Lemez

Csótányok a színpadon

Rolling Stones: Live at El Mocambo

Kritika

A Rolling Stonest a hetvenes évek közepe óta nevezik a „világ legjobb rock and roll zenekarának”, de alig emlékszik valaki arra, hogy azokat az éveket az akkori rajongók inkább gyászkorszaknak nevezték.

Különösen 1976-ot, amikor Mick Taylor gitáros távozása után megjelent a zenekar új albuma, a Black and Blue, amelyen a világ legjobb rock and rollja helyett paródiába hajló tobzódás hallható a kor divatos stílusainak – főleg funky és reggae – felhasználásával. A produkcióról mindent elárul, hogy az album húzószámának azt a szirupos Fool to Cryt szánták, amellyel a három évvel korábbi – ugyancsak agyoncikizett – Angie sikerét próbálták megismételni.

Noha a lemez kapcsán nem sok értelme lett volna „a világ legjobb rock and roll zenekara” szlogennek, annál inkább a Stones ugyanekkor zajló világturnéja kapcsán. De az akkoriban még szokatlan stadionkoncert-sorozat kizárólag üzleti alapon működött, konkrétan azt a ma is virágzó szolgáltatást kínálta, hogy a világon bárhol látni lehessen Mick Jaggert – 70–80 méter távolságból. Nem véletlen, hogy az ekkor születő ellen-ellenkultúra, vagyis a punk épp ezt az üzletszerű eltávolodást tette gúnyolódásai céltáblájával, s a régi hősök így válhattak nyálcsorgató vénemberekké, a „rock dinoszauruszaivá” – alig harmincévesen. Aki a hetvenes évek végén nem akarta, hogy bedarálja a divat, az nagy ívben elkerülte a Rolling Stones (Pink Floyd, Led Zeppelin stb.) egyre inkább „lakossági” jelleget öltő koncertjeit, és a kis klubokban keresett magának új kedvencet.

Jellemző, hogy 1977-ben, amikor olyan albumok jelentek meg, mint a Sex Pistolstól a Never Mind the Bollocks…, a Kraftwerktől a Trans-Europe Express, az első Clash, Damned, Talking Heads stb., a Rolling Stones Love You Live címmel dupla koncertlemezt adott ki, amelyen főleg az 1975–1976-os turné felvételeiből válogattak. Ám hogy ne mondhassa senki, hogy a világ legjobb rock and roll zenekara nem hallja az idők szavát, a második lemez A oldalára olyan dalok kerültek, amelyeket a 300 férőhelyes torontói El Mocambo klubban tartott „titkos” koncerteken rögzítettek 1977. március 4-én és 5-én. A Mannish Boy, a Crackin’ Up, a Little Red Rooster és az Around and Around egytől egyig feldolgozás és a Stones korai blues/rock and roll korszakát idézi, és állítólag azért játszották el, hogy ne legyen túlzottan egyhangú a készülő koncertlemez. (Később Mick Jagger már úgy nyilatkozott, hogy zavarta őket, hogy nincs kapcsolatuk a közönséggel, és ezért mentek Torontóba.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?