Színház

Becsap

Liliomfi

Kritika

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

A címszereplő (Keresztes Tamás), Szellemfi (Ötvös András), Kamilla (Szilágyi Csenge) és Mariska (Gál Réka Ágota) két ajtóra játszanak. Ki- és bejárkálnak, minduntalan bevágják maguk mögött, közben igyekeznek egymást és a becsapódás zaját is túlkiabálni. Az átjárók között áthatolhatatlan, képzeletbeli fal van; a fiatal szerelmespár keresi az egymáshoz vezető utat, miközben Mariska gardedámja, Kamilla ezt teljes erőből (és teli torokkal kiabálva) akadályozza.

Hamar feltűnik a színen a Szilvait alakító Rudolf Péter is, akinek szitokszó a „színház”, s annak bárminemű formája. Ha ezzel kapcsolatban mond valamit, a színpad több ponton villogni kezd. Amikor a sokat emlegetett, de az előadás háromnegyedéig nem látható Schwartz megjelenik, egy világítótest nagy robajjal le is zuhan úgy, hogy az egész díszlet beleremeg. Ötletes párhuzam, hogy amikor korábban, a kicsi Schwartz az egyik páholy alatti lámpa izzóját kicsavarva érkezik a színpadra a professzort játszó Rudolfnak reklamálva, hogy az nem működik, utóbbi kezében a villanykörte felizzik – minden elektromos kapcsolat nélkül. Sokadszorra látunk mostanában a Vígszínházban kiemelkedő díszlettervezői munkát, ezúttal Csiki Csaba bűvöli meg a teret: „antikoltan” fehérre festett, ütött-kopott, toldozott-foltozott faajtókból és fiókos szekrényekből állítja össze – a legváratlanabb helyeken feltűnő kilincsekkel és fogantyúkkal – a tákolmánynak tűnő, a szegény truppos létet szimbolizáló építményét. Előtte, szűk térben, deszkákra helyezett színpadon játszódik a történet: „színház a színházban”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.