Koncert

Monolit

Pixies

Kritika

Mi a közös Pataky Attilában, Robbie Williamsben, Tom DeLonge-ban és Black Francisben? Nos az, hogy töretlenül hisznek az ufókban. Black a Pixies frontembere, egy olyan zenekaré, amely tényleg egy kicsit az ufonauták gyülekezetének tűnik. 

Kissé olyanok ők, mint a 2001: Űrodüsszeia titokzatos fekete monolitja: váratlanul tűntek fel, és ugyanolyan hirtelen tűntek el, viszont megmutatták az utat, a hatásuk pedig felbecsülhetetlen.

A Pixiest Black Francis és Joey Santiago alapította Bostonban 1986-ban – hozzájuk csatlakozott Kim Deal basszusgitáros-énekesnő és David Lovering dobos. Sikerült leszerződniük a korszak egyik legizgalmasabb kiadójához, a 4AD-hez, és itt jelent meg 1987-ben a Come on Pilgrim EP, majd egy évvel később a Surfer Rosa című bemutatkozó lemez. Utóbbit a legendás punkproducerrel, Steve Albinivel rögzítette a zenekar, és már ekkor megmutatkozott az a jelenség, ami a mai napig végigkíséri a munkásságukat: Európában, azon belül is elsősorban az Egyesült Királyságban sokkal jobb a fogadtatásuk, mint a hazájukban. Úgy tűnt, hogy Amerikában a zenerajongók ekkor még igencsak ragaszkodtak a klasszikusabb jellegű rockhoz és a hajmetálhoz – nekik a Pixies art punkja túlságosan alternatív volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”