Színház

Becsap

Liliomfi

Kritika

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

A címszereplő (Keresztes Tamás), Szellemfi (Ötvös András), Kamilla (Szilágyi Csenge) és Mariska (Gál Réka Ágota) két ajtóra játszanak. Ki- és bejárkálnak, minduntalan bevágják maguk mögött, közben igyekeznek egymást és a becsapódás zaját is túlkiabálni. Az átjárók között áthatolhatatlan, képzeletbeli fal van; a fiatal szerelmespár keresi az egymáshoz vezető utat, miközben Mariska gardedámja, Kamilla ezt teljes erőből (és teli torokkal kiabálva) akadályozza.

Hamar feltűnik a színen a Szilvait alakító Rudolf Péter is, akinek szitokszó a „színház”, s annak bárminemű formája. Ha ezzel kapcsolatban mond valamit, a színpad több ponton villogni kezd. Amikor a sokat emlegetett, de az előadás háromnegyedéig nem látható Schwartz megjelenik, egy világítótest nagy robajjal le is zuhan úgy, hogy az egész díszlet beleremeg. Ötletes párhuzam, hogy amikor korábban, a kicsi Schwartz az egyik páholy alatti lámpa izzóját kicsavarva érkezik a színpadra a professzort játszó Rudolfnak reklamálva, hogy az nem működik, utóbbi kezében a villanykörte felizzik – minden elektromos kapcsolat nélkül. Sokadszorra látunk mostanában a Vígszínházban kiemelkedő díszlettervezői munkát, ezúttal Csiki Csaba bűvöli meg a teret: „antikoltan” fehérre festett, ütött-kopott, toldozott-foltozott faajtókból és fiókos szekrényekből állítja össze – a legváratlanabb helyeken feltűnő kilincsekkel és fogantyúkkal – a tákolmánynak tűnő, a szegény truppos létet szimbolizáló építményét. Előtte, szűk térben, deszkákra helyezett színpadon játszódik a történet: „színház a színházban”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."