Színház

Építő játék

Carlo Goldoni: A hazug

Kritika

Horváth Csaba rendező-koreográfusnak, a Forte Társulat művészeti vezetőjének színházában legalább annyira fontos a mozgás, mint a szöveg, nem csoda, hogy ezen az estén, a mozgásszínházas tempóhoz kevéssé szokott kőszínházas társulati tagoknak melegük van.

A férfi színészek közül többen egyenesen csatakosak. Velencében vagyunk, egy kastélykertben, ahol a kastélyt gyerekkorunk fa építőjátékát utánzó nagy méretű elemekből rakta össze a két díszlettervező, Kalászi Zoltán és Kiss Benedek Kristóf. A modulok ide-oda tologatásával, változatos egymáshoz illesztésével még sok mást megjelenítenek, például egy gondolát is, a két alkotórész addig a kastély bejáratának két fél boltívének vízszintes összeillesztését alkotta. Az erkély és az alant elterülő rész lényeges helyszínek, mert a komédiázás egy ott előadott szerenád következménye, azaz: vajon ki szerenádozott a hajadon testvér­párnak?

Goldoni mestere a jellemábrázolásnak, ez a színen fölvonuló színes figurákban is rögtön tükröződik. A címszereplő, Lelio Bisognosi úgy hazudik, hogy ha „a”-t mond, azt sem hisszük el neki, lételeme az utánzás. L’art pour l’art lódít, méghozzá oly szenvedéllyel, hogy az igazságot is csak hazugságba ágyazva képes elmondani. Horváth mindegyik szereplőjét egy-egy jellegzetes mozgásformával ruházza fel (mozgáskoordinátor: Horkay Barnabás), Lelióé az Elvis-féle csípőmozgás, azaz a csípője minden hazug mondata után érzékien megtekeredik. Ertl Zsombor ráérez nemcsak a Király tekervényes karakterére, de Goldoni szellemiségére éppúgy, mert olyan élőn és érzékien hozza a házasságszédelgő fiatalembert, hogy még annak az izzadságban fürdő arca sem zavarja meg az összképet. Nadrágja is szétszakad, de annyi kifordultság és ugrálás után mi mást várhatnánk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).