Színház

Az agyamat nem

Inkognitó

Kritika

A cím alapján gondolhatnánk egy laza krimire, esetleg szexről, megcsalásról szóló szalondrámára. A darabban végül is van pici mindenből, ám a helyzet jóval bonyolultabb.

A dráma két „tárgya” Albert Einstein és Henry Gustav Molaison agya. Az emberiség és a tudomány mindkettő gazdájának sokat köszönhet, bár Einstein agya csak akkor jelenik meg a darabban, amikorra már puszta szenzációvá változott. Egy Thomas Harvey nevű patológus ugyanis eltulajdonította boncolás közben (a szemével együtt), majd azt is sikerült elintéznie, hogy a tudós fia, Hans Albert Einstein engedélyt adjon neki az agy tudományos vizsgálatára, annak ellenére, hogy Harvey szakterülete a legkevésbé sem a neurológia volt.

Ezzel szemben Gustav Molaison agyának vizsgálata nagyon sokat jelentett az idegtudomány számára. Molaison gyermekkorától fogva súlyos epilepsziában szenvedett, ezért döntött úgy az ötvenes években, hogy aláveti magát egy kísérleti műtétnek. E műtét során az orvosok egy hüvelykujjnyi részt távolítottak el az agyából, néhány egyéb agyterülettel együtt a hippokampuszt is, ami a továbbiakban lehetetlenné tette a számára, hogy új információkat raktárazzon el. Lényegében megállt számára az idő. Molaisont a 2008-as haláláig vizsgálták a neurológusok és a pszichológusok.

A harmincnyolc éves brit szerző, Nick Payne darabjai nem ismeretlenek a hazai színpadokon sem. Drámáját, a Csillagképeket a Radnóti Színház 2019-ben mutatta be Valló Péter rendezésében, 2020-ban a Katonában láthattuk a Hát, ha van is, én még nem találtam meg című darabját Máté Gábor rendezésében. Az Inkognitót Szőcs Artur rendezte. Maga a mű egy patent drámaszöveg: izgalmas és súlyos témát választ, s jól szerkesztve, mégis könnyeden tárja elénk. Ez a koktél kissé fel is fordíthatja a néző gyomrát, velem ez történt, habár elismerem, ez elsősorban ízlés kérdése, nem mindenkinek való a koktélozás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.