Rádió

Hét csapás

Irodalmi podcast a Könyvfesztiválról

Kritika

Elképesztő belegondolni, hogy mennyire más volt a világ a legutóbbi Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál idején. Több mint három év eltelt, mialatt ránk telepedett a járvány, kitört a háború, nyomában az élet szinte minden vonatkozását érintő válsággal.

A 2019-ben, a hagyományok szerint áprilisban megtartott 26. fesztivál után tehát a 27.-et jókora késéssel, megannyi bizonytalanság közepette rendezték meg.

A kérdésre, hogy luxus-e irodalomról, különösen nemzetközi irodalomról beszélni, arra programokat szervezni, ad absurdum pénzt költeni rá, miközben könnyen lehet, nem csupán a fűtésszámlát lesznek képtelenek sokan megfizetni az előttünk álló télen, de ahogy a forint árfolyama és az inflációs kilátások jelzik, adott esetben a paprikás krumplit sem, egyszerű a válasz: lényegében luxus, igen. De hát alighanem a könyv még mindig a legolcsóbb luxustermék, ráadásul esetében olyan luxusról van szó, amire a legzordabb körülmények között is égető szükségünk lehet: hogy úgy mondjuk, a lélek fényűzésére.

Nem tűnik túl optimistának Gál Katalin, a Könyvfesztivált szervező Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének elnöke sem, amikor azt mondja, soha ennyi baj nem volt még a könyviparban. Kijelentése Nyáry Krisztián könyves szakember és népszerű szerző Buksó című podcastjében hangzik el, a beszélgetés mindezek ellenére egyáltalán nem válik nyomasztóvá, és ez már önmagában is érdekes fordulatnak tetszik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.