Kiállítás

Anyag és tér

Nemes Csaba: Making Painting / Festészetet csinálni

Kritika

Nemes Csaba a rendszerváltás utáni művészet megkerülhetetlen, jellegzetes kézjegyű alakja, aki 2020 körül felhagyott a figurális festészettel és az absztrakció felé fordult, látszólag radikálisan újraindítva művészetét. E fordulatnak két felismerés ágyazhatott meg.

Nemes társadalomkritikus művei, köztük az animációs filmben feldolgozott tévéostrom (Remake, 2007), a romagyilkosságokat körüljáró bábjáték (Állj ide!, 2010) vagy a tovább élő szocializmus egyéni és társadalmi problémáit felvető sorozat (Apja neve: Nemes Csaba, 2012) kiállták ugyan az idő próbáját, külföldi és magyar aktivista tevékenysége (Szabad Művészek csoportja) is mérhető volt, a kívánt hatást mégsem tudta elérni. Emellett a 2010-es évek közepétől oktat a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának festészet szakán, ahol (ma is) a társadalomkritikus művészettel, a művészeti intézményrendszer működésével, valamint festészettel és színtannal foglalkozó kurzusokat vezet. Talán ezért is foglalkoztatja az anyag, a felület vagy a szín szerepe, illetve keresi a bennük rejlő festészeti lehetőségeket.

Nemes korábban is gyakran koncentrált a szürke tónusátmeneteire, főként a fotónegatívok alapján készített művei esetében. A 2022 tavaszán a Knoll Galériában bemutatott Szürkeskála (Greyscale) sorozatához kapcsolódó (néhol már színes) anyagát viszont átszőtte, néhol felül is írta a konceptuális gondolkodás, ami például a konkrét művészettörténeti utalások gyakori használatában is megmutatkozott.

Az acb Plus terében most látható 18 mű az alkotó 2022-es, illetve 2023-as ciklusából válogat, a Making Painting és az Appearance című sorozatokból. Ezen absztrakt munkák mind színesek, kivéve egy szénrajzot, amely nem a művek között, hanem a bejárati ajtó közelében, olyan háromméternyi magasságban „foglal helyet”, és a Making Painting felirat szerepel rajta, mint egy felcsúszott kiállításcím.

A munkák legfőbb jellegzetessége az ösztönösség, a játékosság, egyfajta laza elengedettség, felszabadultság. Vastag festékrétegek „ütköznek” vonalas raszterekkel, improvizatív gesztusok jelekkel (vektorok, nyilak, X jelek, keretek, rácsok), kaparások kitüremkedő festékpöttyökkel. A ketté (néhol több részre is) osztott képmezőkben térbeliséget előhívó színeket, felismerhető motívumokat (téglafal, térkőmintázat) találunk, hol vázlatként vagy épp nagyon is pontosan megragadva. A színelmélet hatása egyértelmű, ahogyan tiszta a munkák motívumrendszere is: a kereten belüli keret (kép a képben) motívuma, felbukkan a függöny mintázata, mint a „szent” titkot elfedő és egyben kiemelő, a profán világtól elválasztó képi elem, és megjelenik a „festmény ablak a világra” metafora is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.