Tévésorozat

Legendák egymás közt

Franklin

  • - turcsányi -
  • 2024. június 19.

Kritika

Az alapító atyák Franciaországban viselt dolgainak meglehetős keletje van vásznon és képernyőn. Gondoljunk csak a John Adams pályáját feldolgozó HBO-sorozatra, vagy éppenséggel a magáért beszélő Jefferson Párizsban című moziműre, a derék Nick Nolte játékával (és James Ivory rendezésében).

Most Benjamin Franklin párizsi, illetve Párizs környéki évei vannak terítéken, felkészül John Jay (az ő filmje szólhatna például arról, hogy milyen nehéz volt szegénykémnek a tűz és víz Adamst és Franklint féken tartania, miközben még az angolokat, franciákat is méretre kellett szabni), de én szívesen megnézném a Madison Montpelierben című végjátékot is (még ha az a Montpelier Virginiában van is).

Minthogy a függetlenségi háború perdöntő szakaszában Adams és Franklin együtt voltak kénytelenek akciózni Párizsban, mely szituáció egyiküknek sem volt különösebben ínyére, a John Adams című sorozat harmadik epizódja már elmesélte a Franklin egyik legfontosabb eseménysorát – a francia birodalom megnyerését az angolok ellen. Bár mindkét sorozat a maga hősét heroizálja, pontról pontra ugyanoda lyukad ki mindkettő: Franklin volt a világfi, aki pompásan elboldogult a puccos franszia udvarban, míg Adams az elefánt a porcelánboltban, nem is feltétlenül örömében – már az odautazástól is sikítófrászt kapott, ott meg tényleg úgy zúzta, mint Hannibál beosztottai, fölborította az útjába kerülő összes padlóvázát, összeveszett mindenkivel, aki segíteni akart az elszakadni vágyó gyarmatoknak, s persze a király színe előtt is lebőgött. Ez mindkét sorozatban szentírás, s hát a népszerű történelmi munkák is megesküsznek reá. Mégis e téren jelenik meg legpregnánsabban a Franklin egyedisége.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.