E törekvésük jegyében már korábban is számos élő hanganyagot adtak ki, mindenekelőtt a jazz, az improvizációs, az elektronikus, az extrém és a kísérleti zenék műfajában, de a kiadón belül elindult egy önálló sorozat, Prepost Pirate Live Series címen, kifejezetten azzal a céllal, hogy zenekarok és alkalmi felállások stúdióban feljavított koncertfelvételeit publikálja. Némileg a kalózfelvételek hagyományait követve, de így természetesen a zenészek teljes körű beleegyezésével.
Ezúttal két olyan különleges zenei élménnyel kecsegtető kiadványt szemlézünk, amelyeket összeköt az egyik kulcsszereplő személye. A kivételesen izgalmas dobos és ütőhangszeres Porteleki Áron néha a brácsát is a kezébe veszi, és már eddig is számtalan jazz- és szabadzenei formációban mutatta meg, milyen kifejezőerővel bír a játéka, és mekkora ereje van a műfajhatárokat semmibe vevő fúziós zenének.
Az idén szeptemberben megjelent, az obligát letöltés mellett kazettán is beszerezhető két élő fellépése közül Győrfi Dóra énekesnővel közös koncertjének felvétele a Lumenben készült még 2021-ben, és ez volt kettejük első közös koncertje. Győrfi Dóra különleges hangképzésén jól hallható, hogy korábban jávai gamelán éneklést tanult, ám Portelekivel közös koncertjén előbb kettejük összefonódó ütőhangszeres játéka hoz létre nehezen definiálható, erős atmoszférát. De a számok többségén a jávai énekstílus és Porteleki hol erőteljes, hol finoman technikás, „beszélő” dobjátéka hoz létre teremtő feszültséget. Az utolsó szám (Két dal) különösen drámai hatású: a két jávai tradicionális dallam mellé társul az erdélyi Buza községben gyűjtött népdal Porteleki énekével, a két zenei tradíció szimbiózisa pedig biztosítja a katarzist.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!