HANGADÓ – Lemez

Túlságosan kolosszális

Jacob Collier: Djesse vol. 1–3.

Zene

Jacob Collier csodaénekes és multihangszeres szupersztár Djesse vol. 1. című lemezét érdemes kivételes pillanatokra tartogatni, és még így is lehet, hogy egyetlen alkalomra túl sűrűnek bizonyul. 

Collier a magyar közönségnek a Müpa nagytermében éppen öt éve mutatkozott be szólóban, stúdiónyi elektronika és számítógép-rengeteg közepén varázsolt soha nem hallott hangzatokat és képeket (arról a koncertről írt kritikánkat lásd: Árulkodó ráadások, Magyar Narancs, 2017. november 26.). A Covid-járvány miatt elmaradt koncertjére a héten került sor a Müpában – írunk róla a Visszhang rovatban.

Az idén LP-n is kiadott első Djesse lemez (2018) úgy indul, mintha az utóbbi évtizedek legnagyobb vokálegyütteseit, a Hilliardot vagy a Take Sixet hallanánk. Itt a Voces8 sztárcsapat működik közre, de felismerni a mixben Jacob Collier hangjának jellegzetes színét. Ebben egy vékony, ritka fátyol is észrevehető, de rugalmassága, mozgékonysága és a terjedelme, főleg a bariton alapfekvéséhez képest, ellenállhatatlan. A falzett elég hamar elérkezik nála felfelé a skálán, amit sokan gyerekesnek, kiskamaszosnak tartanak, és ami Collier előadói énjének tagadhatatlan sajátja. Collier hangjára az oly gyakran bevetett többszörözések, szekvenszerek miatt eleve hajlamos vagyok úgy gondolni, mintha önmagában egy énekegyüttes volna. Az a capella nyitány után jön egy hangszeres is, ami a legnépesebb szerződtethető zenekarral csendül fel. Az XL-es Metropole Orkest még a stúdióban van a harmadik számban, amikor altatódal szól, pianissimo, xilofonnal. A kontraszt nem is lehetne nagyobb, főleg hogy a következőben mesefilm-hangkulisszát kapunk Laura Mvula énekesnő közreműködésével. A karusszellel a vurstliélmény jelenik meg, és amelynek címe egyszerűen Djesse. A szövege csak enigmatikus utalásokat tesz arra, hogy ki is ez a Djesse és mi lenne a mondanivalója, és nem segít azonosítani a konceptlemez alanyi költőjét az sem, hogy megjelenik a semmiből Hamid el Kasri énekes és gembrijátékos, mert az ő száma mintha két különböző fél arcból lenne összepasszítva, alterál a nyugati és a keleti ritmika és harmóniák között. Külön-külön pompásak lennének, de a végeredmény így majdnem követhetetlen. És amikor Djesse megnyílhatna, akkor egy fenségesen elbájoló Police-feldolgozás következik. Majd érkezik Collier hegedűtanár édesanyja az elé kiterített vonóskari hangszőnyegen, aztán a dzsungel teljes vokális és ritmikus arzenáljával maga a Take Six, Metropol-vonaton.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.