HANGADÓ – Lemez

Túlságosan kolosszális

Jacob Collier: Djesse vol. 1–3.

Zene

Jacob Collier csodaénekes és multihangszeres szupersztár Djesse vol. 1. című lemezét érdemes kivételes pillanatokra tartogatni, és még így is lehet, hogy egyetlen alkalomra túl sűrűnek bizonyul. 

Collier a magyar közönségnek a Müpa nagytermében éppen öt éve mutatkozott be szólóban, stúdiónyi elektronika és számítógép-rengeteg közepén varázsolt soha nem hallott hangzatokat és képeket (arról a koncertről írt kritikánkat lásd: Árulkodó ráadások, Magyar Narancs, 2017. november 26.). A Covid-járvány miatt elmaradt koncertjére a héten került sor a Müpában – írunk róla a Visszhang rovatban.

Az idén LP-n is kiadott első Djesse lemez (2018) úgy indul, mintha az utóbbi évtizedek legnagyobb vokálegyütteseit, a Hilliardot vagy a Take Sixet hallanánk. Itt a Voces8 sztárcsapat működik közre, de felismerni a mixben Jacob Collier hangjának jellegzetes színét. Ebben egy vékony, ritka fátyol is észrevehető, de rugalmassága, mozgékonysága és a terjedelme, főleg a bariton alapfekvéséhez képest, ellenállhatatlan. A falzett elég hamar elérkezik nála felfelé a skálán, amit sokan gyerekesnek, kiskamaszosnak tartanak, és ami Collier előadói énjének tagadhatatlan sajátja. Collier hangjára az oly gyakran bevetett többszörözések, szekvenszerek miatt eleve hajlamos vagyok úgy gondolni, mintha önmagában egy énekegyüttes volna. Az a capella nyitány után jön egy hangszeres is, ami a legnépesebb szerződtethető zenekarral csendül fel. Az XL-es Metropole Orkest még a stúdióban van a harmadik számban, amikor altatódal szól, pianissimo, xilofonnal. A kontraszt nem is lehetne nagyobb, főleg hogy a következőben mesefilm-hangkulisszát kapunk Laura Mvula énekesnő közreműködésével. A karusszellel a vurstliélmény jelenik meg, és amelynek címe egyszerűen Djesse. A szövege csak enigmatikus utalásokat tesz arra, hogy ki is ez a Djesse és mi lenne a mondanivalója, és nem segít azonosítani a konceptlemez alanyi költőjét az sem, hogy megjelenik a semmiből Hamid el Kasri énekes és gembrijátékos, mert az ő száma mintha két különböző fél arcból lenne összepasszítva, alterál a nyugati és a keleti ritmika és harmóniák között. Külön-külön pompásak lennének, de a végeredmény így majdnem követhetetlen. És amikor Djesse megnyílhatna, akkor egy fenségesen elbájoló Police-feldolgozás következik. Majd érkezik Collier hegedűtanár édesanyja az elé kiterített vonóskari hangszőnyegen, aztán a dzsungel teljes vokális és ritmikus arzenáljával maga a Take Six, Metropol-vonaton.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."