikus ugyanezt a felszólítást nem a meditáció tradicionális helyszínein alkalmazza, hanem például Tokió és Budapest forgalmas terein, ahol a felgyorsult mindennapok ritmusát hajszoló és kergető embertömegeknek nincs idejük sem önmagukra, sem társaik rezdüléseire figyelni. Talán ezért nem hallják meg a fenntarthatóság, a környezetvédelem és a bolygónk élhető jövőjéért aggódó, egyre hangosabban szóló intelmeket sem. Állj meg és gondolkodj! – ez Husz Ágnes plasztikáinak üzenete.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).