Rádió

Az az űzött hang

Négy novella a Szabad Európa archívumából

Kritika

„A csapat a Váladék nevű kocsmában gyűlt össze, hogy levonja a nap tanulságait”, olvassa fel színtelen hangon, hadarva A hosszú nap című tárcanovellájának első mondatát Tar Sándor valamikor 1993-ban. Hova sietett vajon? Vagy inkább honnan menekült? Semmi érzelem nincs a hangjában, és mégis zaklatottnak tűnik, talán a gyorsan eldarált szavak, a szinte fuldokló lélegzetvételei miatt. Hallgatni is felkavaró.

Ahogy már korábban említettük (lásd: Nosztalgia nélkül, Magyar Narancs, 2022. május 12.), a Szabad Európa néven futó online lap – és mint ilyen, a legendás rádió afféle jogutóda – az egykori müncheni stúdió anyagai közül kitesz olykor egy-egy archív adást a maga felületeire. Legalábbis tavaly még így festettek a podcast néven futó tartalmaik az oldalon. Az­óta megjelentek mai saját készítésű anyagok is, s ma már ezek vannak túlsúlyban, így még élesebben mutatkozik meg az adások egykori és a mai hangvétele közötti különbség.

Hogy az archívumból mikor és éppen mit emelnek ki a szerkesztők, abban kevés következetességet látunk. Ennek megfelelően fogalmunk sincs, miért épp most, és miért így kerülnek elő Tar Sándor novellái a szerző előadásában, mindenesetre örömteli, hogy hozzáférhetővé vált ez a rövid, de letaglózó anyag. A fiatalabb generáció tagjainak, akik már nem láthatták őt élőben, egészen markáns élmény lehet Tar orgánumával találkozni. Vannak hasonló szembesülések a magyar irodalomban, nem kevésbé emlékezetes, amikor az ember először hallja Weöres Sándor vagy Babits hangját, Füst Milán diabolikus kacagását, és ahogy közben, ez a rádiófelvételen is tökéletesen kivehető, a botjával ütemesen veri a padlót.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.