KISJÁTSZÓTÉR gyerek + könyv

Játékba hoz

Lőrincz Andrea – Nagy Ádám: Égi megbízás

Kritika

Az Ian Livingstone – Steve Jackson brit író és játéktervező páros nevéhez fűződő lapozgatós könyvek itthon a kilencvenes évek elején váltak népszerűvé a Kaland, Játék, Kockázat, később Fantázia Harcos címen megjelent sorozattal – az ötvenkilenc kötetből magyarul harminc olvasható.

Az egyszemélyes szerepjáték e formája néhány év alatt jócskán veszített népszerűségéből, de a műfaj újraélesztésére tett kísérletek időről időre megjelennek a gyermek- és ifjúsági irodalom berkein belül is. Az Égi megbízás egy tematikus sorozat első kötetének készült. A korábbiakban kidolgozott koncepció él tovább itt is, azaz a néhány bekezdésből álló számozott szakaszok végén az olvasónak döntenie kell, hogyan alakuljon a cselekmény, melyik oldalon folytatódjék a történet. Ám a műfaj hagyományaitól eltérően itt nem egy fantasy világ félelmetes teremtményeivel kell felvennünk a harcot, hanem a Paradicsomból ki­űzetett Ádám szerepében kellene végigjárnunk az emberiség történetének fontos korszakait, miközben döntéseinkkel a társadalom jövőjének alakulását is befolyásoljuk. A szerzők tehát a lapozgatós zsánert a magyar irodalom egyik meghatározó művével, Az ember tragédiájával hozták párbeszédbe. Ez, bár valóban roppant izgalmasan hangzik, megannyi buktatót rejt magában.

Nagy Ádám ifjúság- és neveléskutató, valamint Lőrincz Andrea magyar- és etikatanár azonban pedagógiai kiegészítő anyagokat is ígérnek a kötethez, amelyekre szükség is lenne, már csak azért is, mert az alapmű cselekményét alaposan átszervezték a szerzők, bizonyos színeket elhagytak, újak jöttek helyettük, és új történeti elemek is kerültek a szövegbe. De sajnos egyelőre nem egyértelmű, milyen segédlet állna a tanulók rendelkezésére, ugyanis a fülszövegben megadott címen nem érhetők el ilyen kiegészítések. Igaz, a könyv címe és a megadott link sem egyezik egymással. Remélhetőleg ezt a problémát orvosolni tudják majd.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.