Színház

Hogy írmagja se maradjon

Hedda Gabler

Kritika

Ibsen hősnője szép és okos, mégsem tökéletes, kedves és elbűvölő, mégis velejéig gonosz. Melegszívű, ha akar, máskor meg hideg, mint a kő. Északi vérmérséklete mellett tábornok apja katonás nevelése is ráerősít távolságtartó jellemére. Sokszor kegyetlen.

Irigységében megpörköli osztálytársnője, Thia haját, akit később még jobban irigyel, mert Thia él az ő korábbi nagy szerelmével, Ejlert Lövborggal. Hedda érdekből házasodik, orránál fogva vezeti jóravaló férjét, Jörgen Tesman professzort. Kíméletlenségét még jobban aláhúzza, milyen önfeledten tud játszani apja szolgálati fegyverével, amelyet már az előadás elején meglátunk.

Lövborg annyira ellentéte Tesmannak, mint oroszlán az antilopnak, öntörvényű, karakán. Mindketten a szellem emberei, de míg a másik inkább szorgalmas, Lövborg zseni. Volt egy züllött időszaka, de miután feleségül vette a jámbor Thiát, egyenesbe jött, most a párjával együtt írják közös, gyermekükként dédelgetett könyvüket. Thia és Hedda ugyanolyan ellentétek, mint a férjek, csak fordítottak a tulajdonságaik. A két pár találkozik, és Hedda izzó szerelme fellángol volt kedvese iránt. Mind a négyüket árnyaknak érzékeljük csak a hús-vér emberekhez képest, nem nyílnak meg, egymáshoz való viszonyukból következtetünk csak a gondolataikra. Ide-oda siklanak a színen, a centrumban Heddával, aki elveszíti lába alól a talajt, s mindnyájukat kisiklatja: Lövborg visszazuhan a lumpen létbe, Hedda pedig megsemmisíti Lövborgék féltett kéziratát, hogy írmagja se maradjon a műnek. Miután szerelme meghal, ő is egyre táncol a vég felé. Elegánsan, félelem nélkül húzza meg a ravaszt, édesapja sem csinálhatta volna bátrabban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.