Színház

Becsap

Liliomfi

Kritika

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

A címszereplő (Keresztes Tamás), Szellemfi (Ötvös András), Kamilla (Szilágyi Csenge) és Mariska (Gál Réka Ágota) két ajtóra játszanak. Ki- és bejárkálnak, minduntalan bevágják maguk mögött, közben igyekeznek egymást és a becsapódás zaját is túlkiabálni. Az átjárók között áthatolhatatlan, képzeletbeli fal van; a fiatal szerelmespár keresi az egymáshoz vezető utat, miközben Mariska gardedámja, Kamilla ezt teljes erőből (és teli torokkal kiabálva) akadályozza.

Hamar feltűnik a színen a Szilvait alakító Rudolf Péter is, akinek szitokszó a „színház”, s annak bárminemű formája. Ha ezzel kapcsolatban mond valamit, a színpad több ponton villogni kezd. Amikor a sokat emlegetett, de az előadás háromnegyedéig nem látható Schwartz megjelenik, egy világítótest nagy robajjal le is zuhan úgy, hogy az egész díszlet beleremeg. Ötletes párhuzam, hogy amikor korábban, a kicsi Schwartz az egyik páholy alatti lámpa izzóját kicsavarva érkezik a színpadra a professzort játszó Rudolfnak reklamálva, hogy az nem működik, utóbbi kezében a villanykörte felizzik – minden elektromos kapcsolat nélkül. Sokadszorra látunk mostanában a Vígszínházban kiemelkedő díszlettervezői munkát, ezúttal Csiki Csaba bűvöli meg a teret: „antikoltan” fehérre festett, ütött-kopott, toldozott-foltozott faajtókból és fiókos szekrényekből állítja össze – a legváratlanabb helyeken feltűnő kilincsekkel és fogantyúkkal – a tákolmánynak tűnő, a szegény truppos létet szimbolizáló építményét. Előtte, szűk térben, deszkákra helyezett színpadon játszódik a történet: „színház a színházban”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.