Kiállítás

Foglyok

Kicsiny Balázs: „akit a saját sorsa bátorít föl”

Kritika

Tizenkét elhantolt falióra, egy jelzőbóját fejfedőként viselő, fűnyíró „ember”, Kádár János VR-szemüveggel – a kiállítás néhány, látszólag össze nem függő darabja.

Kicsiny Balázs művészetének egyik legfontosabb eleme az, hogy az önidézeteket, legyenek azok vizuális toposzok vagy motívumok, mindig új kontextusba helyezi, reciklálja a vándormotívumait. Nem ismétlésről van szó, hanem fejlődésről. Az installációk esetében nem csupán az állandó ember nagyságú főszereplők változnak meg azzal, hogy mindig más és más ruházatot kapnak (például nehézbúvársisakot, bányászfejlámpát, pepita kockás bukósisakot, állatgallért, vagy éppen papi reverendát), de eltolódik a jelentésük is. Kicsiny munkáinak nincs kitüntetett vagy egyszerű olvasata, ráadásul az adott kiállítási tér és a művek installálásának módja folyamatosan felülírja a korábbi értelmezéseket.

A Rajk László építész, látványtervező egykori műterméből kialakított kiállítási tér három egybenyíló szobából áll. Ennek megfelelően Kicsiny három részre tagolt kiállítása is ennyi egységre bomlik, de a terek egymásra is nyitottak, úgy „beszélgetnek” egymással, akár egy többszereplős darab résztvevői. A színre vitel rítusa, a színpadra állítás érzete igen erős a művész szinte minden munkájában, de az eltávolítás, kiemelés, kívülállás gesztusát felülírja, hogy a „szereplők” velünk egy térben és ugyanazon a szinten helyezkednek el.

A két szélső terem a megélt és a hajdan volt múlt emlékezetéről, egy-egy jól behatárolható korszak tovább élő árnyairól „szól”, a Kádár-korszak, illetve a II. világháború magyarországi viszonyairól, a középső pedig a két időszak fölött vagy mellett álló (nemzetközi) kulturális hatásokból leszűrt „tanulságok” beemeléséről.

De mindezt csak sejtjük. A VR-szemüvegen keresztül jobb vagy legalábbis más valóságot látó Kádár és bürokratái, illetve az óraeltemetés gesztusa óhatatlanul előhívja az újratemetett Nagy Imre, illetve az idősebb Rajk László képét. Rajkot 1956. október 6-án temették újra; bizonyos források szerint 200 ezer ember volt ott, s e kollektív gyász mint­egy elővetítette az ’56-os forradalom kitörését. (A 2006-ban készült videó után egy évvel lopták el Kádár koponyáját. A sír a művészi esemény rögzítésének helyétől csak néhány méterre állt.) A Vigyázat! Csalok! című, fel- és megjavított, átírt, a kártyatrükköt bemutató Rodolfót ábrázoló fotó pedig a rendszer kétarcúságát emeli ki, azt az emberi, gazdasági és mentális árat, amelyet a rendszer hithű és kollaboráns, a kulturálisan ellenálló vagy közömbös rétegei egyaránt fizettek meg a relatív jólétért cserébe. A középső teremben látható szöveg – amelynek egyik mondata egyben a kiállítás címe is – Erdély Miklóstól származik. Eredetileg Kondor Bélához szólt, de itt sokkal inkább utal a fiatalabb Rajk építészeti és látványtervező munkásságára és emberi hajthatatlanságára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.