Koncert

Corea, Barron és az utódok

Kenny Barron – Dado Moroni; Chick Corea: Concerto for Trio

Kritika

Chick Coreának (1941–2021) a Müpa felkérésére komponált Concertóját posztumusz mutatta be három pártfogoltja, pár nappal korábban pedig egy másik amerikai zongorista példakép, Kenny Barron adott bemutatót olasz famulusával két zongorán a Zeneakadémián.

Barron csak két évvel született később Coreánál, de pulzáló energiákkal, sűrű harmóniákkal és élénk ritmusokkal teli zongorázása alapján nem lehet sejteni, hogy jövőre 80 éves lesz. Még akkor sem, ha ezen a koncerten támogatást, inspirációt kapott a másik zongoránál ülő barátjától, bizonyos értelemben tanítványától, Dado Moronitól. Barron igazán beteljesíti a par excellence duóművész fogalmát, bár ezt a zeneipar mintha nem használta volna ki a népszerűsítése érdekében. Persze minden igazi jazzista kamarazenész, de Barron lemezek tucatjain pingpongozott, kérdezett és felelt, adott dallamot, majd kíséretet kettesben; számtalan koncerten vonta be a közönséget az effajta magánbeszélgetésbe. Egy zongoristának bőgősökkel (Dave Holland, Charlie Haden) evidencia duózni, de Barron Regina Carter hegedűs, Joe Locke vibrafonos, Mino Cinelu ütős, és Ben Riley dobos társaságában is fellépett, zongoraduót Mulgrew Millerrel és 2016 óta Moronival játszik. De a leghíresebb partnere Stan Getz volt, a legendás szaxofonos utolsó éveiben.

Még egy életrajzi adattal kell tisztában lennünk, hogy megértsük a zene­akadémiai műsor összeállítását. A duó Thelonious Monk szerzeményeiből négyet is eljátszott – Monk halála után Barron az ő ritmusszekciójával és szaxofonosával alakított kvartettet Sphere néven, túlnyomórészt a Monk-repertoárra koncentrálva. Ilyenkor persze óhatatlan az összehasonlítás: Monkhoz képest Barron kevésbé szögletes és kiszámíthatatlan, és ez bizonyára árulkodik az ő kiegyensúlyozott, barátságos egyéniségéről. Inkább a szegletek és élek, meghökkentések finom lecsiszolásával adja elő az örökzöldeket, nem akarja szétfeszíteni a kereteket. Ellington és más szerzők sztenderdjeiben, ahogy saját Sunflower című kompozíciójában is, kiélvezi a harmóniák tobzódását, és szenvedélyesen építi fel a számok struktúráját ugyanúgy, ahogy az egyes szólók, sőt az átvezetések vonalvezetését is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.