KISJÁTSZÓTÉR gyerek + könyv

Megkarcolja az eget

Esterházy Miklós: Málna és a csotrogányok

Kritika

A posztmodern prózakirály legkisebb fia útnak indul, hamuban sült pogácsa a zsebben, és tényleg egész más irányokat talál az irodalomban, mint az apja.

Ha Esterházy Péter a regényírás egyetlen „reményteli” módjának a jókedvünkben való „fecserészést” tartotta, Miklós bátran merészkedik nagy történetekért a nyúlüregbe, a képzelet és valóság határára, ahol, miként a Málna és a csotrogányok mottójában írja, egy aranyló mező sűrűjéből zöld ajtó nyílik: „ami nem hagy már nyugodni”. A klasszikus kiállítású, szerzői rajzokkal díszített mesekönyv ott kapja fel a szálat, ahol a tavaly megjelent előző, Az Öreghegy meséi elejtette, és újra mozgásba lendülnek a mágikus táj elemei, a hegy, a fák, a vakondjáratok és a csigák, és persze az ismerős szereplők: a Kapitány és Fűnyíró Józsi. Főhősünk Málna, az egészen pici kislány, akinek küldetése, hogy a föld alatt élő csotrogányok rejtélyének utánajárjon. A csigák vontatta repülőszán, a dióból előkerülő titkos üzenet és a művészi hajlamú macskák mind azt jelzik, hogy van valami megoldandó rejtély a világban, a megoldás pedig csakis bátorságot és fantáziát követel, és szoros velejárója a szépség és a béke. „Beszélj róla úgy, mintha mesét mondanál”, szól az irodalmi ars poeticával is felérő intés Fűnyíró Józsihoz a helyi kocsmában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.