Színház

Karosszék nélkül

Nem lehetetlen lenni

Kritika

A 25 éves Káva és a 30 éves Kerekasztal közös előadása a hazai színházi nevelés történelmi pillanata. A társulatok a drámapedagógiai szcéna igazi nagyságai, a gyökereik is közösek: a Káva 1996-ban vált ki a Kaposi László vezette Kerekasztalból az önállósodás és az új utak keresésének szándékával. 

Azóta persze a Kerekasztal is nagy átalakuláson ment keresztül, például Kaposi sem dolgozik már a társulatban. Az eltérő módszereket szintetizáló, közös alkotófolyamat során létrejött, középiskolásoknak szánt előadás mintha az évfordulók környékén esedékes önvizsgálatból is kivenné a részét.

Aligha véletlen például, hogy a társadalmi problémákra és életkori válsághelyzetekre fókuszáló két csapat ezúttal egy színházi társulat kontextusában, Hamlet-spinoffként vizsgálja a demokratikus működés és a fiatalok szerepvállalásának kérdéseit. A darabbeli, hat főből álló Vida József Társulat Hamlet király diktatúrájában él-túlél, mígnem váratlanul meghal az uralkodó, és ifj. Hamlet felkéri őket egy nagy nyilvánosság előtti, tízperces, kétes kimenetelű műsor készítésére, amely szándéka szerint a rendszer romlottságát leplezné le. Magáig az Egérfogó-jelenetig nem is jutunk el, mert a vajúdás a fontos, az, hogy milyen dilemmák elé állítja a társulatot, és milyen kataklizmát indít el a felkérés maga.

A történetben parodisztikusan keverednek a különböző idősíkok, pontosabban időhangulatok: egyszerre vannak jelen a mobiltelefonok, közösségi appok és a régiesch, elavult politikai struktúrák és elnevezések. Ennek ellenére, ha nem is a középiskolások számára, de nyilvánvalóak az előadásbeli Vida József Színház és egy tetszőleges jelenkori független társulat közötti párhuzamok. A kiszámíthatatlan, de leginkább apadó állami támogatásokat az Oltalmi Tanács osztja ki (a zsírosabb falatok a Vidéki Udvari Színházi Szövetségnek jutnak), s a trupp tagjai folyton azon rugóznak, hogy egyáltalán elfogadhatják-e a támogatást egy diktatúrától, és ha elfogadják, akkor vajon mennyire szid(hat)ják a rendszert.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.