Rádió

Miféle szabadság?

Társadalmi nosztalgiaműsor a Kossuthon

Kritika

Rövidre szabott rádióhallgatói/rádiókritikusi megpihenésünk után a visszatérés rögtön egy időhurokba vezetett. A Kossuth rádió közelmúltidéző műsorának címe szerint 30 éve szabadon élünk, de valójában inkább 33 éve vagyunk abban, amiben, ha tetszik szabadságban, bár a címnek ezt a felét is erősen lehetne ellenérvelni manapság. Alighanem a 2020-ban indult műsorfolyam címe ragadt ott idétlenül az egyes adások felett. Szerencsésebb cím lenne a „30 éve történt”, ha már. (Emlékezetünk szerint volt már hasonló címhelyzet ugyanezen a frekvencián, csak akkor még 25 évről volt szó, szintén több éven át. Tudjuk jól: kemény dió az emlékezés.)

A Berényi Zsuzsa műsorvezetői-konferálói hangjával egybefűzött három kisebb retrospektív riportocskából álló 30 éve szabadon műsorleírása azzal indít, hogy „Magyarország új útra lép 1990-ben”, majd gyorsan hozzáteszi: „A változásoktól sokat vár az ország, talán túl sokat is. (…) Hogy pontosan mi is történt 30 évvel ezelőtt, azt az események alakítói, szemtanúk, történészek, gazdasági és politikai szakértők segítségével tárjuk fel.” A hetente jelentkező műsor legutóbbi adásában mások mellett Deutsch Tamás is megszólalt (nem archív felvételről), ki-ki eldöntheti, hogy a fenti felsorolásból ő vajon melyik kategóriába helyezhető.

A múltidézés célja tehát az, hogy az összeállítást hallgatva valamiképp a rendszerváltás lényegi tapasztalatának megértéséhez közelebb kerüljünk, a visszatekintősdi logikáját követve ezúttal annak megidézésén keresztül, hogy mi történt 1993 februárjában. A műsor szerkesztői ehhez három esemény megidézését tekintették célszerűnek: a pörbölyi busz­tragédiát, a Fidesz struktúraváltó közgyűlését, illetve a bankszféra átalakulását. Ez utóbbi némiképp Jolly Joker volt a sorban, ugyanis nem köthető konkrétan ’93-hoz, pláne nem az év februárjához, hiszen, ha úgy vesszük, és nem nagyon vehetjük másképp, a folyamat már előbb elindult, és még ma sem ért véget.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.